دهه 60 دوران طلایی بازار فروش طلا در کازرون-سامانه جامع تجارت گره ایی باز نمی کند

چکیده

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان کازرون تصریح کرد: یکی دیگر از چالش صنف طلا و جواهر صدور برگه های مالیاتی از روی تراکنش های بانکی است.

۱۴۰۲ شنبه ۱۳ خرداد
130
دهه 60 دوران طلایی بازار فروش طلا در کازرون-سامانه جامع تجارت گره ایی باز نمی کند

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ عبدالرسول حاتمی رئیس اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان کازرون و صنوف وابسته بیان داشت: در شرایطی که نرخ سکه بانکی حباب وحشتناک دارد که برای یک سکه 5 تا 6 میلیون تومان درآمد زایی دارد بخش خصوصی با همان مقدار طلا و همان عیار تولیدات خود را به بازار ارائه می کند و ویترین دار با حداقل سود آن را به دست مصرف کننده می رساند، اعلام موجودی و ثبت فروش و خرید در سامانه موجب بی اعتمادی می شود. وی افزود: ثبت مبادلات در سامانه تجارت به درد صنف طلا فروش که با سرمایه شخصی خود کار می کنند نمی خورد. حاتمی در ادامه مشکل دیگر صنف را صدور مجوز های کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوز ها عنوان کرد و بیان داشت: در صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها فرآیند بازرسی وجود ندارد و تسلط و اختیار از اتحادیه های صنفی گرفته و مجوز بدون امضاء رئیس اتحادیه صادر می شود. وی گفت: در فرآیند فعلی صدور مجوز های کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوز ها در واقع نقش اتحادیه حذف می شود و با توجه به اینکه درآمد اتحادیه ها و اتاق اصناف از راه حق عضویت و مجوز ها می باشد، اختلال بزرگی در شیوه مدیریت اتحادیه ها ایجاد کرده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان کازرون تصریح کرد: یکی دیگر از چالش صنف طلا و جواهر صدور برگه های مالیاتی از روی تراکنش های بانکی است.   دهه 60 دوران طلایی بازار فروش طلا در کازرون/سامانه جامع تجارت گره ایی باز نمی کند

شاخص قرار دادن تراکنش بانکی برای مالیات اشتباه محض است

وی با اشاره به به ابلاغیه سازمان مالیاتی که سقف فروش ۶.۷ میلیارد تومان، در طول سال را مشمول معافیت مالیاتی قرار داده گفت: برای شغل طلا فروشی با توجه به ارزش و قیمت طلا و سکه اگر قرار باشد بر اساس تراکنش های مالی واحدهای طلافروشی مالیات پرداخت کنند، علاوه بر سود باید سرمایه خود را هم برای پرداخت مالیات بدهند. حاتمی با تاکید بر اینکه این مشکلات به دلیل کارشناسی نبودن تصمیمات ایجاد شده است بیان داشت: شاخص قرار دادن تراکنش بانکی برای مالیات اشتباه محض است. رئیس اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان کازرون اظهار داشت: ضروری است مسئولین، نمایندگان و بزرگان صنف نسبت به این مشکلات ورود کنند وآنها را به صورت منطقی حل و فصل کنند. وی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان کازرون صنوف ساعت، عینک و خرازی زیرمجموعه اتحادیه طلا و جواهرات قرار دارد گفت: در شهرستان کازرون 100 واحد صنفی در صنف زرگران اعم از فروشندگان و سازندگان و 20 واحد تعمیرات طلا فعالیت دارند که اغلب فروشنده مصنوعات طلا هستند و متاسفانه در این شهرستان پروانه تولید طلا، بنکدار،آبشده فروشی و سکه وجود ندارد. حاتمی اذعان داشت: بر اساس استاندارد باید به ازای هر 800 نفر شهروند یک واحد صنفی وجود داشته باشد که در کازرون به ازای هر 30 نفر جمعیت یک واحد صنفی فعالیت دارد که این امر باعث رقابت و ارزان فروشی مغازه داران است و ارزان فروختن نیز موجب سود کمتر خواهد بود و این مهم هم باید در وضع مالیات مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات شهر کازرون صنعتی نبودن این شهر است گفت: کازرون شهر دانشگاهی است و شغل اغلب ساکنین کشاورزی و دامداری است و اکثر مشتریان در این شهر طلا را به چشم کالای سرمایه ای می بینند. رئیس اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان کازرون با اشاره به کاهش فروش طلا در کشور گفت: متاسفانه فروش طلا برای عروس و دامادها به صفررسیده و حلقه های ازدواج را نقره می خرند و بسیاری از مغازه ها جواهر را به دلایل اینکه خواب دارد، تنوع کار باید زیاد باشد مشتری به سختی می تواند جواهر را تهیه کند از اقلام مغازه حذف کرده اند.

دهه 60 دوران طلایی بازار فروش کازرون؛ خرید طلا با گونی های پر از پول

وی در مورد روند فروش طلا در شهر کازرون گفت: در سال های 60 تا 65 دوران طلایی و اوج فروش طلا در شهر کازرون بود . حاتمی با اشاره به ارتباط نزدیک اقتصادی کازرون با اصفهان گفت: در آن زمان به طور معمول فروشنده های اصفهانی هفته ای دو بار طلا از اصفهان به کازرون می آوردند و در آن زمان که کارت خوان و سیستم نقل انتقال پول نبود، ویترین داران کازرونی گونی های پول شمرده نشده را به طرف اصفهانی می دادند و بازار خرید و فروش و گردش سرمایه بسیار پر رونق بود. رئیس اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان کازرون بیان داشت: در آن زمان تعداد مغازه ها نسبت به جمعیت منطقی بود ولی با اجرای برنامه اصل 44قانون اساسی و برداشته شدن شرایط کمیسیون فنی اتحادیه، ورود هر فردی برای گرفتن پروانه کسب آسان شد و تعدد بیش از حد مغازه ها موجب از بین رفتن رونق شد و اکنون هم شرایط اقتصادی اجازه رونق نمی دهد.

 با گران شدن طلا ،مشتریان کاریکاتوری از طلا را می خرند

وی ادامه داد: در زمان اوج فروش در بازار طلا سرویس های 200 تا 300 گرمی در ویترون ها وجود داشت ولی اکنون کار جواهر را فقط برخی زوجین برای ازدواج خریداری می کنند. حاتمی با اشاره به پیشینه تاریخی و قدمت کازرون گفت: کازرون شهری است با جاذبه های گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی و باستانی منحصر به فرد که در گذشته در کارگاه های کازرون دستبند های ؟؟؟؟ ساخته می شد و اکنون نمونه آن در بازار اصفهان و تهران دیده می شود. وی خاطر نشان کرد: در کازرون و شهر باستانی شاپور آثار تاریخی زیادی وجود دارد و بسیاری از سنگ نوشته ها، کتیبه ها، سکه‌ها، کوزه‌ها و ته ستون‌های سنگی که نماد تمدن و فرهنگ کازرون هستند در موزه مردم‌شناسی کازرون، موزه مردم‌شناسی دوان و موزه بیشاپور نگه داری می شود.

پیشینه 200 ساله طلا فروشی در کازرون

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان کازرون در مورد تاریخه تشکیل اتحادیه طلای کازرون گفت: از نظر پیشنه شغلی 200 سال پیش مغازه طلا فروشی در شهر کازرون وجود داشته است و بخشی از شهروندان کازرون یهودی بودند که بعد از انقلاب مهاجرت کردند ولی تاریخ اساسنامه و مجوز صدور نامه در اتحادیه مربوط به سال 1367 است و خانواده های قاسم راسخی ،جمشید مرحتمی و مسعود بازاری از قدیمی های این صنف هستند که اجداد آنها طلا فروش بوده اند. وی گفت: کازرون یکی از 10 بازار برزگ سرپوشیده ایران را دارد که این بازار وسعت چند هکتاری داشته و در سال های اخیر اغلب جوانان به خاطر نبود صنعت و بیکاری رو به به بازار آورده اند به طوری که تمرکز بازار از خیابان به کوچه و پس کوچه ها کشیده شده و در عین حالی که به نظر می رسد اشتغالزایی شده ولی اثر خوبی نداشته و اکثر مغازه ها درآمد نداشته و سرمایه آنها دچار رکود شده است. حاتمی ادامه داد: امید می رود کازرون به 200 سال پیش خود برگردد که مرکز تجاری بوده و محصولات و تولیدات آن ازجمله پارچه توزی به هندوستان صادر می شده و وسعت آن به اندازه کل استان فارس بوده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان کازرون خاطر نشان کرد: کازرون در ارتفاع 800 متری از سطح دریا قرار گرفته است و شیراز در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا و در حالی که شیراز در هوای بهاری و شکوفایی گل ها سپری می کند کازرون به هوای گرم نزدیک می شود و کازرونی ها مهمان نواز هستند کازرون شهر گرمی است و صیفی جات با کیفیت دارد و تابستان گرم با دمای 45 و 50 درجه دارد و از آذر تا فروردین ماه شهر سبز است و در بهمن ماه جشنواره گل نرگس در نرگس زار های کازرون برگزار می شود وی در پایان گفت: در حال حاضر آقایان قاسم راسخی ، بهادر ریاضی ، سید مهدی حسینی، امیر آزاد،تیمور داودی اعضای هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر کازرون هستند. بیشتر بخوانید:

بن بست بودن شهر عامل کسادی بازار طلا در شهرکرد

آغاز به کار هیات مدیره جدید اتحادیه طلاوجواهر ملایر

شمیرانات جاذب گردشگر / پاساژ های مدرن شمیرانات موجب رونق بازار طلا و جواهر

  انتهای پیام/