افزایش تعداد طلافروشی ها و کسادی بازار جواهرات در آمل

چکیده

محبی رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر آمل عنوان کرد: تعداد واحدهای صنفی طلافروشی در شهر آمل نسبت به جمعیت آن زیاد است و از طرف دیگر با توجه به گرانی قیمت جواهر چند سالی است که فروش جواهرات از رونق افتاده و در شهر آمل تنها سه جواهر فروشی فعالیت میکنند.

۱۴۰۲ سه شنبه ۱۷ مرداد
431
افزایش تعداد طلافروشی ها و کسادی بازار جواهرات در آمل

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلد نیوز) ؛ عباس محبی، رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر آمل بیان داشت: به دلیل عدم محدودیت  صدور جواز کسب ، علیرغم جمعیت کم در شهر آمل 213 واحد فعال در رسته های مختلف خرده فروشی ، تعمیرات ، طلاسازی ، سکه فروشی و ...  در صنف طلا و جواهر آمل فعالیت دارند. وی افزود: در شهر آمل حدود 550 هزار نفر جمعیت وجود دارد که 213 واحد طلا فروشی اعم از 150 واحد خرده فروشی طلا، 25 واحد طلا سازی ، 8 واحد تعمیرات طلا و 5 واحد آب شده فروشی فعالیت دارند.

 از رونق افتادن جواهر فروشی در آمل

محبی تصریح کرد: با توجه به گرانی قیمت جواهر و حساب شدن قیمت سنگ ها با دلار تمایل مردم به خرید جواهرات کاهش یافته و چند سالی است که فروش جواهرات از رونق افتاده و در شهر آمل تنها سه جواهر فروشی آقایان مرتضی محمود زاده و مهرزاد امینی و داود مهاجری که از پیشکسوتان جواهر فروشی  هستند فعالیت دارند. وی تصریح کرد:‌ اتحادیه طلا و جواهر آمل در سال 1358 تاسیس شد  و آقای نوذری، مرحوم محمد حقیقت، اکبر محمود زاده، عبدالاحد مظاهری، حاج خسرو امینی، حاج آقا محبی، حاج آقا سلطانی از بزرگان و قدیمی های صنف طلا و جواهر در شهر آمل هستند. محبی اظهار داشت:‌ آموزش شغل طلا فروشی و طلا سازی در آمل اغلب به صورت تجربی و سینه به سینه از نسل گذشته به نسل بعد منتقل شده است ولی اکنون برای آموزش هنر طلا فروشی دوره های آموزشی در آموزشگاه های طلا و جواهر سازی و دانشگاه ها برگزار می شود که در دانشگاه آزاد آمل، دانشگاه شمال، دانشگاه علمی کاربردی تا مقطع کارشناسی دوره های آموزش طلا سازی وجود دارد ولی علاقمندان  برای آموزش تخصصی تر باید به شهرهای اصفهان و شیراز مراجعه کنند. رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر آمل بیان داشت:‌ زرگران شهر آمل در خیابان مهدیه، بازار نوراسته ، بازار تیمچه ، میدان 17 شهریور، خیابان انقلاب، خیابان امام رضا، پاساژ قائم مستقر هستند و اغلب  طلا فروشان بازار زرگران شهر آمل طلای خود را از تهران خرید می کنند.

 وابستگی طلافروشان آملی به کیفی ها

محبی با تاکید بر اینکه 50 درصد طلافروشان بازار آمل تمایل به خرید از کیفی ها دارند گفت:‌ 50 درصد زرگران شهر از بنکداران تهران خرید می کنند و 50 درصد هم خیلی به کیفی ها وابستگی دارند و از آنها خرید می کنند. وی گفت: در شهر آمل کیفی ها برای پرداخت پول طلا 10 روز به ویترین داراها مهلت می دهند و اغلب طلاهای اجرت پایین را پخش می کنند به همین منظور طلافروشان تمایل دارند از کیفی ها خرید کنند. رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر آمل در بیان سبک و سلیقه خرید طلا در آمل بیان داشت:‌ در بازار سنتی و تیمچه دوم اغلب  مردم روستایی و کم درآمد تمایل به خرید النگو و طلاهای کم اجرت دارند ولی در بازارهای واقع در خیابان ایران و انقلاب و پاساژها اغلب مشتریان تمایل به خرید سرویس طلا ، انگشترهایی با اجرت بالا و زنجیرهای خارجی دارند. محبی در ادامه به نقش مهم برگزاری نمایشگاه های تخصصی صنعت طلا و جواهر در رشد و شکوفایی صنف و صنعت طلا اشاره کرد و بیان داشت: برای رشد و شکوفایی صنعت و افزایش کیفیت و بالا بردن رقابت و آشنایی با ابزار آلات جدید سازندگی برگزاری و حضور در نمایشگاه ها بسیار موثر است. وی اذعان داشت: با توجه به اینکه ورود طلای ساخته و مصنوعات طلا به کشور قاچاق محسوب می شود برای توسعه بازار طلا و جواهر می توان با حضور در نمایشگاه های خارجی با آخرین دستاوردها و مدل های روز آشنا شد.

 آمل قطب اقتصادی استان مازندران

وی با بیان اینکه شغل بیشتر مردم آمل کشاورزی، دامداری، مرغداری و کاشت برنج است و در تولید برنج حرف اول را می زند و آمل دارای شهرک صنعتی برنج است اظهار داشت:‌ آمل در صنعت هم حرفی برای گفتن دارد و شهرک های صنعتی زیادی از جمله شهرک صنعتی امامزاده عبدالله،شهرک صنعتی لبنیات کاله، شهرک صنعتی لبنیات هراز و ... در آن واقع شده و آمل قطب اقتصادی استان مازندران محسوب می شود. محبی تصریح کرد:‌ شهر آمل در مسیر گردشگران به استان های شمالی قرار گرفته و تردد از شهر آمل زیاد است که این مهم بر رونق بازار شهر آمل نقش تاثیرگذاری دارد. وی در ادامه دوره رونق صنعت طلا و جواهر را دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دوران ارزان بودن قیمت طلا عنوان کرد و بیان داشت: در چند ماه اخیر با توجه به اعلام دریافت مالیات از گردش مالی دستگاه های کارتخوان ، فشار زیادی را مردم متحمل شده اند و همکاران صنف طلا و جواهر هم به دلیل این موضوع دچار مشکلاتی شده اند. رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر آمل اذعان داشت:‌ از مسئولین و نمایندگان مجلس انتظار می رود بیشتر به فکر مردم باشند و در قبال مالیات هایی که برای هر چیزی قرار می دهند خدماتی نیز به مردم ارائه دهند.

 مستاجر بودن 40 درصد کسبه به دلیل عدم امنیت و ثبات اقتصادی

محبی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کاسبان قدیمی بازار مغازه های خود را اجاره داده اند و اکنون 25 تا 40 درصد واحدهای کسبی مستاجر هستند خاطر نشان کرد:‌ مسئولین باید حرف کاسب ها را گوش کنند چرا که بازار در زمان تمام بحران های کشور و دوران جنگ پشتیبان نظام بوده اند و اکنون توقع حمایت دارند. وی با تاکید بر ضرورت وجود امنیت اقتصادی و ثبات قیمت ها در بازار گفت:‌ سیاستگذاران بایستی به منافع مردم فکر کنند و امنیت اقتصادی و ثبات را به کشور برگردانند و با مردم و کسبه با مر قانون و عدل رفتار نکنند بلکه با فضل خود مشکلات مالی کسبه را بررسی کنند. محبی اظهار داشت: ‌با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت موجود، گردش مالی در بازار طلا بیشتر روی سکه فروشی و آب شده فروشی است و در حوزه خرده فروشی طلا گردش مالی زیادی وجود ندارد لذا مسئولین نباید گردش مالی دستگاه های کارتخوان را مد نظر محاسبه مالیات قرار دهند.

بیشتر بخوانید: 

مردم را با طلا آشتی دهید!

طلاسازی در آمل گرفتار کمبود تجهیزات