مالیات غیرواقعی از آب شده فروشان - شهرری مهد نقره سازی تهران

چکیده

دبیر اتحادیه طلا و جواهر شهر ری عنوان کرد: محاسبه و اخذ مالیات از تراکنش های ناشی از خرید و فروش طلای آب شده به دلیل اینکه سود حاصله بسیار کم می باشد، اجحاف در حق رسته آب شده فروشی طلا و جواهر است.

۱۴۰۰ شنبه ۲۷ آذر
114
مالیات غیرواقعی از آب شده فروشان - شهرری مهد نقره سازی تهران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ احسان حسینی کیا، دبیر اتحادیه طلا و جواهر شهر ری گفت: با توجه به اینکه سیاست اخذ مالیات بر تراکنش حساب‌ های بانکی بالای ۵ میلیارد تومان در دستور کار اداره مالیات قرار دارد، اصنافی مانند صنف طلا و آهن فروش ها گردش مالی زیادی دارند ولی سود مرتبط با فعالیتشان به نسبت گردش مالی بسیار کم است. اداره مالیات ضروری است در محاسبات خود به این موارد توجه کند.

حسینی کیا در ادامه خواستار همکاری اداره امور مالیاتی در این زمینه و بررسی تخصصی این موضوع شد و گفت: کارشناسان مالیات در اخذ مالیات باید با کارشناسان هر رسته شغلی همفکری و هماهنگی های لازم را انجام دهند تا اجحاف در حق اصناف نشود.

گردش حساب بالا و سود کم در آب شده فروشی

 حسینی کیا تصریح کرد: در اصنافی مانند آب شده فروشی طلا و جواهر که مثلا فرد یک کیلو طلای آب شده را معامله و جا به جا می کند و یک میلیارد پول در حسابش گردش می کند ولی سود این یک میلیارد تومان  برای آن فرد حدود 100 یا 200 هزار تومان بیشتر نیست و  لذا اداره مالیات باید در دریافت مالیات بر درآمد این موارد را در نظر بگیرد.

دبیر اتحادیه طلا و جواهر شهر ری افزود: یکی دیگر  از چالش های  صنف  طلا و جواهر در جابه جایی پول و انتقال وجه بیش از 200 میلیون است که بر اساس بخش نامه بانک مرکزی در راستای شفاف سازی و مبارزه با پولشویی ابلاغ شده است که  این هم معضلی شده برای صنف هایی مثل طلا و جواهر که گردش مالی بسیاری دارند.

وی بیان داشت: مشکل دیگرصنف طلا فروشان که به عنوان حلقه آخر زنجیره تولید طلا هستند این است که  فاکتور های خرید آنها را قبول نمی کردنند و در محاسبه مالیات فاکتور فروش را محاسبه می کردند این اجحافی بود که در این چند ساله بر خرده فروش های طلا و جواهر داشتند.

اجرایی شدن حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا؛ تلاشی که به ثمر نشست

حسینی کیا در ادامه با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه گفت: این اتفاق که متاسفانه با چند سال تاخیر انجام شده است - از سال 88 که مالیات بر ارزش افزوده به صورت آزمایشی صورت گرفت قرار بر این بود که مدت 5 سال انجام شود که از همان ابتدا دغدغه ما همین بود و با مسئولین مربوطه طی این چند سال صحبت ها و رایزی هایی کردیم که قبول نمی کردند این مالیات از اصل خود طلا نباید دریافت شود بلکه مالیات باید از ارزش افزوده و از میزان سود و اجرت ساخت کار دریافت شود خوشبختانه پیگیری های انجام شده در این 10 تا 12 سال اکنون به ثمر نشسته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اکنون هر قانونی که تصویب می شود در راستای اجرایی شدن نیاز به یک سری آموزش ها دارد، ولی تا کنون بیش از 5 ماه از تصویب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده می گذرد  ولی متاسفانه آموزش های لازم برای اعضا اتحادیه ها انجام نشده است.

اجرای قانون جدید و راه اندازی سامانه مالیاتی همچنان مبهم است

دبیر اتحادیه طلا و جواهر شهر ری تصریح کرد: اغلب اعضای اتحادیه صنف طلا و جواهر در حال حاضر سوالشان بر چگونگی اجرایی کردن این قانون است که حتی کارمندان خود اداره دارایی هم اطلاعات دقیقی ندارند و می گویند بخشنامه آمده ولی بخشنامه دقیقی نیست و قرار شده که سامانه های مالیاتی فعال شود  و فعالین صنف به سیستم یکپارچه متصل شوند.

وی تاکید کرد: اگر واقعا این کار به شکل صحیح انجام شود حرکت خوبی رخ داده و در نتیجه به نفع مردم خواهد بود و کاری که به نفع مردم باشد موجب توسعه خرید و فروش می شود و این رونق خرید و فروش نیز گردش مالی در پی خواهد داشت.

حسینی کیا ادامه داد: رونق خرید و فروش هم برای مغازه دار سود دارد  و هم برای مصرف کننده و خریدار و با اجرای این قانون و حذف 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، چون مصرف کننده موقع خرید، معاوضه و فروش طلا درصد کمتری ضرر می کند تمایل به خرید افزایش و رونق به بازار برمی گردد.

وی با ابراز امیدواری از هر چه سریعتر اجرایی شدن این قانون بر اهمیت آموزش استفاده از این سامانه تاکید کرد.

شهر ری مهد نقره سازی تهران

وی در ادامه با بیان اینکه 227 جواز فعال در رسته های  خرده فروشی، فروش طلا و جواهر، ساعت، نقره فروشی در شهر ری وجود دارد گفت: در شهرری که به نوعی مهد نقره سازی تهران است و نقره سازان  نامی  فعالیت دارند 46 نقره سازی فعال و چندین کارگاه تولید النگوسازی که سازندگان به نام در آن کارگاه ها مشغول هستند وجود دارد که با توجه به این ظرفیت موجود در شهرستان اگر حمایت هایی از تولید کنندگان صورت گیرد می توان فعالیت این کارگاه ها و میزان تولیدات را افزایش داد.

انتهای پیام/