نظام اجرت ساخت طلا ، نیازمند ساماندهی

چکیده

حسین مهرثابت: نظام اجرت ساخت طلاوجواهر به شدت دچار اختلال و بی نظمی است و آثار منفی آن به مصرف کننده برمی گردد.

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ اسفند
158
نظام اجرت ساخت طلا ، نیازمند ساماندهی

نظام اجرت ساخت طلاوجواهر به شدت دچار اختلال و بی نظمی است و آثار منفی آن به مصرف کننده برمی گردد.

حسین مهرثابت نایب رییس سابق اتحادیه طلاوجواهر رشت در گفتگو با گلدنیوز گفت: صنف طلا از اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور و اقتصاد خانوار برخوردار است به همین دلیل باید نگاه ویژه ای از طرف نهادهای حاکمیتی به این صنف وجود داشته باشد. صنعت طلا  می تواند نقش موثری در افزایش اشتغال کشور و هم افزایش تولید ناخالص داخلی کشور ایفا کند.

 این پیشکسوت صنف طلاوجواهر گیلان به گلدنیوز گفت: اگر به یک دهه قبل برگردیم ، مهمترین عامل اثربخش در قیمت طلا مالیات بر ارزش افزوده بوده است. پیش بینی بنده این است که با توجه به حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، بازار طلا در آینده ای نزدیک از یک ثبات نسبی برخوردار بشود.

ثابت در خصوص مهمترین اقدامات دولت برای حمایت از صنعت طلاوجواهر گفت: دولت باید از تولیدات داخلی در صنعت طلاوجواهر حمایت کند. اولین قدم برای این حمایت هم جلوگیری از قاچاق مصنوعات طلا به داخل کشور است.

ثابت ادامه داد: یکی دیگر از اقدامانی که دولت میتواند انجام دهد این است که حدود اختیارات اتحادیه های صنفی را افزایش دهد تا تصمیماتی که برای صنف طلاوجواهر گرفته میشود تخصصی و اثربخش باشد.

قوانین ملی باعث امنیت خاطر خریداران می شود

نایب رییس سابق اتحادیه طلاوجواهر رشت در خصوص منطقه ای شدن قوانین صنف طلاوجواهر گفت: قوانین صنف طلاوجواهر باید ملی باشد نه منطقه ای چراکه مهمترین عامل در صنف طلاوجواهر قیمت است که در تمام نقاط کشور و بر مبنای قیمت اونس جهانی تعیین می شود.

ثابت تاکید کرد: به عنوان نمونه قبل از دهه 70 که ما تنوع عیار در کشور داشتیم عملا شاهد اخلال در بازار طلاوجواهر کشور بودیم. به همین خاطر بنده معتقدم که یکپارچگی در قوانین و مقررات صنف طلاوجواهر در سراسر کشور باعث امنیت خاطر خریداران و مصرف کنندگان طلاوجواهر می شود.

ظرفیت های بومی نیازمند تسهیلات ویژه

ایشان با اشاره به ظرفیت های بومی و منطقه ای نقاط مختلف کشور گفت: به عنوان نمونه منطقه گیلان و مخصوصا منطقه آزاد تجاری صنعتی ویژه بندر انزلی با توجه به نزدیکی به کشور آذربایجان از ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری و صادرات برخوردار است. لذا با توجه به آمایش سرزمینی برخی معافیت ها و تسهیلات خاص دولتی میتواند باعث بالفعل شدن پتانسیل های منطقه ای و بومی این منطقه شود. اما این مسئله متفاوت از این است که سازوکارها و قوانین صنف طلاوجواهر بخواهد منطقه به منطقه تغییر بکند.

 باید قوانین صنف طلاوجواهر به نحوی باشد که جاذبه خرید طلا در تمام نقاط کشور برای مصرف کنندگان یکسان باشد.

ثابت در خصوص برخی قوانین منطقه ای گفت: به عنوان نمونه یک زمانی اعلام شد که خریداران در  بانه از مالیات بر ارزش افزوده طلا معاف هستند. همین مسئله باعث شده بود که سیل خریداران به این شهر سرازیر شوند و این مصداق اختلال در صنف طلاوجواهر است.

نایب رییس سابق اتحادیه طلاوجواهر گیلان در خصوص انحلال اتحادیه کشوری طلاوجواهر گفت: اتحادیه های کشوری برای نظم بخشیدن به مطالبات صنفی و حمایت از تولید کشور بسیار موثر بودند و آثار و برکات خوبی برای اقتصاد کشور داشتند. ثابت تاکید کرد: امیدواریم با حمایت های دولتی دوباره شاهد تشکیل اتحادیه های صنفی باشیم.

 ساماندهی نظام اجرت ساخت طلا

نظام اجرت ساخت طلاوجواهر به شدت دچار اختلال و بی نظمی است و آثار منفی آن به مصرف کننده برمی گردد.

اینکه اجرت ساخت طلا در واحدهای صنفی متفاوت است باعث سردرگمی، نگرانی و سوء تفاهم خریداران  می شود. ساماندهی این مسئله نیازمند برنامه ریزی و تصمیمات ملی و حاکمیتی است.

این پیشکسوت صنف طلا در خصوص ظرفیت های مغفول در صنعت طلاوجواهر گیلان گفت: ما ظرفیت خوبی در بخش میناکاری داشتیم که متاسفانه با ورود نسل جدید به صنف طلا و استفاده از تکنولوژی های روز، این هنرصنعت مهم و بومی به دست فراموشی سپرده شده است. ما نیازمند تقویت صنایع دستی مثل میناکاری در بخش طلاوجواهر گیلان هستیم.

انتهای پیام/