منطقه آزاد ماکو ، ظرفیت برگزاری نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر را دارد

چکیده

نوری  عنوان کرد: منطقه آزاد ماکو به دلیل اینکه در نزدیکی کشورهای ارمنستان، ترکیه و آذربایجان عراق قرار دارد ظرفیت برگزاری سالانه نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر را دارد.

۱۴۰۲ دوشنبه ۱۲ تير
242
منطقه آزاد ماکو ، ظرفیت برگزاری نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر را دارد

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا ( گلدنیوز )؛ علیرضا نوری ، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و ساعت ماکو بیان داشت: در ماکو تمام ظرفیت لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی اعم از فرودگاه و مرکز نمایشگاه های بین المللی و زمینه های لازم برای میزبانی از مسافران خارجی فراهم است. وی افزود: از سال 1390 با راه اندازی مرکز نمایشگاه های بین اللملی هر ساله انواع نمایشگاه ها داخلی و بین المللی به منظور توسعه صنعت ، صادرات ، برند سازی و جذب سرمایه خارجی برگزار می شود و بازدید کننده خارجی هم دارد. نوری تصریح کرد: اتحادیه طلا و جواهر ماکو بارها پیشنهاد برگزاری نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر را در منطقه ماکو ارائه داده است تا فعالین صنعت طلا و جواهر در شرایط تحریم ها بتوانند از این فرصت برای توسعه صادرات و ارتقاء توان تولید و ارتباط  با سرمایه گذاران بهره ببرند. وی اذعان داشت: با توجه به اینکه منطقه آزاد ماکو منطقه آزاد صنعتی و تجارتی است پیشنهاد می شود نمایشگاه تخصصی  تجهیزات و ماشین آلات صنعت طلا و جواهر برگزار شود. رئیس اتحادیه طلا، جواهر و ساعت ماکو در ادامه با بیان اینکه متاسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی در منطقه آزاد اغلب پیشنهاد ها بی نتیجه می ماند بیان داشت: اتحادیه طلا و جواهر ماکو نسبت به تولید طلا در ماکو پیشنهاداتی ارائه داده است که با تغییر مدیر عامل منطقه آزاد بی نتیجه ماند. وی بیان داشت: مرز بازرگان بزرگترین گمرک زمینی کشور در منطقه آزاد ماکو قرار دارد و آثار تاریخی و باستانی زیادی از جمله بزرگترین کلیسای جهان در ماکو وجود دارد و جنگ چالدران در این منطقه رخ داده است. بیشتر بخوانید:

شرایط دشوار ادامه کار برای صنف طلا در خرم‌دره
کاهش ضرایب مالیاتی صنف طلا در اردبیل / برگزاری همایش نخبگان طلای کشور در اردبیل
 با سرمایه گذاری در بازار خودرو فروش طلا زیاد شد
 

 بی مهری نسبت  به منطقه آزاد ماکو

  نوری اظهار داشت:‌ متاسفانه علیرغم اینکه در ماکو آثار باستانی زیادی وجود دارد و قیمت اجناس وارداتی از کشورهای همسایه نسبت به تهران 30تا 40 درصد ارزان تر است ولی متاسفانه ظرفیت های گردشگری و تجاری این منطقه به خوبی معرفی نشده است و در این سال ها آنقدر که به مناطق آزاد کیش، اروند و جلفا توجه و تبلیغ شده متاسفانه در مورد منطقه آزاد ماکو تبلیغی نمی شود. وی بیان داشت:‌ یک زمانی در شهرستان ماکو 30 هتل وجود داشت که به دلیل حضور و استقبال گردشگران از این منطقه تمام هتل ها پر بود ولی اکنون گردشگران  منطقه آزاد جلفا بیشتر از ما کو است چون برای ترخیص کالا سختگیری های کمتری می شود و اجناس بیشتری برای خرید گردشگران وجود دارد. رئیس اتحادیه طلا، جواهر و ساعت ماکو با بیان اینکه در حال حاضر درشهرستان ماکو 60 واحد طلا فروشی، 20 واحد صنفی سکه فروشی، 6 واحد صنفی تعمیرات طلا، 6 واحد نقره فروشی، 4 واحد ساعت فروشی وجود دارد بیان داشت: در این شهرستان 2 کارگاه ساخت طلاجات محلی و مدل های سنتی  ملیله و 2 آزمایشگاه ری گیری فعالیت دارند. نوری در ادامه گفت: با توجه به اختلاف قیمت بالای طلای آب شده در داخل کشور با طلای بین‌المللی، این  اختلاف قیمت موجب قاچاق طلای آب شده به کشورهای همسایه می شود به همین جهت در شهرهای مرزی آب شده فروشی وجود ندارد ورسته آب شده فروشی  در شهرهایی مانند یزد و مشهد که ظرفیت تولید و ساخت طلا دارند معنا دارد. وی در تشریح مشکلات صنف طلا وجواهر در ماکو بیان داشت:  مشکل صنف طلا و جواهر در ماکو مانند بسیاری از شهر های دیگر مشکلات و چالش ها با ادارات دارایی و سازمان امور مالیاتی و سامانه و تجارت است. بیشتر بخوانید:
منطقه آزاد اروند ، فرصت طلایی برای رونق تجارت طلا
لزوم احیاء طرح های باستانی منطقه داراب در ساخت طلا و جواهر  
وجود آمادگی جهت حمايت از سرمايه گذاران برای تولید طلا در شهرستان نورآباد
 
کاسبی که فقط سواد خواندن و نوشتن دارد، نمیتواند معاملات را در سامانه تجارت ثبت کند
نوری اذعان داشت: ‌بر اساس  قانون نظام و صنفی  شرط ثبت نام و تجارت و دریافت پروانه کسب طلافروشی  فقط خواندن و  نوشتن است ولی بر اساس آیین نامه سامانه جامع تجارت بایستی این افراد تمام معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند که امکان این امر وجود ندارد و فردی که فقط سواد خواندن و نوشتن دارد چگونه می تواند در سامانه جامع تجارت ثبت نام و امور تجاری را انجام دهد. و ی گفت:‌ اجرای این سامانه بایداز شهرهای بزرگ انجام شود و با اجرای این  طرح از تهران که عمده طلای اکثر شهرهای کشور از تهران تهیه می شود خود به خود این طرح اجرایی می شود. رئیس اتحادیه طلا، جواهر و ساعت ماکو اظهار داشت: اتحادیه طلا و جواهر ماکو آیین نامه اجرایی سامانه جامع تجارت را ابلاغ و به همکاران صنف اطلاع رسانی  کرده است ولی متاسفانه نمی تواند اجرا کند. وی ادامه داد:‌ با راه اندازی سامانه ملی صدور مجوز های کسب و کار، اتحادیه ها مفهوم خود را از دست داده و با درخواست آنلاین صدور پروانه صنفی ، دیگر فرایند سنجش صلاحیت ها که در گذشته توسط  اتحادیه ها انجام می شد اکنون توسط سامانه انجام می شود. نوری با تاکید بر ضرورت اجرای طرح ها برنامه های کارشناسی در صنعت طلا و جواهر گفت:‌ متاسفانه در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده علیرغم تاکید صنف بر اینکه طلا یک سرمایه در جریان و در گردش است و باید از سود آن ارزش افزوده دریافت شود ولی متاسفانه از اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده اخذ و موجب خسارت به صنف طلا و جواهر شد. وی با بیان اینکه  شهرستان ماکو نیز مشکلاتی وجود دارد و ساکنین به دلیلی تاریخی بودن بسیاری از مناطق و همچنین عرض کم شهر  اجازه ندارند آجر روی آجر بگذارند ادامه داد:‌ بر اساس قانون ماده 13 منطقه آزاد، ساکنان مقیقم منطقه آزاد از دریافت و پرداخت  مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ولی متاسفانه این  معافیت اعمال نمی شود.
رئیس اتحادیه طلا، جواهر و ساعت ماکو در بیان پیشنیه صنعت طلا در ماکو بیان داشت:‌ اولین طلا فروشی در ماکو حدود سال 48 بازگشایی شده است و اغلب مردم ماکو زیور آلات لوکس خریداری می کنند.
وی با اشاره به اینکه هیات مدیره فعلی اتحادیه طلا و جواهر سال آخر فعالیت خود را سپری می کند و انتخابات هیات مدیره جدید در خرداد ماه 1403 برگزار می شود بیان داشت:‌ اتحادیه در 16 سال فعالیت خود تلاش کرده تمام قوانین را در صنف اعمال کند . بیشتر بخوانید:
یخبندان طلا در سپیدان
رونق از بازار طلای درود افتاده است، خرید طلا آخرین اولویت مردم
صادرات و ارزآوری انجیر استهبان موجب رونق بازار طلا
 تلاش برای توزیع طلا استاندارد و با عیار 18 در ماکو
  نوری گفت:‌ در این راستا از تمام کیفی ها در دفترخانه تعهد رسمی  گرفته می شود تا  تمام طلایی که در ماکو عرضه    می کنند طلای 18 عیار و 750 باشد و هر زمان در ری گیری آزمایشگاه عیار طلا پایین باشد به متخلفین تا دو بار اخطار داده می شود و  برای بار سوم به دادگاه تحویل می شوند. وی تاکید کرد:‌اتحادیه طلا و جواهر ما کو تلاش دارد عیار طلای ماکو کمتر از 750 نباشد و به همین جهت با پیگیری های انجام شده تا کنون  دو واحد آزمایشگاه ری گیری طلا در منطقه آزاد ماکو راه اندازی شده است و به توصیه اتحادیه طلافروشان منطقه خرید و فروش طلا بدون فاکتور را انجام نمی دهند نوری در پایان خاطر نشان کرد با توجه به ضرورت سرپا ماندن اتحادیه ها و تامین هزینه های آنها بنا به قوانین نظام صنفی اتحادیه ها ادغام می شوند که  اتحادیه طلا فروشان با اتحادیه عکاسان و کتابفروشان ادغام شده است. بیشتر بخوانید:
افت 50 درصدی فروش طلا در بازار سنندج / مراودات طلایی با عراق به صفر رسیده
حباب سکه ، کیسه ای که بانک ها برای خالی کردن جیب مردم دوخته اند
ارائه‌ پیشنهاد ایجاد بانک طلا در کرمان/ بازار طلای کرمان در دل بافت تاریخی شهر
انتهای پیام/