استقبال صنف طلاوجواهر از انتخابات

چکیده

رئیس اداره امور اصناف و تشکل های سازمان صمت استان تهران از استقبال خوب اعضای صنف طلا و جواهر برای ثبت نام در انتخابات هیئت مدیره صنوف خبر داد.

۱۴۰۰ يکشنبه ۴ مهر
116
استقبال صنف طلاوجواهر از انتخابات

رئیس اداره امور اصناف و تشکل های سازمان صمت استان تهران از استقبال خوب اعضای صنف طلا و جواهر برای ثبت نام در انتخابات هیئت مدیره صنوف خبر داد و گفت: انتخابات به ترتیب اتحادیه هایی که وقت قانونی آن ها منقضی شده ، از اواخر مهر شروع خواهد شد.

جعفرنیا در مصاحبه با گلدنیوز در رابطه با استقبال صنوف از انتخاباتِ اتحادیه ها اظهار کرد: به دلیل شرایط کرونایی در کشور، حدود یکسال بود که انتخاباتی برگزار نکرده بودیم؛ چراکه مصوبات ستاد کرونا به ما می گفت در چنین شرایطی انتخابات برگزار نشود.

اخیرا بر اساس مصوبات ستاد و بخشنامه وزرت صمت، اجازه داده شد که با رعایت پروتکل ها، انتخابات برگزار شود.

وی با بیان این مطلب، از ثبت نام تعدادی از اتحادیه ها از 45 روز گذشته خبر داد و افزود: استقبال خوبی صورت گرفته و در حال حاضر مرحله ثبت نام را می گذرانیم و با توجه به سرعت گرفتن واکسیناسیون، پیش بینی می شود انتخابات به ترتیبِ اتحادیه هایی که تاریخ های منقضی شده دارند، شروع شود.

ممنوعیت ثبت نام برای اعضاء دو و چهار دوره ای

جعفرنیا با اشاره به اصلاحیه قانون نظام صنفی در سال 92، خاطرنشان کرد: در آن اصلاحیه بندی اضافه شد که می گفت افرادی که عضو هیئت مدیره اتحادیه های صنفی می شوند، نمی توانند بیش از دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در این سمت بمانند.

در آن زمان وزارت صمت بخشنامه ای صادر کرد مبنی بر اینکه از تاریخ 92/8/12 بندِ قانونی مذکور لازم الاجراست. به عنوان مثال افرادی که سال 91 به عنوان عضو هیئت مدیره انتخاب شده بودند، تا سال 95 باید در این سمت می ماندند و بخشنامه می گفت، ماده قانونی مشمولِ این افراد نمی شود بلکه مختص افرادی است که عضو هیئت مدیره می شوند.

این روند به شکایت تعدادی از افراد به دیوان عدالت اداری انجامید و در تاریخ 99/9/29 بخشنامه از سوی دیوان مغایر با قانون و مقررات اعلام و ابطال شد.

جعفرنیا ادامه داد: اخیرا که افراد برای ثبت نام مراجعه می کنند، در خدمتِ کسانی که بر اساس رای دیوان دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب عضو هیئت رئیسه بوده اند، نخواهیم بود و از این افراد ثبت نام به عمل نخواهیم آورد.

40 اتحادیه در نوبتِ برگزاری انتخابات

رئیس اداره امور اصناف و تشکل های سازمان صمت استان تهران بار دیگر به توقف انتخابات درپی شدت گرفتن کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: انتخابات را یکی در میان برگزار می کردیم و قاعدتا در شهر تهران، حدود 40 اتحادیه در نوبتِ برگزاری انتخابات بودند.

تعدادی از این اتحادیه ها قبل از صدور رأی عمومیِ دیوان ثبت نام کرده بودند و ما از اعلام نظر دیوان، بی اطلاع بودیم لذا این افراد را ثبت نام کردیم .

جعفرنیا در مصاحبه با "گلدنیوز" یادآور شد: بخشنامه اخیر وزارت صمت اعلام می دارد تمام اتحادیه هایی که انتخاباتِ آن ها برگزار شده و افرادی که دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب سابقه عضویت در هیئت مدیره را دارند، نمی توانند در انتخاباتِ آتی شرکت کنند.

در این راستا، افرادی هستند که ثبت نام کرده اند ولی به لحاظ صدور رأی هیئت عمومیِ دیوان، حذف و نفرات بعدی جایگزین آن ها خواهند شد.

قانون فصل الخطاب است

جعفرنیا همچنین در پاسخ به این اظهار نظر که حضور پیشکسوتان را در هیئات مدیره اتحادیه ها لازم و ضروری می داند، گفت: یک قانون برای تصویب در مجلس همه این موارد را بررسی می کند. رئیس جمهور کشور هم بعد از دو دوره، مسئولیت را به فردی دیگر می دهد که سابقه ریاست جمهوری را ندارد. در اتحادیه ها نیز وضع به همین منوال است و معتقدم نظر مجلس صحیح بوده است.

رئیس اداره امور اصناف و تشکل های سازمان صمت استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت صمت مصمم است که این مصوبه مجلس و رأی هیئت عمومی دیوان را اجرا کند.

زمان برگزاری انتخابات

جعفرنیا همچنین در خصوص زمانِ برگزاری انتخابات به خبرنگار ما گفت: این کار مستلزم صدورِ فراخوان است. چراکه آئین نامه مربوطه اعلام می دارد حداقل باید 15 روز قبل از شروع انتخابات، اطلاع رسانی صورت گیرد.

در حال حاضر در ابتدای مهرماه قرار داریم و اگر از هفته آینده فراخوان داده شود، برگزاری انتخابات به اواخر مهرماه موکول خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما از ستاد کرونای تهران نیز استعلام کرده ایم تا نظر آن ها را نیز داشته باشیم. بعد از اخذ این نظر، ظرف دوسه روز آینده فراخوان به ترتیب اتحادیه هایی که وقت قانونی آن ها منقضی شده، شروع می کنیم تا هیئت مدیره اتحادیه های صنفی به روز شود.

اتحادیه طلا، املاک و خودرو صدرنشین استقبال

جعفرنیا در پایان نسبت به بیشترین استقبال از سوی اتحادیه های اصناف نیز اظهار نظر کرد: برخی صنوف همواره از این رویه ها استقبال می کنند؛ از جمله صنوف طلا یا مشاوران املاک و نمایشگاه های خودرو.

این صنوف دارای حساسیت بیشتری بوده و فعالیت پر رنگ تری هم در جامعه دارند و به روز هستند و قطعا در برگزاری انتخابات، استقبال بیشتری از سوی اعضای آن ها دیده می شود.

رئیس اداره امور اصناف و تشکل های سازمان صمت استان تهران در عین حال گفت: با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بسیاری اعضای اصناف دریافته اند که اعضای فعال در دوره های گذشته‌ی هیئات مدیره قادر به ثبت نام نیستند.

این افراد ترغیب شده اند و لذا استقبال بیشتری در حوزه ثبت نام ها صورت گرفته است.

آخرین اخبار طلا و جواهر را از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.