شرایط دشوار ادامه کار برای صنف طلا در خرم‌دره

چکیده

افزایش مالیاتها از یک طرف و از طرف دیگر وضعیت خراب بازار باعث شده که انگیزه ای برای کار و تولید در صنف طلای خرم‌دره نباشد و با این وضعیت بازار  و فشاردارایی  ادامه کار دیگر میسر نیست.

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ خرداد
398
شرایط دشوار ادامه کار برای صنف طلا در خرم‌دره

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ رضا غضنفری، رییس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و ساعت شهرستان خرم دره بیان داشت: در حال حاضر معیار قرار دادن و اخذ مالیات از تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان در واحدهای صنفی نیز بدترین مشکل صنف شده است. وی افزود:‌ در شهرستان خرم‌دره 50 واحد طلا فروشی فعال بودند که به دلیل کسادی بازار و صرفه اقتصادی نداشتن حرفه طلا فروشی، واحد صنفی خود را تعطیل و صنف طلا و جواهر را ترک کردند و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و وضعیت اقتصادی رغبتی برای تاسیس واحد جدید طلا فروشی در شهرستان  وجود ندارد. غضنفری با بیان اینکه  متاسفانه  دولت با وضع برخی قوانین باعث ایجاد مشکلات در صنف می شود افزود:‌ برخی از قوانینی که وضع می شوند مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده که چندین سال صنف طلا و جواهر را اذیت کرد به جای پیشرفت صنف، جلوی کار و تولید صنف را می گیرد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان خرم‌دره تصریح کرد:‌ قانون ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت نیز بدتر از قانون مالیات بر ارزش افزوده هیچ کمکی به صنف نمی کند و تنها مانع پیشرفت است. بیشتر بخوانید:

کاهش ضرایب مالیاتی صنف طلا در اردبیل / برگزاری همایش نخبگان طلای کشور در اردبیل
منطقه آزاد اروند ، فرصت طلایی برای رونق تجارت طلا

 ضرورت اجرای قوانین از بالا به پایین

وی با تاکید بر اینکه بهتر است هر قانونی که تصویب می شود اجرای آن از رده های بالا شروع شود بیان داشت: اگر اجرای الزام ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت از رده های بالاتر و سازندگان و بنکداران اجرایی شود و کد گذاری و صدور فاکتورها و ثبت فاکتورها در سامانه انجام شود، علاوه بر شفافیت معاملات پیگیری طلاهای فروخته شده مشخص و در روند ثبت معاملات و پرداخت مالیات برای خرده فروشان مشکلی پیش نمی آید. رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان خرم‌دره بیان داشت:‌ در حال حاضر ویترین داران و خرده فروشان صنف طلا و جواهر  با شرایط موجود نمی توانند با  سازمان مالیات همکاری و همه مقررات را رعایت کنند چرا که در موقع خرید مصنوعات از تهران ، بنکداران و سازندگان همه فاکتور ها بدون نام و بی سر برگ است و فاکتور درست و قانونی برای ثبت در سامانه ندارند و به دلیل کافی نبودن مدارک برای اراه به اداره مالیات؛ مالیات علی الارس محاسبه می شود و متضرر می شوند. وی ادامه داد: اگر مقررات از بالا رعایت شود و بنکدار فاکتور فروش بدهد خرده فروش هم فاکتور را در سامانه ثبت می کند مشکلی برای خرده فروش و اداره دارایی پیش نمی آید. غضنفری با تاکید بر ضرورت شفاف و قابل اجرا بودن قوانین مالیاتی گفت:‌ اکنون دریافت و محاسبه مالیات مهمترین مشکل و دغدغه صنف طلا و جواهر است که به دلیل اجرای ناقص قوانین است.   شرایط دشوار ادامه کار برای صنف طلا در خرم‌دره

 مالیات ستانی از دانه درشت ها فاقد پرونده مالیاتی شروع شود

  وی گفت:‌ اداره مالیات در مالیات ستانی زورش به خرده فروشان می رسد و از کنار بنکداران و واحد های فاقد پرونده مالیاتی به راحتی می گذرد و دود حاصل از  اجرای ناقص قوانین به چشم خرده فروش می رود و اداره مالیات نیز به صورت دقیق و یکسان و به عدالت نمی تواند رفتار کند. غضنفری اظهار داشت:‌ اگر قوانین یکسان اجرا شود همه واحد ها در محاسبه مالیات همکاری داشته و با رغبت مالیات ها را پرداخت می کنند ولی وقتی برخی همکاران از پرداخت مالیات فرار می کنند، انگیزه رقابت هم از بین می رود و  واحد های دارای پرونده مالیاتی هم رغبتی به پرداخت مالیات نخواهند داشت.

 سود سرمایه گذاری در بازر طلا در جیب آب شده فروش ها

  رئیس اتحادیه طلا و جواهر خرم دره در تشریح چالش های صنف طلا و جواهر بیان داشت:‌ به دلیل گران شدن قیمت طلا   کسی تمایل به خرید طلا ندارد و اغلب افراد طلا را به خاطر پس انداز و سرمایه می خرند که  اکنون نیز با بالارفتن اجرت های ساخت تمایل مردم به خرید طلای آب شده و دست دوم  است که سود آن هم به جیب آب شده و دست دوم فروش می رود که این مهم از مشکلات جدید صنف طلا در چند سال اخیر است. وی اظهار داشت: خرم دره شهرستان کوچکی است که به دلیل مرغوبیت زمین های این منطقه عامه مردم آن به حرفه کشاورزی مشغول هستند و کشت لوبیا، انگور، سیب زمینی مهمترین محصولات این ناحیه است و اغلب افراد در خرم دره دو شغله بوده و در کنار شغل کشاورزی در پیشه دیگری مانند طلا فروشی فعال هستند و مردمان آن از گذشته اغلب کشاورز بوده و به صنعت و تجارت علاقه نداشتند و صنایع دستی مخصوصی هم ندارند.

سابقه 50 ساله صنف طلا، در نگین سر سبز زنجان

  غضنفری ادامه داد: خرم‌دره آب و هوای خنک و سر سبز ی دارد و در گذشته  دارای بافت روستایی بوده ولی اکنون به شهرستان تبدیل شده و دارای بافت شهری مدرن است و چند روستا در اطراف آن قرار دارد که مردم روستاهای اطراف برای خرید به خرم‌دره می آیند و این شهرستان به « نگین سر سبز استان زنجان» معروف است. وی در ادامه  با اشاره به اینکه سابقه طلا فروشی در خرمده به 45  تا 50سال پیش برمی گردد و قبل از آن برای خرید طلا به زنجان می رفتند گفت: حمید عظیمی و حاج صفی الله  مرادی، مرحوم ناصر کلانتری آقای شیری از پیشکسوتان صنف طلا و جواهر شهرستان خرم دره هستند. بیشتر بخوانید:

 با سرمایه گذاری در بازار خودرو فروش طلا زیاد شد

تجلیل از موسس نمایشگاه طلاوجواهر اصفهان
انتهای پیام/