هنرهای بومی در خوشه طلای کرمان - کسب درآمد از جوانان جویای نام در نمایشگاه ها

چکیده

جواهریان: برای ایجاد خوشه طلا در شهرستان کرمان، تلاش اتحادیه بر تمرکز  و اسقرار حداقل 20 تولید کننده در یک مجموعه به منظور حمایت است.

۱۴۰۱ يکشنبه ۴ ارديبهشت
68
هنرهای بومی در خوشه طلای کرمان  - کسب درآمد از جوانان جویای نام در نمایشگاه ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ علیرضا جواهریان؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره شهرستان کرمان در گفتگوی تلفنی با گلدنیوز بیان داشت: بنا به وظیفه قانونی اتحادیه ها که حمایت ازحقوق اعضا و حمایت از کارآفرینان برای تولید طلاوجواهر است، اتحادیه طلا و جواهر کرمان به دنبال استقرار تولید کنندگان در یک مکان مشخص و تشکیل خوشه طلا در کرمان است.

بیست کارگاه کوچک در خوشه طلای کرمان

وی افزود: بر اساس پیگیری ها برای ایجاد خوشه طلا در شهرستان کرمان باید تولیدکنندگان در یک جا متمرکز و مستقر شوند و بر این اساس تلاش اتحادیه بر تمرکز  و اسقرار حداقل 20 تولید کننده در یک مجموعه به منظور حمایت است.

جواهریان تصریح کرد: باتوجه به اینکه در شهرستان کرمان هیچ تولید کننده طلا و جواهری فعالیت ندارد و بیشتر کار ساخت وتولید طلا در کارگاه های کوچک انجام می گیرد در راستای ایجاد خوشه طلای کرمان امسال همه تولید کنندگان موظف شده اند تا از اداره استاندارد کد استاندارد تهیه کنند و شناسنامه دار شوند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره شهرستان کرمان با اشاره به اینکه یکی از مصنوعات معروف شهرستان کرمان بند ساعت حصیری کرمانی است اظهار داشت: با استقرار و تمرکز تولید کنندگان طلا در یک جا و ایجاد خوشه طلای کرمان، تولید کنندگان شهرستان کرمان در قالب خوشه طلا می توانند برای معرفی محصولات استان در نمایشگاه ها شرکت کنند.

قرار گرفتن اتحادیه طلا و جواهر در رده اتحادیه های غیر تخصصی

وی یکی از چالش های موجود در اتحادیه های طلا و جواهر را ورود افراد غیر متخصص به صنف عنوان کردو بیان داشت: در رده بندی اتحادیه ها، اتحادیه طلا و جواهر در رده اتحادیه های غیر تخصصی قرار گرفته و بر این اساس برای صدور مجوز در بخش فروشندگی طلا و جواهر نیاز به هیچ مدرک و آزمونی نیست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره شهرستان کرمان ادامه داد: وقتی تعداد فروشندگان طلا و جواهر زیاد شود میزان فروش ِ طلا فروشان نیز کم می شود

اجرایی شدن سامانه جامع تجارت ابتدا از خود دولت آغاز شود

وی ادامه داد: اتخاذ تصمیماتی مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده که یک قانون غیر کارشناسی بود و ضرر جبران ناپذیری به صنف طلا زده است و یا الزام به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و اجرایی کردن آن  در حالی که زیر ساخت های این سامانه هنوز فراهم نشده است از جمله اقداماتی است که نیاز به تدبیر بیشتر است و باید بسیاری از زیر ساخت ها از جمله هدر رفت طلا در کارگاه های تولید طلا در نظر گرفته شود.

جواهریان تصریح کرد: اجرایی شدن سامانه جامع تجارت ابتدا از خود دولت آغاز شود و در ابتدا میزان فروش سکه ها توسط دولت، میزان فروش طلای معادن طلا در سال، میزان فروش کارخانجات تولید طلا، میزان فروش بنکداران در سامانه ثبت شود بعد نوبت به خرده فروش ها شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمان با بیان اینکه در حال حاضر فاکتورهای فروش طلا بدون سر برگ و مهر است و طلا فروشان نمی توانند این فاکتور ها را در سامانه ثبت کنند بیان داشت: در جلسات هماهنگی اتحادیه ها و اتاق اصناف تهران در مورد اجرایی شدن سامانه جامع تجارت مقرر شده است که از سوی اتحادیه ها یک مشاور حقوقی مشخص شود تا موارد و ایرادات را به صورت مکتوب برای طرح در جلسات ارائه کنند که تا کنونی کاری انجام نشده است.  

حذف طبقه متوسط جامعه از بازار طلا

جواهریان در ادامه با تاکید بر اینکه طلا در کشور ما کالای سرمایه ای بوده است که در روز مبادای وضعیت اقتصادی مردم به سرعت قابلیت تبدیل شدن به پول را دارد بیان داشت: اکنون اغلب طبقه متوسط جامعه که از بازار طلا خرید داشتند و طلا را به عنوان پس انداز نگه می داشتند در حال حذف شدن هستند و فروش بسیار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره شهرستان کرمان ادامه داد: اگر در کشور یک رونق اقتصادی شکل بگیرد، رشد اقتصادی حاصل می شود و  همه منتفع می شوند و بطبع آن صنف طلا هم منتفع خواهد شد.

وی یاد آور شد: در اقتصادهای دنیا بازار بر اساس عرضه و تقاضا است ولی در کشور ما دنبال مقصر می گردند درست است که اقتصاد باید شفاف باشد، ولی این شفافیت باید از عملکرد دولت و شرکت های بزرگ دولتی آغاز شود و وقتی که این شفافیت در بالا وجود ندارد نمی توان از فروشنده جزء انتظار شفافیت داشت.

کسب درآمد از جوانان جویای نام در نمایشگاه ها

جواهریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نمایشگاه های طلا و جواهر برای برخی ابزار کاسبی شده است و با خرید غرفه های بزرگ و فروش و واگذاری آن به جوانان کسب درآمد می کنند بیان داشت: در بخش ماشین آلات شرکت های قدرتمندی داریم ولی در معرفی تولیدات طلاوجواهر، نمایشگاه ها کاربرد نداشته و خروجی خاصی ندارند.

وی ادامه داد: اگر در نمایشگاه ها، شرکت ها و برند های معروف و قابل رقابت حضور یابند نمایشگاه ها کارکرد رقابتی خواهند داشت.

انتهای پیام/