فروش اینترنتی طلا در سیرجان ممنوع است

چکیده

در شهرستان سیرجان 57  واحد صنفی طلا فروشی، 8 واحد ساخت طلا، 6 واحد تعمیرات طلا، 5 واحد سکه فروشی و 14 واحد نقره فروشی فعالیت دارند و اغلب طلا فروشان سیرجان در خیابان امام خمینی و  بازار سیرجان که در مرکز شهر قرار دارد فعالیت دارند.

۱۴۰۲ يکشنبه ۱ مرداد
466
فروش اینترنتی طلا در سیرجان ممنوع است

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ منصور صفاری، رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت شهرستان سیرجان بیان داشت: برخی افراد از فروش اینترنتی طلا در فضای مجازی سوء استفاده می کنند و اعتمادی به فروش اینترنتی نیست و اتحادیه نسبت به خرید طلای اینترنتی به خریداران هشدار می دهد.

وی افزود: اتحادیه طلا و جواهر سیرجان در جلوگیری از فروش اینترنتی طلا با پلیس فتا به برخی از فروشندگان اخطار داده است و به مردم توصیه دارد که خرید و فروش طلا به صورت اینترنتی صلاح نیست.

صفاری تصریح کرد: در چند سال اخیر که توان مالی مردم کم شده است اغلب رو به خرید و فروش طلای دست دوم و طلای آب شده آورده اند که این امر ضربه بزرگی به صنف طلا و جواهر زده و باعث تعطیلی بسیاری ا کارگاه های ساخت طلا شده است.

وی با تاکید بر لزوم وجود چرخه تولید طلا بیان داشت: بایستی در چرخه تولید طلا،  طلای کارکرده  و آب شده دوباره در کارگاه ها ساخته شوند تا به واسطه تولید طلای جدید  اشتغال ایجاد و چندین کارگر از قبال این تولید نان بخورند.

بیشتر بخوانید:

10 درصد طلا فروشان لاهیجان بانوان هستند

پول جیب مردم باعث رونق بازار طلا می شود ! 

 

 صنف طلا خواستار ممنوع شدن دست دوم فروشی

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت سیرجان افزود: باید توسط دولت جلوی فروش طلای دست دوم گرفته شود ولی متاسفانه دولت برای دست دوم فروشی جواز صادر می کند.

وی بیان داشت: صنف طلا خواستار ممنوع شدن دست دوم فروشی طلا است و  اگر جلو این کار گرفته شود تولید طلا رونق خواهد گرفت.

صفاری اذعان داشت: طلا عصای دست طلا فروشی ها است و اغلب طلا فروشان سرمایه و درآمد خود را برای خرید طلا صرف می کنند و اگر طلا نباشد، طلا فروشان نمی توانند معامله کنند.

 در شهرستان سیرجان 57  واحد صنفی طلا فروشی، 8 واحد ساخت طلا، 6 واحد تعمیرات طلا، 5 واحد سکه فروشی و 14 واحد نقره فروشی فعالیت دارند و اغلب طلا فروشان سیرجان در خیابان امام خمینی و  بازار سیرجان که در مرکز شهر قرار دارد فعالیت دارند.

صفاری گفت: سیرجان دارای دو بازار سرپوشیده است به نام بازار قدیم یا سنتی و بازار نو است که بازار قدیم سنتی و گنبدی است و بازار نو نیز قدمتی حدود 100 سال داشته و در آن پاساژهایی ساخته شده است.

 النگو ؛ مادر ویترین طلافروشی های سیرجان

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت سیرجان تصریج کرد: شهرستان سیرجان تولید کننده طلا و جواهر ندارد و این شهرستان مصرف کننده طلا است و طلای مورد نیاز این شهرستان از تهران و یزد تامین می شود و به دلیل اینکه اغلب بانوان سیرجانی طلای زرد دوست دارند زیورآلات ساخت یزد بهتر پسنده می شود.

وی با تاکید بر اینکه در شهرستان سیرجان النگو بیشتر مورد پسند است و مادر ویترین طلا فروشی های سیرجان به دلیل استحکام، دوام، راحتی و تنوع زیاد النگو است بیان داشت: در حال حاضر نسل جوان طلا . جواهر بسیار ظریف را می پسندند و می توان پیش بینی کرد که با روی کار آمدن این نسل احتمالا فروش النگو در طلافروشی ها کمتر شود.

صفاری خاطرنشان کرد: پدر من (حاج حسن صفاری) اولین طلا فروشی را در دهه 1330 در سیرجان را تاسیس کرد و خاندان صفاری، گنج غفاری و پناهنده  از قدیمی ترین خاندان های زرگر در سیرجان بودند.

 وی با بیان اینکه در گذشته سازندگان طلا انواع انگشتر ، طلاهای سنتی ، سینه ریزهای  سنگ یاقوتی و... را می ساختند اظهار داشت:  در گذشته مثل اکنون نبود که راه برای جواز احداث طلا فروشی باز باشد و در صورتی که فرد هنر ساخت طلا را داشت طلا ساز و زرگر می شد و کار ساخت طلا بسیار سخت و حرفه ای بود و برای ورود به صنف امتحان گرفته می شد ولی امروزه کار ساخت طلا با کامپیوتر و دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود.

صفاری با تاکید بر اینکه بهترین روش آموزش طلا فروشی شاگردی کردن نزد استاد زرگری است بیان داشت: بنا به شعر معروف " ز شاگردی نمودن فرخی استاد گردد، دهی گر آب و آتش دشنه فولاد می گردد" با شاگردی کردن می توان به سمت استادی رسید چرا که استاد طلافروشی تجربه خود را به طور رایگان در اختیار شاگردان قرار می دهد ولی افراد  با یاد گرفتن طوطی وار ضرر می کنند.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت سیرجان اظهار کرد: در سیرجان هنوز دانشگاه طلا و جواهر راه اندازی نشده و فقط فنی و حرفه ای آموزشهای حوزه طلا و جواهر را ارائه می دهد و اغلب علاقمندان به این حرفه  برای آموزش به شهرهای یزد و اصفهان می روند.

وی در ادامه با بیان اینکه سیرجان یکی از بزرگترین شهرستان های استان کرمان است و در شاهراه ارتباطی قرار  گرفته به همین دلیل جمعیت سیرجان در حال رشد است بیان داشت: سیرجان شهری مهاجر پذیر است و اکثر جمعیت سیرجان را مهاجرین  از شهرهای اطراف تشکیل می دهند.

 سیرجان شهر معادن بزرگ طلا و مس و آهن

صفاری اذعان داشت: نام قدیم شهرستان سیرجان، سیرکان است که «کان» به معنی معدن است و سیرجان شهر معادن بزرگی چون معدن طلا ، معدن مس سرچشمه و معدن آهن گل گهر ، معدن آهن چهارگنبد و قطب فولاد ایران است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت سیرجان با بیان اینکه  شهر قدیم سیرجان در محل قلعه سنگ بود که توسط تیمور لنگ شکسته و تخریب شد  و ساکنان باقی‌مانده در مکان کنونی سیرجان شهر جدیدی پدید می آورند بیان داشت: سوغات شهر سیرجان مسقطی و قوتو است و سیرجان شهر جهانی گلیم های دستبافت است و بهترین گلیم های دستباف دنیا در سیرجان بافته می شود.

 انتخابات دور جدید هیات مدیره سیرجان در فصل بهار سال گذشته برگزار شد و آقایان سید رضا سجادی به عنوان نائب رئیس اول،  سید محمود هاشمی نایب رئیس دوم، مهدی لایق بازرس صنف، محمد رفیع زاده خزانه دار انتخاب شدند.

صفاری گفت: اتحادیه طلا و جواهر سیرجان تلاش می کند حق و حقوق خریداران و اعضا رعایت شود و در اعتراضات و شکایت های صنفی حقی ضایع نشود.

وی ابراز امیدواری کرد:  هر چه زودتر ایران از تحریم های ناعادله خارج شود و شرکت ها و  کارگاه های تعطیل شده در صنف طلا رونق بگیرند و وضعیت اقتصادی مردم بهتر شود تا بتوانند طلا خرید کند چرا که از بی پولی مردم کسبه ضربه می خورد.

بیشتر بخوانید:

صنف طلا نیازمند یک نماینده قدرتمند

فروش طلا در دیوار ، معضل خرم آباد

  انتهای پیام/