انحلال اتحادیه طلاونقره قرچک و مشکلات پیش رو

چکیده

تعداد اعضای هیات مدیره اتحادیه در انتخابات اسفند ماه از حد نصاب مقرر کاهش یافت و موجب انحلال اتحادیه طلا و نقره و ساعت قرچک شد.

۱۴۰۱ شنبه ۱ بهمن
273
انحلال اتحادیه طلاونقره قرچک و مشکلات پیش رو

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ محمد علی طالعی مهربانی، کارشناس طلا و جواهر و رئیس سابق اتحادیه طلا، نقره و ساعت شهرستان قرچک گفت: اتحادیه طلا و نقره قرچک از اسفند ماه سال گذشته با توجه به قانون ممنوعیت عضویت دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در هیات مدیره اتحادیه های صنفی، تعداد اعضای هیات مدیره اتحادیه در انتخابات اسفند ماه از حد نصاب مقرر کاهش یافت و موجب انحلال اتحادیه طلا و نقره و ساعت قرچک شد.

وی افزود:‌ در حال حاضر امور صنف طلا و نقره شهرستان قرچک زیر نظر اتاق اصناف اداره می شود و نبود اتحادیه و عدم نظارت بر فعالیت کسبه باعث ایجاد بسیاری از مشکلات و افزایش تخلفات در صنف شده است.

مهربانی تصریح کرد:‌ اتحادیه طلا یک کار تخصصی است و هر کسی نمی تواند آن را اداره کند و نیاز به کار کارشناسی  و تجربه دارد و  وجود  اتحادیه برای جلوگیری از برخی سوء استفاده ها در این صنف امری ضروری است.

این کارشناس طلا و جواهر اظهار داشت:‌ با توجه به اهمیت وجود اتحادیه از خردادماه سال گذشته درخواست تشکیل اتحادیه جدید و تشکیل پرونده در وزارت صنعت و معدن را داده ایم ولی متاسفانه علیرغم پیگیری های شفاهی انجام شده هیچ پاسخی دریافت نشده است.

وی افزود:  با توجه به اینکه بر اساس قانون برای تشکیل اتحادیه جدید باید تغییری ایجاد می شد، رسته صراف ها به اتحادیه الحاق شد و درخواست ایجاد اتحادیه جدید با عنوان " اتحادیه طلا، نقره، ساعت و صراف ها" ثبت شده است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و نقره و ساعت شهرستان قرچک خاطر نشان کرد::‌ 110 واحد صنفی فعال طلا و نقره و ساعت زیر نظر اتحادیه قرچک بود که از این تعداد 82 واحد طلا فروش هستند.

مهربانی با اشاره به اینکه قانون جدید ممنوعیت عضویت بیش از دو دوره متوالی در هیات مدیره اتحادیه های صنفی بهانه ای بود برای انحلال اتحادیه گفت:‌ کوچک کردن اتحادیه ها برای کاهش هزینه ها دلیل اصلی انحلال فعالیت اتحادیه ها می باشد، در حالی که صنف طلا صنفی تخصصی است و نمی توان با صنف های همگن  آن را اداره کرد وضروری است که اتحادیه تخصصی داشته باشد.

اتحادیه طلاوجواهر قرچک

نبود اتحادیه باعث سو استفاده و افزایش تخلفات

وی گفت:‌ متاسفانه در حال حاضر نبود اتحادیه باعث سو استفاده برخی افراد شده و به دلیل عدم نظارت اتحادیه، گران فروشی هایی در صنف انجام می گیرد به طور مثال در فاکتورها کاری که 8 درصد اجرت دارد 25 درصد محاسبه می شود و این مهم باعث بی اعتماد شدن مردم به صنف می شود.

مهربانی با اشاره به وقوع سرقت های اخیر از طلا فروشی های قرچک بیان داشت:‌ برای حفظ امنیت صنف طلا  وجواهر ساعت کار صنف طلا و جواهر یکی از مهمترین اموری است که باید کنترل شود و طلا فروشان برای کاهش  خطر جانی و مالی در ساعات خلوت روز و شب نباید فعالیت داشته باشند. 

رئیس سابق اتحادیه طلا و نقره و ساعت شهرستان قرچک اظهار داشت:‌ اتحادیه بر اساس وظیفه نظارتی خود بر رعایت مسائل امنیتی کسبه نظارت داشته و هر 6 ماه یکبار مغازه های طلا فروشی به لحاظ رعایت مسائل امنیتی، آژیر، درب ها و ... کنترل می شدند ولی اکنون به دلیل انحلال اتحادیه این امر میسر نیست.

وی ادامه داد: اتحادیه قرچک در نظارت های دوره ای خود  طلا های داخل ویترین مغازه ها را به لحاظ رعایت عیار کنترل می کرد که اکنون با توجه به عدم فعالیت اتحادیه شاهد برخی تخلفات در این حوزه نیز هستیم.

مهربانی اذعان داشت:‌ اتحادیه ناظر قانونی است که هم می تواند امور صنف را اداره کند و هم بر فعالیت صنف نظارت داشته باشد، لذا برای جلوگیری از تخلفات و حفظ امنیت صنف وجود اتحادیه یک نیاز ضروری صنف است.

این کارشناس طلا و جواهر در ادامه با بیان اینکه به دلیل نبود اتحادیه و ایجاد مشکلات در صنف، اتاق اصناف برای رفع این مشکلات پیشنهاد داده است که 3 نفر از اعضای صنف کار اتحادیه را انجام دهند بیان داشت:‌  انجام کار توسط اعضای صنف بدون داشتن پشتوانه قانونی نمی تواند موثر باشد. 

انحلال فعالیت اتحادیه طلا و نقره قرچک مهمترین مشکل صنف

فروش طلای دست دوم بزرگترین معظل همه گیر صنف طلا

 رئیس سابق اتحادیه طلا و نقره و ساعت شهرستان قرچک در بیان چالش های صنف طلا با تاکید بر اینکه  فروش طلای دست دوم چون به کارگاه های تولیدی ضربه می زند غیر قانونی است بیان داشت:‌ متاسفانه فروش طلای دست دوم بزرگترین معضل صنف طلا و جواهر است و این امر نه تنها در قرچک در همه شهرها باب شده است و جز مشکلات عمده صنف  است.

در این باره بیشتر بخوانید:

فعال کردن کمیسیون ها ، مهمترین برنامه اتحادیه طلا و جواهر شهرستان ری

انتهای پیام/