احیاء هنر طلاسازی سنتی سبزوار در کارخانه ای مدرن

چکیده

رییس اتحادیه طلاوجواهر سبزوار: در حال راه اندازی کارخانه ای هستیم که در کنار تولید طلای مدرن، خط تولید طلای سنتی با عیار بالای سبزوار نیز راه اندازی شود.

۱۴۰۰ يکشنبه ۷ آذر
300
احیاء هنر طلاسازی سنتی سبزوار در کارخانه ای مدرن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ علیرضا برغمدی، رئیس اتحادیه طلا وجواهر سبزوار و نائب رئیس اتاق اصناف سبزوار گفت: در حال حاضر اقدامات لازم جهت راه اندازی کارخانه تولید طلای مدرن در سبزوار انجام شده است و ظرف یک ماه آینده فاز اول این کارخانه که به تولید النگو وانگشترهای مدرن اختصاص دارد، راه اندازی می شود که با هماهنگی با چندین نفر از سازندگان طلای سنتی در سبزوار مقرر است در کنار تولید طلای مدرن در این کارخانه خط تولید طلای سنتی با عیار بالای سبزوار نیز راه اندازی شود.

وی افزود: دستبندها و گردنبدهای حصیری، انگشترهای شکوفه، دستنبدهای کمینی و لوزی با قفل پیچی، گردنبندهای سکه پهلوی از جمله طلاهای سنتی شهرستان سبزوار بوده است که با عیار 20 تولید می شدند و متاسفانه با تعطیلی کارگاه های ساخت به فراموشی سپرده شده است و سفارش ساخت این نوع طلا ها در شهرستان به ندرت اتفاق می افتد و اغلب نمونه های این نوع طلاها باقی مانده از 40 سال پیش است.

تعطیلی 100 درصدی کارگاه های طلاسازی سبزوار

برغمدی اظهار داشت: در گذشته 20 واحد تولید کننده طلای سنتی متناسب با فرهنگ سبزواری فعالیت داشتند که متاسفانه به دلیل رکورد تمام واحدها تعطیل شده اند و تنها 5 واحد تعمیر طلا در سبزوار فعالیت دارند.

وی افزود: در سبزوار 150واحد طلا و جواهر فروشی وجود دارد که به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده 50 واحد غیر فعال شده که این تعطیلی طلافروشی ها باعث بیکاری 60 تا 70 نفر از کارگران این صنف شده است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده کمر صنعت طلا را شکست

 رئیس اتحادیه طلا وجواهر سبزوار با تاکید بر اینکه برخی قوانینی که در کشور تصویب می شود غیر کارشناسی است گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده کمر صنعت و صنف طلافروشان را شکست و باعث شد کشور ما که در گذشته جز کشورهای صادر کننده طلا وجواهر به کشورهای همجوار، خاورمیانه و خاور دور بود اکنون تبدیل به یک واردکننده طلا از کشور ترکیه شود. 

وی اظهار داشت: واردات طلا از کشورهای همسایه از یک سو باعث شده که جلوی تولیدات داخلی گرفته شود و از سوی دیگر نیز فشارهای مالیاتی، فشارهای ناشی از گرانی تولید نیز باعث شده که طراحان، استادکاران و سازندگان طلا به کشورهایی مثل ترکیه مهاجرت کنند و در کشور ترکیه با هنر دست طراحان و تولید کنندگان ایرانی طلا تولید شده و مارک کشور ترکیه بخورد و وارد کشور شود.

حمایت از تولید در حد شعار است

برغمدی با تاکید بر لزوم حمایت از استادکاران و تولید کنندگان صنعت طلا وجواهر سازی در بخش های مختلف تعمیرات، قالکاری، سنگ های قیمتی و ... اظهار داشت: متاسفانه امروز در کشور ما علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت حمایت از تولید  متاسفانه حمایت در حد شعار بوده و تبدیل به عمل نشده است.

 نائب رئیس اتاق اصناف سبزوار تصریح کرد: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب برطرف شدن چالش های به وجود آمده برای صنعت طلا و جواهر کشور می شود و تولید طلا و جواهر و رونق دادن به این صنعت  باعث ارز آوری به کشور می شود و به طور کلی حمایت از تولید و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب برگشت آرامش به صنعت طلاو جواهر کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد: در صورت حمایت نمایندگان مجلس از اتاق های اصناف و اتحادیه ها در راستای اصلاح قوانین می توان زمینه احیاء صنعت ساخت طلای سنتی با عیار بالا که در خراسان زبانزد بوده است را فراهم کرده و این نوع طلا را به چرخه تولید بازگردانیم.

برغمدی تصریح کرد: نمایندگان صنف طلا و جواهر در اتحادیه ها و اتاق های اصناف افرادی هستندکه خاک این کار را خورده و سردی وگرمی این فلز ارشمند را چشیده اند و چنانچه این افراد در عرصه تولید پا بگذارند و دولت هم از این صنعت بالاخص تولید حمایت کند،  علاوه بر معرفی هنر دست استادکاران و عرضه تولیدات طلا وجواهر کشور به سراسر دنیا می توانیم شاهد ارزآوری این صنعت برای کشور باشیم.  

احیای طلای سنتی سبزوار

وی ادامه داد: با توجه به سابقه 40 سال فعالیت در عرصه طلا وجواهر تمام تلاش خود را در جهت احیا طلای سنتی سبزوار انجام داده و تلاش کرده ام رشته حکاکی را در رشته های صنعت طلا و جواهر مصوب کنم. دستگاه حکاکی می تواند طرح های سنتی و نقوشی که در گذشته استادکاران روی طلاها ایجاد می کردند را ایجاد کند و به نوعی تولید طلای سنتی را به نیمه سنتی تبدیل نماید.

شناسایی بیش از 50 نوع سنگ بی نظیر در سبزوار

برغمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح فعالیت هایی اتحادیه سبزوار در راستای حمایت از صنعت طلا و جواهر مانند اعزام کارآموزان به مشهد برای آموزش دوره های تخصصی و مهارتی، افتتاح آلکائید و شناخت سنگه های مختلف گفت: در شهرستان سبزوار با تلاش کارشناسان بالغ بر 50 تا 60 نوع سنگ زیباو شکیل قیمتی ونیمه قیمتی از معادن و کوه های سبزوار شناسایی شده است. سنگ هایی که به جرات می توان گفت نمونه آنها را بنده در جایی ندیده ام و به نوعی منحصر به فرد هستند.

احیاء هنر طلاسازی سنتی در سبزوار / راه اندازی کارخانه تولید طلای مدرناحیاء هنر طلاسازی سنتی در سبزوار / راه اندازی کارخانه تولید طلای مدرناحیاء هنر طلاسازی سنتی در سبزوار / راه اندازی کارخانه تولید طلای مدرن

 رئیس اتحادیه طلا وجواهر سبزوار اظهار داشت: این نوع سنگ های شناسایی شده از نوع سنگ های خاص و بی نظیر در کشور هستند که طرح های خاصی و نقش های بی همتایی مانند تصویر درخت، آهو و.. روی آنها وجود دارد که فقط خداوند می تواند چنین نقوش بی نظیری را در دل سنگ در طبیعت ایجاد کند.

 نائب رئیس اتاق اصناف سبزوار تصریح کرد: در حال حاضر با همکاری میراث فرهنگی استان اقدامات لازم برای تطبیق استانداردهای سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی بر روی این سنگ ها در حال انجام است.

اخبار اتحادیه طلا را از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.