روایتی از حاشیه های ادامه دار نشست اصفهان

چکیده

با گذشت چند روز از برگزاری نشست آموزشی سامانه جامع تجارت در اصفهان ، هنوز هم روایت های مختلفی مطرح میشود.

۱۴۰۲ يکشنبه ۷ خرداد
198
روایتی از حاشیه های ادامه دار نشست اصفهان

روز گذشته رسانه گلدنیوز (پایگاه خبری جهان طلا) گفتگویی با رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر اصفهان در خصوص نشست آموزشی سامانه جامع تجارت در اصفهان  انجام داد. در واکنش به این خبر تعدادی از فعالان و کارشناسان حاضر در این جلسه در تماس با گلدنیوز نکاتی را بیان نمودند که بر اساس وظیفه رسانه ای ، خود را موظف به انعکاس تمامی این نظرات میدانیم. نکات مطرح شده توسط یکی از کارشناسان حاضر در نشست آموزشی سامانه جامع تجارت را در ادامه میخوانید: 1- نشست تخصصی - آموزشی آشنایی با سامانه جامع تجارت به دعوت صنف طلاوجواهر اصفهان برگزار شده بود. 2- حدود 300 نفر از فعالان صنف طلاوجواهر اصفهان در این نشست شرکت کردند. 3- به تحریک تعداد معدودی از افراد برای لحظاتی جو جلسه متشنج شد و حدود 100 نفر این نشست را ترک کردند. 4- بعد از مدت کوتاهی این نشست با حضور حدود 200 نفر از اعضاء صنف طلاوجواهر اصفهان تا انتها ادامه پیدا کرد. 5- هدف از این نشست پاسخگویی به برخی از شبهات و آشنایی با فرایند ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت بود. در ادامه این نشست بعد از بیان ضرورت اجرای تبصره 4 در صنف طلا ، یکی از کارشناسان حقوقی در خصوص برخی از ابهامات و سوالات اعضاء صنفی به نکات مهمی اشاره کردند:

هدف از اجرای سامانه جامع تجارت چیست ؟

هدف از اجرای سامانه جامع تجارت در همه اصناف تنها شفافیت است . بحث جلوگیری از قاچاق و مباحث مالیاتی اصلا در زمینه سامانه جامع تجارت مطرح نیست.  هدف اصلی از سامانه جامع تجارت مبارزه با قاچاق نیست بلکه ایجاد شفافیت و حمایت از تولید است.

اگر کسی در سامانه جامع تجارت ثبت نام نکند قاچاقچی محسوب میشود؟

اگر کسی در سامانه جامع تجارت ثبت نام نکند در اصطلاح حقوقی از ضوابط تعیینی دولت تخلف کرده است. لذا به هیچ عنوان اگر کسی ثبت نام نکند به عنوان قاچاقچی محسوب نمی شود و کالایی هم که احتمالا در ادامه ضبط میشود به عنوان کالای قاچاق محسوب نمی شود.

کالایی که توسط دستگاه های ضابط مثل پلیس فرودگاه یا به طور کلی فراجا ، به دلیل عدم ثبت در سامانه ، ضبط می شود ؛ آیا قاچاق  است؟

خیر، مگر می شود، سکه ضرب بانک مرکزی یا طلای ساخته شده در داخل کشور که ثبت نشود ، قاچاق بشود؟ کالای قاچاق به کالایی گفته می شود که بدون تشریفات گمرکی از مرز رد بشود، حالا چه ورودی باشد، چه خروجی.  کالاهایی که در راستای اجرایی شدن تبصره 4 ماده 18 ضبط می شود ، در حکم تخلف از ضوابط تعیینی دولت است ؛ اما به دلیل اینکه ایجاد شفافیت برای دولت بسیار مهم است ، جریمه برابر کالای قاچاق ، که اتفاقا جریمه زیادی است مقرر کرده است. ولی به طور کلی نه کالای کشف شده ، قاچاق است و نه متخلف قاچاقچی است.

امنیت سامانه جامع تجارت چقدر است؟ آیا احتمال هک شدن اطلاعات وجود دارد؟

از سال 1396 که این سامانه کلید خورده است ، تا امروز هیچ گونه هک یا نشت اطلاعاتی اتفاق نیفتاده است. هرچندکه در حالت کلی امکان هک شدن هر سامانه ای حتی مایکروسافت هم وجود دارد. لازم به توضیح است که به درخواست ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز ، وزارت صمت برای افزایش امنیت داده های صنف طلاوجواهر کار ویژه ای را انجام داده است که پیچیدگی های فنی خاصی دارد. نکته دیگر اینکه در سامانه جامع تجارت علاوه بر اطلاعات صنفی اطلاعات بانک مرکزی ، سازمان بورس و... هم وجود دارد که شاید از نظر طبقه بندی اطلاعات از داده های صنفی خیلی مهم تر باشند ؛ لذا امنیت این سامانه در بالاترین حد قرار دارد.  

در همین رابطه بخوانید:

در جلسه وزارت صمت با صنف طلاوجواهر اصفهان چه گذشت؟