لزوم احیاء طرح های باستانی منطقه داراب در ساخت طلا و جواهر

چکیده

معاون اتحادیه طلا و جواهر شهرستان داراب: با توجه به پیشینه تاریخی شهرستان داراب ، که مرکز تمدن پارس بوده و قدمت تاریخی خوبی دارد، متاسفانه  استفاده از طرح ها و نقوش مصنوعات باستانی در امر تولید و ساخت طلا مورد غفلت قرار گرفته است.

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۳ خرداد
347
لزوم احیاء  طرح های باستانی منطقه داراب در ساخت طلا و جواهر

   

فرح بخشیان عنوان کرد: یکی از برنامه های در دست اقدام  اتحادیه طلا و جواهر داراب راه اندازی آموزشگاه طلا و جواهر سازی به صورت آکادمی برای علاقمندان به حرفه و صنعت طلا و جواهر است.

  به گزارش پایگاه خبری جهان طلا ( گلدنیوز )؛ سید احمد فرح بخشیان، معاون اتحادیه طلا و جواهر وعکاسی و فیلم برداری شهرستان داراب بیان داشت: اتحادیه در صدد است یک فضای آموزشی و خصوصی برای افراد علاقمند به حوزه طلا و جواهر راه اندازی کند تا با آگاهی و دانش  وارد عرصه طراحی، تولید و فروش طلا و جواهر بشوند. وی افزود: در شهرستان داراب واحدهای دانشگاهی اعم از  دانشگاه آزاد، پیام نور، دانشکده کشاورزی، پیراپزشکی و علمی کاربردی وجود دارد ولی متاسفانه در زمینه طلا و جواهر هیچ آموزشگاهی وجود ندارد و بررسی برای ایجاد رشته دانشگاهی طلا در شهرستان نشد است که در این راستا  اتحادیه بعد از راه اندازی آموزشگاه خصوصی طلا بررسی هایی در مورد راه اندازی رشته طلا و جواهر در دانشگاه  را در برنامه های خود قرار می دهد. فرح بخشیان تصریح کرد: سیاست کلی اتحادیه درراستای انجام وظایف خود پیگیری و رفع مشکلات صنف  مانند پیگیری مشکلات مالیاتی و عملکرد مالیاتی اعضا، شناسایی واحد های دارای پروانه کسب و واحدهای فاقد پروانه و جلو گیری از فروش طلای دست دوم و معاملات نامتعارف در صنف است که از نظر صنفی شکل گرفتن رقابت ناسالم بین اعضا برای فروش است. بیشتر بخوانید:

بن بست بودن شهر عامل کسادی بازار طلا در شهرکرد

خرید طلا خاطره شده است/ رونق بازار طلا در گرو افزایش قدرت خرید مردم

 

بازار طلای داراب در رده چهارم استان شیراز

معاون اتحادیه طلا و جواهر شهرستان داراب اظهار داشت: جایگاه شهرستان داراب از حیث پتانسیل فعالیت در تولید و فروش طلا بعد از شیراز، جهرم و مرودشت در رده چهارم قرار دارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 65 واحد طلا فروشی  در شهرستان فعالیت دارند و 10 واحد نیز در شرف راه اندازی است گفت: امروزه در شهرستان داراب بر تعداد علاقمندان به حرفه طلا فروشی اضافه شده و  این شغل رشد بهتری داشته است. فرح بخشیان  در بیان نوع سلیقه و سبک محلی منطقه که اغلب بانوان داراب در خرید طلا از آن استقبال می کنند گفت: در شهر ستان داراب مانند کل کشور تنوع محصولات زیاد است ولی بر حسب ذوق و سلیقه افراد برخی مصنوعات خاص مانند النگو و تک پوش های زنانه دامله طرفدار بیشتری دارد و بانوان بیشتر به خرید این نوع مصنوعات علاقمند هستند. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر اغلب طلا فروشی های شهرستان داراب در خیابان های 22 بهمن و شهید رجایی مستقر هستند بیان داشت: به منظور تامین امنیت بیشتر طلافروشان در شهرستان یک پاساژ در حال راه اندازی است که بخشی از مغازه های طلا فروشی شهر به مجتمع ستاره جنوب منتقل می شوند و این مهم از لحاظ امنیتی برای طلافروشان مزیت خواهد داشت. لزوم  احیاء نقوش و طرح های باستانی منطقه داراب در ساخت طلا و جواهر   معاون اتحادیه طلا و جواهر شهرستان داراب ادامه داد: با توجه به پیشینه تاریخی شهرستان داراب که شهر باستانی و مرکز تمدن پارس بوده و قدمت تاریخی خوبی دارد ولی  استفاده از طرح ها و نقوش مصنوعات باستانی در امر تولید و ساخت طلا در شهرستان مورد غفلت قرار گرفته است. وی گفت: در این شهرستان سازندگی طلا و جواهر به صورت جدی و کارگاهی وجود نداشته که اتحادیه در دوره جدید فعالیتش تلاش دارد به این مهم بپردازد و در ساخت طلا و جواهر از طرح ها و نقوش مصنوعات باستانی که باز نمایی هویت تاریخی ایران است استفاده کند تا طرح‌ ها و نقوش اصیل زیورآلاتی که در این خطه مورد استفاده قرار می گرفته احیا و به مردم معرفی شود. فرح بخشیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: علیرغم اینکه طلا یک حرفه تخصصی است و باید نگاه ویژه شود، متاسفانه در این سال ها به خاطر محدودیت های صنفی اتاق اصناف برای ادغام اتحادیه و به دلیل پایین بودن تعداد اعضای صنف طلا و جواهر اتحادیه ها همیشه با چالش  ادغام روبرو بوده و اتحادیه طلا  نیز با یک واحد دیگر ادغام شده است. وی خاطر نشان کرد:  البته دوره جدید اتحادیه نقطه عطف اتحادیه طلا است چرا که همیشه از صنف طلا فروشها  یک نفر  و در اقلیت بود ولی در دور جدید به این تعداد افزوده شده است.  

 رونق بازار طلای داراب در فصل برداشت محصولات کشاورزی و باغی است

وی افزود: بخش عمده جمعیت داراب کشاورز و باغدار هستند و رونق بازار در فصل برداشت گندم، محصولات جالیزی، پنبه و  مرکبات رخ می دهد و بازار نسبت به فروش محصولات تکان می خورد.

فرح بخشیان در ادامه با بیان اهمیت توسعه گردشگری و ورود گردشگران به شهر  و نقش آنها در  رونق بازار  گفت: توسعه صنعت گردشگری در هر منطقه ای باعث می شد که بازار از ورود گردشگران بی نصیب نباشد و هر پولی که گردشگر در شهر هزینه و خرید می کند در چرخه بازار باعث رونق مشاغل مختلف می شود.

وی ادامه داد: توانمند شدن هر کدام از کسبه شهر به واسطه حضور گردشگران باعث می شود بازار طلا رونق یابد چرا که اغلب افراد پس انداز خود را برای خرید طلا هزینه می کنند که این امر موجب رونق بازار طلا خواهد شد.

فرح بخشیان اذعان داشت: در راستای توسعه گردشگری و  معرفی داراب تلاش هایی انجام شده و فیلم محلی ساخته و در شبکه استانی پخش شده است.

وی با بیان اینکه  عمده طلای مورد نیاز شهرستان  داراب از استان های اصفهان، تهران و یزد تامین می شود اظهار داشت: اغلب طلاهای لوکس شامل طلاهای روز و برند که آب و رنگ طلای زرد را ندارند از بازار تهران و انواع  النگو ها از  استان یزد تهیه می شود.

معاون اتحادیه طلا و جواهر و عکاسی و فیلمبرداری شهرستان داراب اظهار داشت: شهرستان داراب به دلیل اینکه از مرکز استان دور است و نزدیک بازار هدف نیست و با توجه به بافت جمعیتی شهر، ظرفیت و کشش بازار برای تولید و ساخت طلا و جواهر در این شهرستان وجود ندارد.

 طلا فروشی خانگی خانم خزرایی، اولین طلا فروشی داراب

وی  در بیان سابقه طلا فروشی در داراب گفت: قدیمی ترین طلافروشی شهر مربوط به مرحوم خانم خزرایی بود که طلا فروشی خانگی داشتند و پس از وی دو پسر و دامادهای وی  وارد این عرصه شده و طلا فروشی های شهرستان را شکل می دهند.

 فرح بخشیان در ادامه با بیان اینکه تحصیلات تاثیر چندانی در حرفه طلا فروشی ندارد بیان داشت: اگر فرد بتواند کنار پیشکسوت و قدیمی بازار این حرفه کار را شروع کند سرعت پیشرفت بهتری خواهد داشت.

معاون اتحادیه طلا و جواهر وعکاسی و فیلم برداری شهرستان داراب گفت: یادگیری تجربه های پیشکسوتان صنعت طلا و جواهر خریدنی نیست و آموزش این فن به صورت شاگرد و استادی مستلزم اعتماد است.

 وی در ادامه با اشاره به  منع عضویت بیش از دو دوره متوالی در هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی بیان داشت: این قانون برای صنف مزایا و معایبی دارد که از مزایا آن لزوم و ضرورت حضور و ورود جوانان به این صنعت و گردش چرخه و توسعه صنعت است واز طرف دیگر فرد با تجربه و مسلط که قاعده کار را می داند بهتر و مسلط تر می تواند امور اتحادیه را اداره کند.

معاون اتحادیه طلا و جواهر و عکاسی و فیلمبرداری شهرستان داراب  ادامه داد: مشکلات صنفی طلا و جواهر بسیار زیاد است و رسیدگی به مشکلات صنفی باعث شده که  در 40 سال گذشته اتحادیه طلا و جواهر داراب نتوانسته به اهداف خود دست یابد و اکنون اتحادیه تلاش دارد زیرساخت ها را درست کند.

وی ابراز امیدواری کرد:  در صنف طلا و جواهر داراب هرچقدر تعداد اعضا زیاد می شود عرق صنفی هم زیاد شود و همدلی و همگرایی صنفی شکل بگیرد تا اعضای صنف در کنار هم به شکل صحیح به فعالیت خود ادامه دهند و از اتفاقات منفی و رقابت ناسالم دور و در جهت مثبت رقابت داشته باشند  و برای  اعتلای صنعت طلا و جواهر  گام بردارند.

      بیشتر بخوانید:

متفرقه فروشی طلا، بلای جان تولید کنندگان و هنرمندان صنف طلا

 

وجود آمادگی جهت حمايت از سرمايه گذاران برای تولید طلا در شهرستان نورآباد

  انتهای پیام/