کم فروشی و عیارهای تقلبی در بازار طلای بدون اجرت

چکیده

نظارت بر وزن و عیار طلای دست دوم بسیار دشوار است و همین موضوع مشکلاتی را برای خریداران طلاهای کم اجرت ایجاد کرده است.

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت
146
کم فروشی و عیارهای تقلبی در بازار طلای بدون اجرت

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) ؛ طلای دست دوم یا بدون اجرت همان طور که از اسم آن مشخص است به این معنی است که طلاها یک یا چندبار استفاده شده اند و خریداران برای خرید این نوع از طلاها مبلغ اجرت کمتری نسبت به طلای نو پرداخت می کنند. به ظاهر خرید این نوع طلاها، برای مشتریانی که نگاه سرمایه ای به طلا دارند نه نگاه زینتی، به صرفه تر است.

اما خریداران و فروشندگان این نوع طلاها باید به چند نکته کلیدی توجه کنند؟ اول اینکه آیا خریدوفروش طلای دست دوم (کم اجرت) مجوز قانونی دارد؟ دوم، خریدوفروش طلای مستعمل که به نوعی ماده اولیه تولید طلا محسوب می شود چه اشکالاتی در چرخه اقتصاد طلا در کشور و مخصوصا برای تولید کنندگان ایجاد می کند؟ نکته سوم که باید مورد توجه خریداران طلا قرار بگیرد این است که کم فروشی و تقلب در بازار طلای دست دوم بسیار راحت و در اکثر موارد غیر قابل پیگیری است. برای روشن تر شدن ابعاد مختلف این پدیده با چندتن از فعالان صنف طلاوجواهر گفتگو کردیم.

کد آیسیک طلای دست دوم باید حذف شود

محمدمهدی مطلبی رئیس اتحادیه طلاوجواهر بهشهر به پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) گفت: بنده مخالف خرید و فروش طلای مستعمل هستم زیرا طلافروش ها جواز فروش طلای مستعمل را ندارند. هر طلای دست دوم یک کد آیسیک دارد و با جواز فروش طلای دسته اول متفاوت است.

او افزود: ما در تلاش هستیم که کد آیسیک را از امور اصناف حذف کنیم زیرا نهایتا به تولیدکننده آسیب می زند و زمانی که تولیدکنندگان بیکار شوند کارکنان آنها نیز بیکار می شوند.

مطلبی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر اشتغال زایی و افزایش تولید است و با خرید و فروش طلای مستعمل تولید کاهش پیدا کرده و اقتصاد ملی دچار خسران می شود. از طرف دیگر در زمان فروش طلای مستعمل هیچ فاکتوری به خریدار داده نمی شود و ممکن است برای خریدار در زمان فروشِ طلای دسته دوم مشکل به وجود آید.

کم فروشی و عیار تقلبی

او در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که طلای دسته دوم می خرند و قصد فروش آن را دارند در زمان فروش طلا از نظر وزنی به مشکل بر می خورند زیرا طلا به ظاهر تمیز اما داخل آن کلی جِرم وجود دارد و طلافروش برای اینکه طلای مستعمل را با قیمت خوبی بفروشد، به آن حرارات نمی دهد و از این دست می گیرد و به آن دست می فروشد.

 همچنین ممکن است عیار طلای خریداری شده پایین تر و حتی گاهی بدلیجات باشد و به دلیل نداشتن فاکتور امکان اثبات آن وجود ندارد؛ بنابراین باید با فروش طلای دسته دوم مقابله کرد واز تولیدکنندگان در این صنف حمایت کنیم.

تا اجرت ساخت کاهش پیدا نکند، طلای دست دوم برای خریدارن جاذبه دارد

سهراب اشرفی یکی دیگر از فعالان صنف طلا در گفتگو با خبرنگار گلدنیوز گفت: بنده هم مخالف خرید و فروش طلای دسته دوم هستم زیرا نظارت بر وزن و عیار طلای دست دوم بسیار دشوار است و همین موضوع اختلال و مشکلاتی را در نظام صنف طلا ایجاد می کند.

در واقع طلای دست دوم باید به چرخه تولید بازگردد، ذوب گردد و مجددا طلای جدید با طرح های متنوع تر با آن ساخته شود بنابراین با بازگشت طلا به چرخه تولید از تولیدکنندگان نیز حمایت می شود.

اشرفی افزود: در ایران تولیدات به صورت اقتصادی انجام نمی شود زیرا سازنده های بزرگ و قدر در کشور وجود ندارند که به صورت صنعتی و با هزینه های پایین محصولات را تولید کنند و اکثر تولیدکنندگان در ایران به صورت سنتی و با هزینه های بسیار زیاد محصولات را تولید می کنند.

همین عوامل موجب افزایش قیمت تولید می شود و در نهایت قیمت محصول نهایی هم بیشتر می شود و اختلاف قیمت طلای دسته اول با طلای دسته دوم چشمگیر است؛ بنابراین خریداران طلا به سمت طلای مستعمل  می روند.

طلای دست دوم اشتباه است بگوییم طلای بدون اجرت ساخت!

ذوالفقار جباری، نائب رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر به گلدنیوز گفت: طلا کالایی نیست که دسته دوم شود بنابراین این طلاهایی که در بازار به عنوان طلای دسته دوم فروخته می شود طلای بدون اجرت ساخت است.

او در ادامه گفت: چندین عامل وجود دارد که مردم و طلافروشان به سمت خرید و فروش طلای بدون اجرت کشیده می شوند. اول اینکه نگاه مردم به طلا از زینتی به سرمایه ای تبدیل شده است.

موضوع دوم اینکه مالیات بر ارزش افزوده بهانه ای شد تا افراد از این موقعیت سوء استفاده کرده و طلا را بدون اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده به فروش برسانند و فرهنگ دست دوم فروشی را تقویت کنند. دلیل این بی نظمی ها هم عدم نظارت دستگاه های متولی از جمله اداره استاندارد، اتحادیه ها و اماکن است.

او با اشاره به عیار پایین طلاهای بدون اجرت ساخت اظهار کرد: اکثر طلاهایی که در بازار به عنوان طلای بدون اجرت خرید و فروش می شود، عیار پایینی دارند. بنابراین دود آن به چشم خریدار می رود.

جباری تصریح کرد: برخی از اتحادیه ها برای خرید و فروش طلای بدون اجرت ساخت جواز صادر کرده اند همین موضوع بیانگر این است که روسای اتحادیه ها هم با قوانین آشنا نیستند و شاید هم عمدی در کار است..

او با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از خرید و فروش طلای بدون اجرت گفت: اولا دولت با حمایت های خود مانند معافیت مالیاتی یک شهرک تخصصی ایجاد کند و همه تولیدکنندگان را با برند و کد مشخص در این شهرک گرد آورد و هیچ طلایی خارج از شهرک تخصصی تولید نشود و در صورت تولید به عنوان کالای قاچاق ضبط شود.

راهکار دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که اتحادیه ها، اداره استدارد و اماکن باید برای حل این موضوع وارد شوند و از تمامی مصنوعاتی که به عنوان طلای بدون اجرت ساخت خرید و فروش می شود نمونه برداری کنند زیرا اگر عیار آنها پایین باشد، به ضرر مصرف کننده است. 

انتهای پیام/