تولید طلا در اردبیل قربانی دلالی و سوداگری

چکیده

عضو سابق اتحادیه طلا و جواهر اردبیل عنوان کرد: بر اساس پایش مجوزهای صادر شده شاهد این موضوع هستیم که از مجموع بیش از 40 تا 50 سازنده طلا و جوهرات سنتی در اردبیل اکنون تنها دو کارگاه تولید و ساخت طلاو جواهر در اردبیل وجود دارد.

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ فروردين
381
تولید طلا در اردبیل قربانی دلالی و سوداگری


به گزارش سایت طلا گلدنیوز؛ سعید زارع گلمغانی، عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر اردبیل گفت: سیاست های غلطی مانند سرمایه گذاری در بورس ، نوسان گیری های روزانه، تورم و بسیاری از عوامل سوداگری موجب حرکت بازار به سمت دلالی و تعطیلی کارگاه های تولید و ساخت طلا به شیوه سنتی در اردبیل شده است.


وی افزود: بر اساس پایش مجوزهای صادر شده توسط اتحادیه طلا وجواهر اردبیل در سالیان گذشته می توان شاهد این موضوع بود که از مجموع بیش از 40 تا 50 سازنده طلا و جوهرات سنتی در اردبیل اکنون تنها دو کارگاه تولید و ساخت طلاو جواهر در اردبیل وجود دارد.


زارع با تاکید بر اینکه حرکت بازار به سمت دلالی باعث می شود که سرمایه گذاری در بخش تولید صورت نگیرد اذعان داشت: در بازاری که فرد تنها با نوسان گیری و بدون زحمت از سرمایه گذاری خود سود کسب می کند سرمایه گذاری در بازار تولید و صنعت توجیه ندارد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بازار امروزه به دلیل عدم ثبات قیمت در مدت کوتاهی به ضرر می انجامد اظهار داشت: برای رونق تولید، سازمان بورس به جای نوسان گیری به سمت سرمایه گذاری برود تا صنعت در مسیر تولید به معنای خاص خود قرار گیرد.

برای رشد تولید باید مالیات برارزش افزوده دریافت شده به بازار تزریق شود


زارع با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از سیاست و قوانینی بود که در مدت ده سال اجرای آن به صنف و صنعت طلا و جواهر آسیب جبران ناپذیری زد بیان داشت: مالیات بر ارزش افزوده ای که طی ده سال اجرای قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده از طلا از مردم دریافت و به خزانه ریخته شده است در واقع سرمایه مردم است که باید برای توسعه و رونق تولید طلا به بازار برگشت داده شود.


عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر اردبیل اظهار داشت: به واسطه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طی سالیان گذشته بازار طلا با رکود و فروش پایین مواجه شده و مشتریان بازار طلا و جواهر کم شده است که خوشبختانه با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، اخذ مالیات از اصل طلا حذف و از اجرت و سود طلا مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد شد.

با تورم و کاهش درآمد ها امیدی به رونق بازار نیست

عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر اردبیل ادامه داد: افزایش تورم که متاسفانه با میزان درآمد و سبد خرید خانوار تناسبی ندارد باعث شده که روز به روز درآمد عمومی مردم جامعه کاهش یابد و به دنبال حذف شدن مشتریان کم درآمد و کم شدن مشتریان قشر متوسط جامعه، درآمد طلا فروشان نیز کاهش یافته است.

کاهش تنش ها و افزایش مراودات تجاری موجب رونق صنف طلا و جواهر

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه متاسفانه اجرای برخی سیاست های جهانی و اعمال تحریم ها علیه ایران باعث شده که صنعت طلا و جواهر نتواند جایگاه خود را در بازار های خارجی به دست بیاورد اظهار داشت: ایجاد ارتباط ، اطمینان و افزایش مراودات تجاری نقش موثری در سرمایه گذاری در بازار های خارجی دارد.

زارع ادامه داد: اگر تحریم های ظالمانه علیه ایران نبود امکان نداشت که ایران در عرصه اقتصادی اینگونه باشد و حتما با ایجاد ارتباطات و کاهش تنش ها می توانستیم جایگاه خود را در بازار های تجاری به دست بیاوریم.

انتهای پیام/