نفس تازه در صنعت طلا و جواهر مشهد

چکیده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: احیاء کارگاه های تعطیل شده و تقویت سازندگان طلا و جواهر مشهد اولویت مهم و در دستور کار هیات مدیره جدید اتحادیه طلا و شهر مشهد است.

۱۴۰۱ چهارشنبه ۶ مهر
171
نفس تازه در صنعت طلا و جواهر مشهد

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)،یوسف تقی زادگان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در تشریح اهداف و برنامه های هیات مدیره جدید اتحادیه طلا، جواهر، نقره مشهد گفت: یکی از اهداف هیات مدیره جدید اتحادیه طلا، جواهر، نقره مشهد رشد تولید و احیاء کارگاه های تولیدی تعطیل شده و تقویت سازندگان صنعت طلا و جواهر مشهداست.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر شهر مشهد تبدیل به مصرف کننده شده است و مصنوعات ساخته شده از شهرهای تهران، اصفهان، یزد وارد مشهد می شود.

تقی زادگان تصریح کرد: در سال های 86 تا 90 تعداد سازندگان طلا و جواهر مشهد 320کد بود که با فشارهای اداره استاندارد و اعلام ضرورت استاندارد 6 در هزار و سخت گیری هایی که در این رابطه انجام گرفت، بسیاری از کارگاه های تولیدی طلا و جواهر مشهد تعطیل شدند و اکنون تعداد سازنده های طلا و جواهر در مشهد به 51 رسیده و عملا سازندگی  طلا و جواهر در شهر مشهد مرده است که نیاز به روز رسانی و ارتقاء دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سازندگان و تولید کنندگان طلا و جواهر زیر پا له شده اند و برنامه ریزی برای تقویت آنها ضروری است اتحادیه مشهد  برنامه ریزی هایی را  انجام داده تا با برگزاری نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر در مشهد زمینه رشد این واحدها را فراهم کند.

برگزاری نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر مشهد در اردیبهشت 1402

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با بیان اینکه تولید کنندگان و سازندگان با حضور در نمایشگاه بین اللملی مشهد مطمئنا تقویت خواهند شد بیان داشت: برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر مشهد در سطح بین المللی از دیگر برنامه های مهم اتحادیه جدید مشهد است که ظرف مدت کمی اقدامات آن انجام و در اردیبهشت ماه همزمان با روز کارگر برگزار می شود.

وی ادامه داد: در سال های 86 و 90  که ریاست اتحادیه مشهد را عهده دار بودم با  پیاده سازی و الگو گیری از نمایشگاه ویچنزا، ترکیه و هنگ کنک  و.. ،4 نمایشگاه در سطح بین المللی در مشهد  برگزار شد و در طول برگزاری نمایشگاه، روسای اتحادیه ها دو روز مهمان مشهد بودند که زمینه  تعامل و همکاری با تولید کنندگان و سازندگان مشهد فراهم می شد.

 تقی زادگان با بیان اینکه در حال حاضر 700 کد سازنده در یزد فعال است و در مشهد تنها 51 سازنده فعال هستند که این امر  نه تنها باعث افت مشهد که موجب افت کشور است تصریح کرد: هیات مدیره جدید اتحادیه طلا، جواهر، نقره مشهد تلاش دارد در مدت یکسال واحد های صنفی را ارتقا و به رشد برساند و صادرات طلا به شهرهای دیگر داشته باشد.

نفس تازه در صنعت طلا و جواهر مشهد

شناسایی واحدهای صنفی بدون پروانه ظرف کمتر از سه ماه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در ادامه با تاکید بر اینکه شناسایی واحدهای صنفی بدون پروانه دومین برنامه اتحادیه جدید مشهد است بیان داشت: به واحدهای صنفی مشهد قول داده ایم که ظرف کمتر از سه ماه واحدهای صنفی بدون پروانه که اقدام به فروش طلا و نقره می کنند شناسایی و جهت برخورد به مراجع معرفی و اعلام شوند.

وی با بیان اینکه اغلب  واحدهای صنفی که تخلف می کنند افرادی هستند که پروانه کسب ندارند و با اجاره کوتاه مدت یک مغازه و برای فرار مالیاتی و .. تخلف های بیشماری انجام می دهند اظهار داشت: در راستای شناسایی این واحدهای متخلف در سطح مشهد 65 واحد صنفی همکار به عنوان نمایندگان و بازرس همکار اتحادیه در بازرسی از واحدها با اتحادیه همکاری داشته اند و ظرف مدت دو روز کاری بازرسی از واحد ها را انجام و بیش از 150 واحد صنفی بدون پروانه را شناسایی کردند.

تقی زادگان خاطر نشان کرد:  بیشتر واحدهای شناسایی و معرفی  شده در اطراف حرم هستند و این واحدها اغلب تداخل شغلی دارند و در کنار فروش تسبیح و بقچه سوزنی و ... اقدام به فروش طلا و نقره می کنند که بر اساس قانون نظام صنفی صنوف دیگر اجازه فروش نقره و طلا ندارند و واحدهایی که زیر مجموعه صنف طلا و جواهر نقره هستند می توانند به اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد  مراجعه و پروانه فعالیت خود را از اتحادیه دریافت کنند.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن رویکرد انقلابی در اتحادیه بیان داشت:  رویکرد اتحادیه مشهد سنتی نیست چون داشتن  عملکرد سنتی باعث می شود به دستاوردهایی که مورد هدف مان است نرسیم.

جلوگیری از تخلفات صنفی اولویت اتحادیه جدید

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد اظهار داشت: اولین کار زیربنایی که اتحادیه جدید در دستور کار دارد، جلوگیری از تخلفات صنفی است چرا که جلوگیری از تخلفات صنفی موجب رشد و تقویت صنف می شود و اتحادیه مجال برنامه ریزی های زیر بنایی را می یابد ولی اگر اتحادیه درگیر رسیدگی روزمره به شکایت های صنفی باشد از کارهای اصلی باز می ماند.

وی با بیان اینکه در 6 سال گذشته بیش از 600 مورد شکایات در کمیسیون های شکایات بررسی شده است بیان داشت : در راستای اقدامات زیر بنایی نیز به برخی از همکاران صنف به عنوان  نمایندگان اتحادیه ،آموزش هایی را جهت رسیدگی به شکایات در محله ها داده شده است ودر صورت بروز مشکل  و شکایت می توانند به برخی از مشکلات صنفی و شکایات صنف در همان  محله ها رسیدگی و حل و فصل کنند،ولی اگر موضوع حاد باشد به اتحادیه ارسال و در کمیسیون ها بررسی می شود.

تقی زادگان در مورد چالش های صنف طلا و جواهر نیز با ابراز امیدواری از برداشته شدن موانع واردات طلای خام به کشور و  آزاد شدن آن بیان داشت: اگر صادرات طلا نیز انجام و به ازای طلایی که از کشور خارج می شود سپرده گذاری انجام و به جای آن آب شده و شمش وارد شود کشور ما می تواند نگاه خود را از نفت بردارد و به تولید متمرکز شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد خاطر نشان کرد: رشد صادرات و توسعه تولید، می تواند به توسعه اشتغال و رفع بیکاری جوانان منجر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه  اتحادیه تهران هم مانند اتحادیه های دیگر استان ها است و نمی تواند تصمیماتی بگیرد و کارهایی را انجام دهد و به شهرستان ها را مجبور به اجرای آن کارها کند بیان داشت: هیات مدیره جدید اتحادیه طلا، جواهر، نقره مشهد در نظر دارد یک کمیسیون تخصصی را راه اندازی کند  و پیگیری هایی را در رابطه با صادرات و واردات واهداف خود انجام و نتایج مصوبات را به صورت مشترک به اتاق اصناف جهت تصویب و ارجاع به کمیسیون نظارت اعلام کند.

تقی زادگان با بیان اینکه در حال حاضر 1600 واحد صنفی سازنده و طلا فروش در مشهد فعال هستند که 1200 واحد پروانه معتبر دارند و 400 پروانه منقضی شده است بیان داشت:  با آغاز فعالیت دور جدید اتحادیه در این مدت کم، رسیدگی به نامه ها انجام و 40پروانه فعالیت صادر شده است.

بروز رسانی پروانه های کسب و الزام به کسب مهارت طلاسازی و گوهر شناسی برای دریافت پروانه

وی خاطر نشان کرد: به روز رسانی پروانه های کسب از برنامه های دیگر اتحادیه است که در این راستا نیز به بازرسان همکار آموزش داده شده با توجه به اینکه پیشکسوتان اعلام شده جهت دریافت و  تمدید پروانه ها به اتحادیه مراجعه نکنند، 65 بازرس همکار جهت تمدید پروانه پیشکسوتان صنف به واحدهای آنها مراجعه و اقدامات و خدمات لازم را جهت صدور پروانه در محل کسب پیشکوستان انجام دهند. 

 تقی زادگان اظهار داشت: در قانون نظام صنفی هر فرد می تواند به اختیار یک شغل انتخاب کند ولی شغل طلا و جواهر فنی است و نباید اجازه داد که هر فردی این شغل را بدون مهارت و آموزش اختیار کند لذا در اتحادیه جدید  برنامه ریزی هایی انجام شده تا در این راستا از اتاق اصناف و کمیسیون نظارت بر اصناف درخواست شود که افرادی که می خواهند وارد حرفه طلا و جواهر شوند، ابتدا در کلاس های طلاسازی و گوهر شناسی کسب مهارت کنند و  سپس جهت دریافت مجوز فعالیت به اتحادیه مراجعه کنند.

انتهای پیام/