فروش طلا در درود به یک دهم کاهش یافته است- سردرگمی طلافروشان در استفاده از سامانه ها

چکیده

رئیس اتحادیه طلا و ساعت شهر ستان درود: در حال حاضر این سامانه ها برای کسبه یک چیز گنگ و نامشخص است و کسبه در مورد چگونگی ورود اطلاعات در این سامانه ها آگاهی چندانی ندارند.

۱۴۰۰ شنبه ۴ دي
119
فروش طلا در درود به یک دهم کاهش یافته است- سردرگمی طلافروشان در استفاده از سامانه ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ مجید لشنی، رئیس اتحادیه طلا و ساعت شهرستان درود گفت: تحریم های چند سال اخیر علیه ایران موجب شد که صنعت ، تولید و کارخانجات تعطیل شود و این تعطیلی ها منجر به بیکاری و کاهش درآمد مردم شد. از طرف دیگر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ها مزید بر علت شد و فروش کسبه درود به یک دهم سالهای قبل کاهش یافت.


وی افزود: شهرستان درود و لرستان از شهرهای صنعتی کشور هستند که در گذشته به دلیل رفت و آمد اقشار مختلف به این شهرستان، وضعیت کسب و کار در این شهر نسبت به بقیه شهرهای استان خوب بود ولی تحریم ها اکثر کارخانه های شهر را تعطیل و نیمه تعطیل کرد و بطبع درآمدها هم کم شده است.


مجید لشنی اظهار داشت: از سوی دیگر افزایش قیمت طلا و اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز از عوامل کاهش رونق بازار طلا و جواهر بودند که قرار است از 13دی ماه اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود که این امر به نفع خریدار خواهد بود چرا که مردم اغلب روی طلا به عنوا کالای سرمایه ای حساب می کنند نه کالای مصرفی و اکثر افراد برای از بین نرفتن پولشان آن را تبدیل به طلا می کنند. اگر مالیات بر ارزش افزوده حذف شود صد در صد باعث افزایش رونق تولید و بازار خرید و فروش طلا می شود.


رئیس اتحادیه طلا و ساعت شهرستان درود با بیان اینکه در شهرستان درود 60 واحد طلافروشی فعال است گفت: در شهرستان درود هیچ تولید کننده طلایی فعالیت ندارد و تولید انبوه طلا انجام نمی شود و تنها ساخت طلا در حد کارهای سفارشی کوچکی مانند ساخت انگشتر و پلاک انجام می شود و مردم شهرستان اغلب طلاهای زرد را می پسندند و طلای مورد نیاز شهرستان نیز از شهرهای اصفهان، یزد، تبریز و تهران تامین می شود.

تسهیل شدن اخذ پروانه کسب معضل طلا فروشان درود


لشنی در ادامه در تشریح چالش های صنف طلا و جواهر در شهرستان درود اظهار داشت: در حال حاضر تسهیل شدن صدور جوازها و اینکه هر فردی می تواند با درآمد و سرمایه کم وارد این حرفه شوند به چالشی برای صنف طلا فروشان تبدیل شده است.


وی با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از افراد که درآمد و سرمایه اصلی یعنی سرمایه در گردش ندارند با هدف کلاهبرداری وارد این شغل می شوند تصریح کرد: شغل طلا فروشی اعتباری است و بنکداران معمولا طلا را به صورت اعتباری در اختیار طلا فروشان قرار می دهند که متاسفانه این افراد با سوء استفاده از اعتماد، پول های افراد را برای سرمایه گذاری جمع می کنند و می روند که این امر معضلی در شهر درود و شاید بقیه شهرها به وجود آورده است.


اخذ جواز کسب طلافروشی باید مستلزم داشتن حداقل 3 کیلو طلا باشد


رئیس اتحادیه طلا و ساعت شهرستان درود بر لزوم قانونمند تر شدن جواز های کسب تاکید کرد و اظهار داشت: جوازها باید خیلی قانونمند تر شود و شروطی مثل داشتن حداقل 2 یا 3 کیلو سرمایه در گردش جزو شرایط کسب جواز باشد.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متاسفانه افرادی که وارد این حرفه می شوند آشنا به محاسبات طلا هم نیستند و وقتی وارد این حرفه می شوند به دلیل نداشتن مهارت، طلاهای عیار پایین می خرند و به مردم می فروشند و بعد که ما متوجه می شویم مجبور می شویم جریمه کنیم و پرونده را به تعزیرات بفرستیم و هزار مشکل برای ما پیش می آید گفت: باید در صدور مجوز برای کسب و کار طلا فروشی لزوم گذراندن دو سال دوره آموزشی و دوره فنی و حرفه ای و آشنایی با محاسبات طلا لحاظ شود.


لزوم آموزش و رفع ابهام از سامانه ها


لشنی در ادامه در خصوص استفاده از سامانه مالیاتی و همچنین سامانه جامع تجارت گفت: در حال حاضر این سامانه ها برای کسبه یک چیز گنگ و نامشخص است و کسبه در مورد چگونگی ورود اطلاعات خرید کالا از بنکدار و فروش اجناس به خریدار در این سامانه آگاهی چندانی ندارند و آموزش این سامانه از طریق اداره دارایی یا اتاق هایی اصناف ضروری است.

لشنی با تاکید بر رفع ابهام برای استفاده از این سامانه ها گفت: به عنوان نمونه طریقه ثبت اجرت به شکل درصدی در سامانه مالیاتی مشخص نیست. از طرف دیگر خیلی وقت ها بنکداران جنس را به شکل امانی در اختیار ویترین داران قرار می دهند و ممکن است بعد از چند ماه این اجناس مرجوع شود، ثبت این گونه موارد هم در سامانه کاملا گنگ است و هیچ سازوکاری برای آنها تعبیه نشده است.

انتهای پیام/