تربت حیدریه دومین مصرف کننده طلای استان خراسان

چکیده

در شهر تربت حیدریه مانند نیشابور طلا به عنوان قباله و مهریه دوم خانم ها بیشترین مصرف را دارد و شهرستان تربت حیدریه دومین مصرف کننده طلای استان خراسان است.

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر
315
تربت حیدریه دومین مصرف کننده طلای استان خراسان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ حمید فتحعلیان، رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان تربت حیدریه گفت: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از دیماه سال جاری لازم الاجرا اعلام شده است ولی متاسفانه هنوز هیچ ابلاغیه ای در رابطه با حذف قانون قبلی ابلاغ نشده و بنا به گفته مسئولین امر هنوز زیر ساختهای اجرای این قانون برای صنعت طلا آماده نشده است.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، صنعت طلا را نابود می کند

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده 30 تا 35 درصد مغازه های طلا فروشی شهرستان تربیت حیدریه  تعطیل شدند گفت: با دریافت صد درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت ساخت می توان شاهد رونق بازار طلا و جواهر بود و همچنین جلوی مستعمل فروشی های رواج یافته در صنف را گرفت.

فتحعلیان تصریح کرد: متاسفانه در شهرستان تربت حیدریه حدود  40 درصد طلاهای مستمعل فروش می رود و گاهی همکاران ما به دلیل استقبال خریداران از طلای دست دوم،  طلاهای نو پشت ویترین خود را به اسم طلای مستعمل با 7 درصد سود به خریدارن می فروشند.

اجرت درصدی عامل گرانی طلا

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان تربت حیدریه تصریح کرد: یکی از چالش هایی که صنعت طلا و جواهر با آن مواجه است و باعث گران شدن طلا شده است دریافت درصد برای اجرت ساخت طلا است که با توجه به اینکه سازمان صنعت و معدن تعیین و فروش طلا با درصد اجرت ساخت را ممنوع کرده است ولی بنکداران زیر بار حذف درصد اجرت نرفتند.

وی ادامه داد: در گذشته اجرت ساخت طلا به ریال بود، ولی اکنون با توجه به افزایش قیمت طلا در این سال‌ها صاحبان کارگاه‌ها و سازندگان طلا، اجرت را بر اساس طلا محاسبه می‌کنند و به صورت علنی  بنکداران درصد آن را در فاکتور از خریدار دریافت می کنند.

فتحعلیان در ادامه با بیان اینکه رکود معاملات و رواج فروش طلای دست دوم باعث می شود که طلا در چرخه بازار نچرخد و برای آب شدن نرود و در چنین بازاری مطمئنا تولید نیز می خوابد اظهار داشت: برای رشد صنعت طلا و جواهر در شهرستان ها و رونق بازار طلا دولت باید از این صنعت حمایت کند.

تربت حیدریه دومین مصرف کننده طلای استان خراسان

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان تربت حیدریه ادامه داد: در شهر تربت حیدریه مانند نیشابور طلا به عنوان قباله و مهریه دوم خانم ها بیشترین مصرف را دارد و شهرستان تربت حیدریه دومین مصرف کننده طلای استان خراسان است.

وی در ادامه با بیان اینکه  طلای مورد نیاز تربت حیدریه از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد به شهرستان آورده می شود گفت:  با توجه به بازار خوب خرید طلا در این شهرستان علت اینکه تولید کنندگان در شهرستان موفق عمل نکردند، اجرای برنامه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و عدم استقبال همکاران از کارخانه تولید طلای تربت بود.

فتحعلیان افزود: در حال حاضر نیز در شهرستان تربیت حیدریه  تنها دو کارخانه تولید مصنوعات طلا و جواهر  فعالیت دارند که عمده فعالیت آنها در تولید النگو است  و محصولات تولیدی خود را علاوه بر شهر تربت حیدریه به شهر های نیشابور، خواف، بردسکن، کاشمر و ... ارسال می کنند.

وی با بیان اینکه در این شهرستان یک واحد تولیدی جواهر هم وجود دارد که در کنار تولید طلا و جواهر در تولید آئینه و شعمدان نقره هم فعالیت دارد.

ایشان در مورد خرید و فروش طلا در فضای مجازی گفت: فضای مجازی برای خرید و فروش طلا امن نیست و متاسفانه در برخی گروه ها طلاهای عیار پایین و سکه های با عیار صفر درصد ارائه می شود که خود مشتری هم جرات خرید ندارد و از فضای مجازی زده می شود.

انتهای پیام/