اختلال در چرخه طلا با بسته شدن حساب آب شده فروشان

چکیده

نادر بذر افشان: با پیگیری هیات مدیره اتحادیه طلاوجواهر تهران حدود 70 درصد از حساب آب شده فروشان طلا باز شده است. اما پرسش کلیدی این است که دلایلی که برای مسدود شدن حساب آب شده فروشان طلا مطرح می شود چیست؟

۱۴۰۱ شنبه ۳ دي
142
اختلال در چرخه طلا با بسته شدن حساب آب شده فروشان

از حدود 10 روز گذشته حساب بانکی تعدادی از آب شده فروشان در بازار تهران مسدود شده است. مطلع شدیم که اتحادیه طلاوجواهر تهران با جلسات متعدد پیگیر رفع این مشکل بوده است .

نادر بذرافشان در این خصوص به گلدنیوز گفت: با پیگیری هیات مدیره اتحادیه طلاوجواهر تهران حدود 70 درصد از حساب آب شده فروشان باز شده است و با قول های داده شده توسط مسئولان تا پایان این هفته مابقی حساب ها نیز باز خواهند شد.

در ادامه برای بررسی اثرات این موضوع در چرخه بازار طلا با یکی از فعالان بازار طلاوجواهر تهران گفتگو کردیم:

گلدنیوز: دلایلی که برای مسدود شدن حساب آب شده فروشان مطرح می شود چیست؟

فعال بازار طلا: دلیل خاصی مطرح نشده است اما گویا برای کنترل بازار و جلوگیری از برخی مفاسد این اقدام انجام شده است. اما این اتفاق برعکس تصور به خراب شدن بازار و افزایش قیمت ها به شکل کاذب کمک میکند.

دلیل شما چیست که میگویید بسته شدن حساب فروشندگان طلای آب شده باعث افزایش کاذب قیمت ها می شود؟

هنگامی که شما تعداد معامله گر را در بازار کاهش می دهید ناخوداگاه تعداد معدود باقی مانده فاصله قیمت خریدوفروش را زیاد میکنند چراکه انحصار بازار دست این عده معدود می افتد. در این شرایط رقابت از بین می رود.

به عنوان مثال اگر در شرایط عادی فاصله خرید و فروش طلای آب شده 5تا10 خط است در این شرایط به 50 تا 100 خط می رسد. چراکه تعداد فروشنده کم شده است اما تعداد خریدار ثابت باقی مانده است.

در حال حاضر مرجع قیمت طلا در بازار کیست؟

مرجع قیمت، هر روز صبح ، کانال هایی است که در آن ها خرید و فروش صورت می گیرد و متعلق به آب شده فروشان است. در واقع عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می کند.

قیمت طلا را سه شاخص اصلی تعیین میکند:

قیمت اونس جهانی، قیمت دلار (که براساس قیمت دلار هرات مشخص می شود) و عرضه و تقاضا در کانال آب شده فروشان .

با این وجود آبشده فروشان چندان در تعیین قیمت ها دخیل نیستند؟

بله همین طور است و درواقع بستن حساب آبشده فروشان تنها پاک کردن صورت مسئله است. مشکل اصلی اقتصاد بیمار در کشور است. بستن حساب آب شده فروشان فقط چرخه طلا در بازار را دچار مشکل می کند و ضرر اصلی متوجه تولیدکنندگانی است که با کمبود و گرانی مواد اولیه روبرو می شوند.

با توصیفی که شما داشتید بستن حساب آب شده فروشان نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه بازار را دچار مشکل کرده است.درست است؟

بله . شما میبینید که در همین 10 روز قیمت طلا باز هم گران شد و قیمت سکه به قیمت بی سابقه 20 میلیون تومان رسید. خوب الان باید دنبال سلطان سکه بگردیم ؟! خیر. سلطان اصلی وضعیت بد اقتصادی است .

وضعیت بد اقتصادی متاسفانه مسئولان ما را دچار اشتباهاتی می کند که فقط با تزریق مسکن به دنبال راه حل هستند. غافل از اینکه تزریق بیش از حد مسکن ، بیمار را به کما می برد.