رسم تبدیل سود طلای سرخ به طلا در تربت حیدریه رو به نابودی

چکیده

در شهرستان تربت حیدریه به عنوان قطب زعفران دنیا در گذشته رسم بوده که کشاورزان سود حاصل از فروش زعفران را به طلا تبدیل می کردند ولی با توجه به ضعیف شدن بازار این رسم هم ضعیف شده و ویترین دارها متضرر می شوند.

۱۴۰۲ دوشنبه ۲ مرداد
410
رسم تبدیل سود طلای سرخ به طلا در تربت حیدریه رو به نابودی

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛  فتحعلیان، رییس اتحادیه طلا و جواهر و بدلیجات و ساعت تربت حیدریه بیان داشت: اولین و بزرگترین مشکلی که صنف طلا را اذیت می کند فروش طلای مستعمل است که شدیدا باعث کاهش فروش طلای نو و طلای ساخته  شده است و اغلب این مشکل  دامن کارگاه های تولیدی  و سازندگان طلا را گرفته است. وی افزود: در حال حاضر با توجه به گرانی طلا و افزایش اجرت های ساخت اقبال شدید مردم به طلای آب شده، سکه و طلای مستعمل است. فتحعلیان تصریح کرد: رواج فروش طلای مستعمل باعث کارکرد کارت خوان ها و بالا رفتن مالیات ها شده و متاسفانه اداره دارایی هم این موضوع را درک نمی کند و نمی توانیم به اداره دارایی ثابت کنیم که کارکرد کارتخوان از بابت فروش طلای مستعمل است چرا که مبنای آنها برای محاسبه مالیات کارکرد کارت خوان ها است.

استقبال طلافروشان شهریار از فروش اینترنتی

صنف طلا نیازمند یک نماینده قدرتمند

مالیات بزرگترین مشکل بازار بی رونق فریمان

 افزایش قیمت اجرت ساخت طلا برای جبران مالیات های سنگین

رییس اتحادیه طلا و جواهر تربت حیدریه اظهارداشت: یکی دیگر از موضوعات مشکل ساز وضع مالیات های سنگین برای ویترین دارها و سازنده های طلا و جواهر است که این مهم نیز موجب بالا رفتن اجرت های ساخت شده است . وی خاطر نشان کرد: سازندگان مصنوعات طلا برای جبران مالیات ها، اجرت ها را افزایش میدهند که در نهایت فشار آن روی ویترین دار و مشتریان است. فتحعلیان در ادامه بیان داشت: عدم رعایت سلسله مراتب فروش را یکی دیگر از چالش های صنف طلا و جواهر عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه امروزه سلسله مراتب فروش از تولید کننده به بنکدار و از بنکدار به خرده فروش و از خرده فروش به مشتریان رعایت نمی شود و بنکداران و سازندگان مستقیما اجناس را در فضای مجازی به مشتریان می فروشند، که این امر نیز موجب کاهش فروش فروشندگان طلا شده است و موجب شده  ویترین دارها علیرغم پرداخت هزینه های سنگین  اعم از مالیات و بیمه و حقوق ، فروش چندانی نداشته باشند. وی در بیان چالش های صنف طلا و جواهر اذعان داشت: موضوع سامانه جامع تجارت و ترسی که همکاران از اجرایی شدن این سامانه دارند از دیگر چالش های صنف است و اعضای صنف طلا و جواهر از ثبت نام و اعلام معاملات در این سامانه ترس و  نگرانی دارند که مبادا از اطلاعات اعضای صنف به شکل درست استفاده نشود. رییس اتحادیه طلا و جواهر تربت حیدریه در ادامه با اشاره به اینکه در تربت حیدریه 70 واحد طلا فروشی، یک واحد تولید کننده طلا ،3 واحد سکه فروشی، 20 واحد تعمیرات طلا  و 4 واحد آب شده فروشی فعالیت دارند بیان داشت: 99 درصد طلا فروشی های تربت حیدریه در دو راسته خیابان کاشانی و فردوسی مستقر هستند.

فروش طلا در دیوار ، معضل خرم آباد

نهاوند در انتظار بهره برداری از معادن طلا

 مقاومت اتحادیه طلا تربت حیدریه برای جلوگیری از فروش طلای مستعمل

فتحعلیان اظهار داشت: اتحادیه طلا و جواهر تربت حیدریه تا دو سال گذشته برای جلوگیری از فروش طلای دست دوم و ممنوعیت مستعمل فروشی ایستادگی کرد ولی به دلیل فراگیر شدن طلای دست دوم  پس از دو سال مقاومت و ممنوع دانستن دیگر نتوانست جلوی این کار را بگیرد. رییس اتحادیه طلا و جواهر تربت حیدریه بیان داشت: با توجه به اینکه در تربت حیدریه کارخانه تولید النگو وجود دارد  اتحادیه تلاش کرد سلسله مراتب فروش برای فروش محصولات این کارخانه رعایت شود. وی با بیان اینکه اغلب ساکنان شهرتربت حیدریه بیشتر کشاورز هستند و در فصل زعفران با توجه به وسعت زیاد کاشت این محصول نیروی کاری  وجود نخواهد داشت گفت:  در گذشته طلا فروشان همزمان با فصل برداشت زعفران از آبان ماه تا عید نوروز بازار پر رونقی داشتند و حتی وقت خوردن یک چای نداشتند ولی اکنون هم علیرغم کاهش توان مالی و قدرت خرید مردم، دوره رونق بازار همزمان با فصل برداشت زعفران است.

تشکیل خوشه طلا و جواهر در همدان

زائران خارجی از بازار زرگران قم طلا نمی خرند

 بالا بودن قدرت بازار زعفران نسبت به بازار طلا

فتحعلیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر در تربت حیدریه بازار زعفران قوی تر از طلا است و در ازای 70 مغازه زرگری 270 مغازه زعفران فروشی در شهر فعالیت دارند  بیان داشت: اقتصاد تربت حیدریه وابسته به زعفران است و تربت حیدریه یک شهر تک محصول است. وی اظهار داشت: در سال گذشته افزایش قیمت زعفران 2 تا 3 برابر نسبت به سالهای گذشته بود ولی این افزایش قیمت زعفران بسیار کمتر از افزایش قیمت کالاهای دیگر از جمله طلا بوده است، به همین جهت  این امر موجب ضعیف شدن وضعیت اقتصاد شهرهای تک محصول مانند تربت حیدریه می شود. رییس اتحادیه طلا و جواهر تربت حیدریه  اذعان داشت: در حال حاضر با افزایش تورم و قیمت ها، هزینه های اولیه کاشت محصولات برای کشاورزی حاضل نمیشود چه برسد که از برداشت محصول سود کند و سود حاصل را صرف خرید طلا کند.   بیشتر بخوانید:

فروش اینترنتی طلا در سیرجان ممنوع است

10 درصد طلا فروشان لاهیجان بانوان هستند

منطقه آزاد ماکو ، ظرفیت برگزاری نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر را دارد

انتهای پیام/