یخبندان طلا در سپیدان

چکیده

سپیدان متاسفانه پیشرفتی در رسته و  صنعت طلا نداشته و روسای قبلی اتحادیه پیگیر موضوعات صنعت طلا نبوده اند و صنعت طلا عقب است.

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ خرداد
361
یخبندان طلا در سپیدان

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ محسن برومند، رئیس اتحادیه طلا فروشان شهرستان سپیدان بیان داشت: روسای قبلی اتحادیه طلافروشان در دوره های قبل از رسته موبایل فروشی و یا لوازم خانگی بوده اند و در جهت رونق صنف طلا ترغیب و تشویق و راهنمایی انجام نشده است. وی افزود: در 4 سال گذشته برای توسعه و رونق صنف طلا و جواهر در سپیدان اقداماتی از جمله نصب هماهنگ  تابلو نرخ ، راهنمایی و آموزش خرید طلای استاندارد و کد دار از کیفی ها، ترغیب به حضور در دوره های آموزشی طلافروشی در شیراز و .. انجام شده است.   رئیس اتحادیه طلا فروشان شهرستان سپیدان ادامه داد: تا قبل از سال 96 به طور کل 4 تا 5 طلا فروشی در سطح سپیدان وجود داشت ولی در سال 96 و 97 افرادی وارد صنف شده و به دلیل بی تجربگی  موفق نبوده و مغازه خود را بستند. وی گفت: در حال حاضر  تمامی طلا فروشان سپیدان در راسته خیابان امام خمینی (ره) سپیدان مستقر هستند و عمده طلای شهر از اصفهان تامین می شود. برومند تصریح کرد: در شهرستان سپیدان نوعی طلای محلی و خاص سنتی وجود داشت که متاسفانه به دلیل بی توجهی سنت استفاده ازطلاهای محلی از بین رفته است بیان داشت: زنان سپیدان بیشتر تمایل به خرید النگوهای قدیمی گل و بلبل و گوشواره های کشکولی قدیم، نظر بند های قدیمی نقره دارند که با سفارش این نوع طلاهای قدیمی ساخته می شود.

 ضرورت رفع محدودیت دو دوره متوالی در انتخابات اتحادیه ها

رئیس اتحادیه طلا فروشان شهرستان سپیدان تصریح کرد: در شهرستان سپیدان 7 رسته اسباب بازی فروشی، تلفن همراه، لوازم خانگی، کافی نت، عکاسی و ... زیر مجموعه اتحادیه طلا فروشان است و ماهانه جلسات دوره ای برای بررسی، پیگیری و رفع مشلات و چالش های صنوف برگزار می شود. وی گفت: انتخابات جدید اتحادیه در بهمن ماه سال گذشته به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا تمدید شد بیان داشت: با توجه به قانون جدید و ممنوعیت عضویت بیش از دو دوره در هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی،  بسیاری از افراد امکان حضور و شرکت در انتخابات را ندارند فردی وجود ندارد که در این رسته مسئولیت بپذیرد. برومند اذعان داشت: بنده در 8 سال فعالیت در اتحادیه یک دوره نایب رئیس بوده و این دوره نیز در سمت ریاست اتحادیه فعالیت دارم. وی ادامه داد: اتحادیه طلا فروشان سپیدان خوشبختانه با بانک ها، اتاق اصناف و اداره صنعت و معدن تجارت تعامل و ارتباطات خوبی دارد و با توجه به ضرورت توزیع طلای استاندارد و کد دار، برای کیفی های  طلا کارت شناسایی صادر و ضوابطی مشخص شده که کیفی ها قبل از توزیع طلا به اتحادیه مراجعه کنند.

 عدم همکاری طلافروشان سپیدان برای تجمیع

رئیس اتحادیه طلا فروشان شهرستان سپیدان یادآور شد: در سال 94 جهت تجمیع طلا فروشان شهر به لحاظ تامین امنیت بیشتر در یک مجتمع تجاری تلاش هایی انجام شد ولی به دلیل عدم همکاری اعضای صنف این مهم انجام نشد وی اظهار داشت: متاسفانه در شهرستان های کوچک بین مغازه داران  هماهنگی و همدلی وجود ندارد و نمی توانند رشد همکاران را ببینند و حتی سفارش ها و کار های تعمیری را به شیراز می فرستند. برومند ادامه داد: اگر همکاران صنف با هم همکاری کنند و مغازه های طلافروشی شهر در یک مکان تجمیع شوند به لحاظ امنیت بسیار خوب بوده و می توانند با تعامل کارگاه های تولید طلاسازی را راه اندازی کنند تا تولید طلا در شهر رونق یابد. وی خاطر نشان کرد: شغل طلا فروشی و فروشندگی طلا در شهر های کوچک با سیستم سنتی و استاد و شاگردی اداره می شود و اصول فروشندگی و رمز و رازهای با تجربه کسب می شود و آموزشی در این مورد داده نمی شود.

 برف و یخبندان زمستان باعث کسادی بازار طلا در سپیدان

وی اظهار داشت: در سه ماهه زمستان که به دلیل بارش برف جاده روستا ها بسته می شود و مردم نمی توانند به شهر بیایند به همین دلیل بازار رونق ندارد و اغلب مردم به دلیل کسادی و رکود بازار به شغل دوم دامپروری و کشاورزی و ماشین سنگین مشغولند. برومند ادامه داد:  با توجه به اینکه عشایر سپیدان اردیبهشت ماه هر سال از قشلاق به ییلاق کوچ می‌کنند شش ماهه ابتدای سال بازار طلا رونق دارد و در شش ماهه دوم سال ‏که بارش و سرما وجود دارد بازار بسیار کساد است. رئیس اتحادیه طلا فروشان شهرستان سپیدان گفت: در شهر ستان سپیدان بازار فروش طلا و طلا فروشان وضعیت خوبی ندارند و برای برخی از طلا فروشان که تازه وارد صنف شده اند و سرمایه آنها 2 تا 3 کیلو طلا بیشتر نیست، شغل طلا فروشی سود آور نبوده و به نوعی سرگرم هستند.

 آبشار مارگون و آب معدنی معروف سپیدان 

رئیس اتحادیه طلا فروشان شهرستان سپیدان بیان داشت: شهر سپیدان شهر توریستی است و از لحاظ آب و هوا چهار فصل بوده و آبشار مارگون سپیدان جزو زیباترین آبشارهای ایران است که ثبت جهانی شده و هر ساله گردشگران کشور های عربی  و اروپایی مانند بلژیک، آلمان، و .. در فصل گرم تابستان از این جاذبه طبیعی بازدید می کنند. وی افزود: اصلیت مردم شهر سپیدان لر و زبان آنها تاجیک است و به لحاظ فرهنگ، زبان و سنت با مردمان شیراز تفاوت دارند و با توجه به اینکه نام دیگر سپیدان «اردکان» است تاریخ و پیشینه ویژه ای دارند. برومند اذعان داشت: آب معدنی سپیدان در دامنه رشته کوه زاگرس از محصولات معروف این شهرستان است که به کشور های عربی صادر می شود. شغل اصلي مردمان سپیدان كشاورزي و دامداري است و عمده ترين محصولات اين منطقه گردو، سيب و عسل است. بیشتر بخوانید:

رونق از بازار طلای درود افتاده است، خرید طلا آخرین اولویت مردم

انتهای پیام/