پیشنهاد برگزاری نمایشگاه طلاوجواهر به شکل دوره ای

چکیده

رئیس اتحادیه طلاوجواهر گلستان پیشنهاد داد: برای انسجام و بازدهی مطلوب تر، نیازی نیست که سالی 5 الی 6 نمایشگاه طلاوجواهر در ایران برگزار شود؛ میتوان یک نمایشگاه درتهران و یک نمایشگاه هم به صورت دوره ای هر سال در یک شهر برگزار گردد.

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت
225
پیشنهاد برگزاری نمایشگاه طلاوجواهر به شکل دوره ای

محمد ذاکرزاده رئیس اتحادیه طلاوجواهر استان گلستان در مصاحبه با پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) گفت: برگزاری نمایشگاه ها خوب است اما اگر اجازه دهند که متقاضیان خارجی نیز در این نمایشگاه ها شرکت کنند می تواند بر روی صنعت طلای ایران اثر مثبت بگذارد.  

تعطیلی تعداد زیادی از طلافروشی های کم تجربه استان گلستان در 10سال گذشته

ذاکرزاده در ادامه درخصوص جایگاه اتحادیه طلاوجواهر گفت:  اتحادیه های طلاوجواهر به دلیل اینکه با سایر اتحادیه ها در اتاق اصناف در ارتباط هستند اتحادیه مهمی محسوب می شوند و مانند سایر اتحادیه ها نیستند که صرفا مجوز صادر می کنند.

او در ادامه اظهار کرد: تایید صلاحیت در اتحادیه طلاوجواهر از لحاظ فنی و آموزشی و همچنین تامین امنیت واحدهای صنفی بسیار مهم است.

به گفته جوان ترین رئیس اتحادیه طلاوجواهر ایران: در سال های پیش افرادی که قصد اخذ مجوز برای ورود به این صنف را داشتند علاوه بر علاقه و دانش مورد نظر باید سابقه و تجربه چند ساله در واحدهای فروش طلاوجواهر نیز داشتند اما در حال حاضر این گونه نیست.

طبق آماری که از استان گلستان در 10 سال اخیر وجود دارد؛ 30 الی 40 درصد از افرادی که وارد این صنف شده اند، مغازه خود را جمع آوری کردند زیرا قبل از افتتاح فروشگاه هیچ تجریه و دید دقیقی از این شغل نداشتند.

امکان حمایت مالی از تولیدکنندگان خرد وجود دارد

ذاکرزاده با اشاره به اینکه امکانات زیادی در اختیار اتحادیه ها قرار دارد بیان کرد: در حال حاضر اتحادیه ها از نظر آموزشی خوب عمل می کنند و بهتر است اعضای اتحادیه ها با پیشرفت تکنولوژی خود را نیز به روز کنند. همچنین اتحادیه ها می توانند در امر آموزش از تجربیات پیشکسوتان در صنف طلا استفاده کنند.

 اتحادیه ها می توانند با درخواست تسهیلات از دولت، مانند وام کم بهره، از تولید کنندگانی که قصد دارند کارگاه خود را از سنتی به مدرن تغییر دهند حمایت کنند و افراد مستعد و توانمند را به بخش تولید معرفی کنند.

نمایشگاه طلاوجواهر مشهد- دیماه 1400

اگر روابط میان اتحادیه ها خوب و مناسب نباشد در رابطه آنها با دولت تاثیر منفی خواهد داشت

او با بیان روابط اتحادیه ها با دولت و روابط بین اتحادیه ها تصریح کرد: اگر روابط اتحادیه ها با یکدیگر خوب و مناسب نباشد و بین آنها مشکلاتی وجود داشته باشد، قطعا نمی توانند با دولت هم ارتباط خوبی بگیرند به عنوان مثال در تهران انجمن و تشکل های مختلفی در زمینه طلا و جواهر وجود دارد که بین آنها اتحاد خوبی وجود ندارد و می تواند تاثیر بدی بر روی اتحادیه های دیگر استان های ایران بگذارد.

او در ادامه گفت: اتحادیه طلاوجواهر در استان گلستان روابط خوبی با اداره هایی مانند سازمان صمت، اداره استاندارد، اماکن و هر جایی که به صورت مسقیم و غیرمستقیم با آنها در ارتباط هستیم، دارد.  با تکیه بر این روابط سازنده ، توانستیم خدمات خوبی برای همکاران دریافت کنیم اما مشکلاتی مانند متمم های مالیاتی وجود دارد و یا موضوع مالیات بر ارزش افزوده که باید برای بهتر انجام شدن آن، آموزش های لازم در اختیار همکاران قرار بگیرد. 

نقطه ضعف جلسات هم اندیشی بین اتحادیه ها کجاست؟

رئیس اتحادیه طلاوجواهر استان گلستان اضافه کرد: در یک سال اخیر با دعوت از روسای اتحادیه های شهرهای استان گلستان جهت برگزاری جلسات متعدد در مرکز استان گلستان ارتباط خوب و نزدیکی شکل گرفته است و همین جلسات سبب هماهنگی و یکدستی در بسیاری از موضوعات شده و مشکلات زیادی نیز حل شده است.

 ایشان با مثبت ارزیابی کردن جلسات هم اندیشی روسای اتحادیه های سراسرکشور در نمایشگاه های طلاوجواهر گفت: در این جلسات نباید در مورد موضوعات مختلف صرفا صحبت شود در واقع باید نتیجه جلسات در موضوعات مختلف پیاده سازی و پیگیری شود تا خروجی مناسبی داشته باشیم.