سازمان استاندارد عامل تعطیلی و خاموشی سازندگی طلا در مشهد

چکیده

دریافت پول برابر 6 در هزار که اداره استاندارد برای سازندگان طلا اعلام کرده است متاسفانه هیچ مبنا و دستورالعملی برای آن نیست و فقط باعث شده که تعداد سازندگان طلا و جواهر افت کند.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت
147
سازمان استاندارد عامل تعطیلی و خاموشی سازندگی طلا در مشهد

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ تقی زادگان رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد بیان داشت: اداره مالیات و سازمان استاندارد  از موانع صنعت طلا هستند  که اداره مالیات تنها اداره ای است که صنف طلا و جواهر را اذیت می کند و با وضع مالیات های سنگین موجب نارضایتی فعالین صنف شده است. وی افزود: در اواخر دهه 80 تعداد کد های استاندارد شناسایی شده در مشهد 320 بود که متاسفانه به دلیل بدرفتاری با تولید کنندگان و اجباری شدن استاندارد مصنوعات طلای تولید داخل  و دریافت مبلغ  6  در هزار توسط اداره استاندارد باعث شد که سازنده های طلا و جواهر در مشهد تعطیل شوند و سازندگی در مشهد را خاموش کردند رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد تصریح کرد: اکنون تعداد سازندگان مصنوعات طلا و جواهر مشهد به 51 واحد تقلیل یافته است. تقی زادگان ادامه داد: اتحادیه طلا و جواهر مشهد تلاش دارد تولید طلا در این شهر را رونق دهد که البته مواد اولیه تولید بسیار افزایش قیمت داشته که این مهم هم از موانع رونق تولید است.

مشهد خوشه صنعتی جواهرات و سنگ های قیمتی

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهر مشهد به عنوان نوان پايلوت سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در نظر گرفته شده و خوشه صنعتی جواهرات و سنگ های قیمتی در مشهد قرار دارد بر ضرورت رونق تولید و افزایش تعداد واحدهای ساخت و تولید طلا تاکید کرد. تقی زادگان اظهار داشت: زیر ساخت صنعت طلا و جواهر تولید و سازندگی است و بنده در بیش از ؟؟؟ فعالیت در این صنف علاوه بر تولید برای صادرات طلا هم برنامه ریزی  هایی داشته ام. با تاکید بر اینکه اتحادیه طلا و جواهر مشهد در راستای تحقق اهداف خود در ظرف 70 روز آغازین کار خود در دور جدید 580 بازرسی از واحدهای صنفی انجام و تفکیک کد های آیسیک و به روز رسانی پروانه های کسب و کار را انجام داده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد بیان داشت: در گذشته به دلیل تعصبات از ورود بانوان به صنف طلا و جواهر جلوگیری می شد ولی اکنون در شهر مشهد 50 پروانه کسب طلا  نقره برای بانوان صدر شده است.

عشق به شغل آبا و اجدادی

وی با بیان اینکه نسل در نسل مادری اش طلا فروش بوده اند و پدر بزرگ وی «حاج عباسعلی تقی زاده خراسانی»از طلافروشان پیشکسوت بوده و دایی های وی نیز از قدیمی های بازار ناقاره خانه مشهد بوده اند گفت: از سال 56 با شاگردی در مغازه یکی از دایی ها کار در این حرفه را آغاز کرده و پس از بازگشت خدمت سربازی دو سال شاگردی حاج آقا صدر از قدیمی های بازار مشهد را نموده و پس از آن نیز دو سال با شراکت دو تا از دوستان در بازار مشهد مغازه داری کرده و سپس کار پخش طلا را آغاز کرده ولی به دلیل اتفاقی که در عدم تحویل بسته طلا توسط پسر دایی اش رخ می دهد از پخش طلا خارج و به شغل خرده فروشی طلا مشغول شده است. تقی زادگان اذعان داشت: من دیپلم برق داشتم و تاکید پدر و مادرم به درس خواندن بود ولی از کودکی به کسب علاقه داشتم و تقریبا 12 ساله بودم که با برادر کوچکترم برای مادرم هدیه روز مادر دستبند سوزنی آریا طلا 720 خریدم و اکنون نیز در اتحادیه تلاشم به سازندگی است و سعی دارم به رسته سازندگان طلا رونق ببخشم چون معتقدم که سازندگان بایستی از سطح زندگی بالا و مترقی برخوردار باشند.

اخبار اتحادیه طلاوجواهر و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید

 بازار های معروف طلا فروشان مشهد

وی ادامه داد: در آن زمان خانواده مادری من در بازار زیر ناقارا خانه (بست حر عاملی) که بازار طلا فروش های مشهد بود فروشنده طلا بودند و مغازه پدرم نیز در بازار زنجیر مشهد بود که بازار زنجیز از بزرگترین بازارهای مشهد بود که زرگران پیشکسوتی چون آقای سزاوار، آل رضا، مرصعی در این بازار مغازه داشتند و تعداد زیادی از طلافروشان  نیز در سرای تیمچه فعالیت می کردند. تقی زادگان اذعان داشت:  یک سال پس از فوت پدرم در سال 1353 اطراف حرم و بازار و مغازه پدری ام در طرح توسعه حرم رضوی خراب شد و مغازه داران در این بازارها به ناچار به خیابان های اطراف حرم منتقل شدند و اکنون نیز طلافروشان در بازار طلافروشان لیدوما، پاساژ طلا ارگ مشهد و پاساژ طلای مدرس، پاساژ مرمر و .. به رقابت سالم می پردازند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در مورد سلیقه خرید مردم  مشهد در آن ایام خاطر نشان کرد: در گذشته مردم به دنبال خرید سکه نبودند و بیشتر تمایل به خرید النگو و گردنبند های سکه توله هندی، سکه مریمی ، سکه 5 مناتی و 10 مناتی بودند و خرید این نوع گردنبند ها برای عروس رواج داشت و برخی زائران نیز برای تبرک از مشهد طلا می خریدند. وی گفت:‌ زائرین عرب از کشور های کویت و بحرین و ... و آمریکایی ها به دلیل اینکه فیروزه نیشابور در دنیا بی همتا بود، علاقمند به خرید فیروزه خام و نگین های بزرگ فیروزه بودند و در سفر های خود فیروزه را با دلار تحویل خرید می کردند. تقی زادگان  با بیان اینکه در سال 1352 توسط حاج آقا آل رضا اتحادیه طلا و جواهر مشهد تاسیس شد و پیشکسوتانی چون حاج قاسم قرایی، اسدی، هروی در اتحادیه فعالیت داشته اند گفت:‌ بنده از سال 1386 به عنوان رئیس اتحادیه مشهد انتخاب شدم و در سال 1390 نیز اتحادیه مشهد به عنوان بهترین اتحادیه طلا و جواهر کشور شناخته شد و بنده در سال 78 به عنوان رئیس اتحادیه  طلا و جواهر کشور انتخاب شدم که با زد و بند های اتحادیه تهران و وزارت بازرگانی  این سمت از دست  من خارج شد، سپس با هماهنگی یکی از دوستانم جناب آقای ریحانی مقرر شد در انتخابات دور بعدی اتحادیه شرکت نکنم که به نظر خودم به صنف خیانت کردم و باعث شدم که اتحادیه به دست گروهی اداره شود که به نفع بنکداران کار کردند. وی ادامه داد: در طول مدت ریاست بر اتحادیه طلا و جواهر مشهد تلاش داشته ام  بهترین و با کیفیت ترین  نمایشگاه های طلا و جواهر در سطح بین المللی را در مشهد برگزار و نقش موثری در رفع چالش های صنف داشته باشم تقی زادگان با بیان اینکه از سال 86 تعداد پروانه های کسب اتحادیه طلا و جواهر مشهد 520 پروانه بود که در ظرف 4 سال به 1320 پروانه کسب و 665 پروانه در دست اقدام افزایش یافت بیان داشت:‌ در زمان مدیریت بر اتحادیه مشهد پیگیری هایی نیز برای حذف مالیات بر ارزش افزوده و عدم تغییر قیمت سکه ها، حمایت از تولیدکنندگان برای خرید دستگاه ها و ماشین آلات و .. انجام  گرفته است.

 پیگیری و پیشنهاد برای ضرب سکه با تاریخ سال 86

تقی زادگان خاطر نشان کرد: قبل از سال 86 هر سال سکه جدید ضرب می شد و این امر باعث شده بود که قیمت سکه های سال قبل به قیمت طلا خرید و فروش شود و این امر خسارت زیادی برای مردم که با قصد پس انداز اقدام به خرید سکه می کردند در بر داشت که برای جلوگیری از این امر پیگیری هایی انجام پیشنهاد دادم که قالب ضرب سکه جدید تهیه نشود و سکه با همان تاریخ 86 ضرب شود و بانک مرکزی نیز پس از آن، سکه ها را بر مبنای 1386 تحویل می دهد. بیشتربخوانید:

 

  انتهای پیام/