90 درصد مصنوعات مصرفی طلاوجواهر در کشور تولید میشود

چکیده

سامانه جامع تجارت به منظور جلوگیری از قاچاق است ولی با توجه به اینکه 90 درصد تولیدات طلا داخلی است در مبارزه با قاچاق کارایی ندارد.

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۲ مرداد
182
90 درصد مصنوعات مصرفی طلاوجواهر در کشور تولید میشود

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ نادر بذر افشان، رئیس اتحادیه طلاوجواهر تهران در نشست خبری اتحادیه طلاوجواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به نقش محوری و تاثیر گذار صنعت طلا و جواهر در کشور های دنیا گفت: طلا به عنوان فلز گرانبها در مسائل مسائل اقتصادی کشور ها نقش موثری دارد.

ابهام طلا فروشان  برای ثبت نام و ثبت سرمایه خود در سامانه جامع تجارت
وی اظهار داشت:‌ همکاران نسبت به ثبت نام و ورود به این سامانه دچار مشکل و تردید بوده و ابهاماتی دارند چرا که صنعت طلاوجواهر 12 سال پیش از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده که غیرکارشناسی و تحمیلی اجرا شد ضربه خوردند و 40 درصد واحدهای تولیدی دچار تعطیلی شدند بذرافشان بیان کرد:‌ مشکل دیگر برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت  الزام ثبت سرمایه اولیه در سامانه است که همکاران معتقدند چرا باید سرمایه ای که چند نسل گذشته تا به این میزان رسیده است در سامانه ثبت کنند که انجام  این امر موجب فرار سرمایه ها می شود و جایگاه طلا را دچار مشکل خواهد کرد. وی افزود:‌سامانه جامع تجارت تبصره 4 ماده 18 به منظور جلوگیری از قاچاق است ولی با توجه به اینکه 90 درصد تولیدات طلا داخلی است در مبارزه با قاچاق کارایی ندارد و با توجه به شرایط صنعت و چرخه تولید تا توزیع طلا نامه نگاری هایی انجام شده تا مهیا شدن بستر ها اجرای این سامانه به تعویق بیفتد. بذر افشان تصریح کرد:‌ متاسفانه در کشور قوانین عجولانه اجرا می شود و در دراز مدت با توجه به مشکلاتی که برای صنف ایجاد می کنند  گفت:‌ در اجرای سامانه جامع تجارت با توجه به فراهم نبودن بسترها و اینکه در صنف طلا هنوز به شیوه سنتی معاملات انجام می شود  یک سال عقب بیفتد.
کوتاهی مسئولین در حق صنعت طلا و جواهر
رییس اتحادیه طلاوجواهر تهران در ادامه بیان داشت: در صنف طلا و جواهر در دهه گذشته شرایط صادرات طلا به نقطه مثبت رسیده که در صورت تغییر رویکرد و نگاه دولت، خانه ملت، به این هنر صنعت  می تواند جایگاه مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد. وی با تاکید بر رفع مشکلات و موانع سر راه صادرات طلا و جواهر و ضرورت نگاه دلسوزانه تر مسئولین به صنعت طلا و جواهر گفت:‌ صنعت طلا و جواهر قدمت 7 هزار ساله در ایران دارد و  اکنون تولیدات داخلی به اندازه ای است که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد ولی متاسفانه نگاه دلسوزانه مسئولین به صنعت طلا و جواهر کمتر بوده و در حق صنعت طلا و جواهر کوتاهی شده است. بذر افشان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری رکود سنگین و کاهش تقاضایی بر بازار طلا و جواهر کشور حاکم بود گفت:‌ علت این کاهش تقاضا  آغاز ماه مبارک رمضان در ابتدای سال و پس از آن شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، شرایط سیاسی، ثبت نام خودرو، احیا برجام، آزادسازی پولهای بلوکه شده و ...بود که متاسفانه از این رکود و کاهش تقاضای 20 تا 40 درصدی حدود  70 درصد واحد های تولیدی دچار آسیب شده و نتوانسته اند هزینه های کارگاهی و پرسنلی خود را پرداخت کنند. وی اظهار داشت:‌ در سال های گذشته قیمت طلا روند افزایشی داشت ولی  از ابتدای امسال قیمت طلا کاهشی بوده و رکود حاکم بر بازار باعث آسیب صنعت طلا و جواهر شد و  در نتیجه گران شدن و  افزایش قیمت طلا و اجرت ساخت آن، 10 تا 20 درصد عروس و دامادها به سمت خرید مصنوعات نقره و بدلیجات رفته اند که این امر باعث ضربه خوردن بخش تولید صنعت طلا و جواهر شده است. بذرافشان افزود:‌ با توجه به اینکه از ابتدای امسال روند کاهش قیمت طلا  از 8 تا 11 درصد بوده است و کاهش تقاضا در بازار وجود دارد اکنون شرایط خوبی برای خرید مصنوعات طلا است و خریداران نباید خیلی منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا نباشند.  سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، تنها مرجع رسمی اعلام نرخ لحظه ای طلا وی  در مورد نحوه تعیین نرخ طلا در بازار و چرایی وجود اختلافات قیمت در تعرفع طلا در بازار افزود:  نرخ طلا با توجه به نوسانات نرخ جهانی هر اونس طلا، نوسانات بازار ارز، و نخستین معامله فیزیکی طلا در  بازار تهران بعد از ساعت 11 مورد استناد قرار می گیرد و اعلام نرخ طلا توسط افراد غیر صنفی و در کانال ها و شبکه های مجازی غیر رسمی است و به هیچ وجه مورد تایید اتحادیه طلا و جواهر تهران نیست و به همین جهت، به دلیل عدم تایید اتحادیه در صورتی که افراد در این معاملات دچار آسیب شوند، اتحادیه رسیدگی نمی کند . بذر افشان از تشکیل گروه  و کانال رسمی تعیین تعرفه طلا با نظارت پلیس امنیت اقتصادی در آینده نزدیک خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر تنها کانال رسمی اعلام نرخ طلا سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران و کانال تلگرامی این اتحادیه است که هر روز بعد از اولین معامله فیزیکی به روز رسانی می شود. وی در مورد انتشار اخباری مبنی بر فرار مالیاتی صنف طلا ضمن تکذیب این خبر گفت: برخی از رسانه ها  اخباری نادرست مبنی بر اینکه صنف طلا و جواهر بعد از پزشکان از پرداخت مالیات فرار می کنند را اعلام کردند که علیرغم نادرست بودن اذهان را نسبت به صنف طلا خراب کرد.
پرداخت مالیات های 5 تا 150 میلیون تومانی صنف طلا و جواهر تهران  
رییس اتحادیه طلاوجواهرتهران تاکید کرد:‌ فرار مالیاتی در صنف طلا و جواهر حد اقل است و به طور متوسط طلافروشان در تهران به طور متوسط از 5 میلیون تا 150 میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند و یا برخی از همکاران در شهرهای بزرگ مانند تهران حدود 200 تا 400 میلیون مالیات ارزش افزوده پرداخت می کنند. وی گفت:‌ رویکرد اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران شفاف سازی و ارائه اطلاعات صحیح است و از رسانه ها که نقش محوری در اطلاع رسانی شفاف و صحیح دارند، انتظار دارد که فقط به انتشار خبر فکر نکند و در زمان انتشار اخبار صنفی از نظر کارشناسی و اطلاعات دقیق اتحادیه صنف بهره بگیرند و صحت اخبار را بررسی کنند.
حتما حضوری طلا و سکه را خریداری کنند
بذر افشان در مورد فروش طلا در فضای مجازی نیز بیان داشت: در گذشته بستری فراهم شده بود که مجوز فروش فضای مجازی صادر می شد که با نامه نگاری ها این وضعیت کنار رفت و شرط فعالیت در فضای مجازی کسب جواز از اتحادیه طلا و جواهر است و مغازه داران فقط می توانند در فضای مجازی با رعایت شئونات اسلامی و شفاف سازی تبلیغات کنند. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران توصیه کرد: با توجه به وجود طلای عیار پایین و سکه های غیربانکی در بازار، مردم باید در خرید طلا از فضای مجازی دقت کنند تا از واحدهای دارای مجوز و هویت صنفی خرید کنند. وی تاکید کرد: مردم باید دقت کنند که اولا حتما به صورت حضوری خرید طلا و سکه را از طلافروشی ها انجام دهند و دوم اینکه موقع خرید سکه جواز مربوط به سکه فروشی را رویت نموده و کارت وکیوم سکه مربوط به همان واحد کسبی باشد و سکه ها هولوگرام اتحادیه را داشته باشند. بذر افشان گفت: خریداران همچنین باید دقت کنند که فاکتور خرید کامل و دقیق باشد و مواردی از قبیل نوع کالا و نوع مصنوع، رنگ مصنوع، وزن سنگ، عیار مصنوع، کد استاندارد، مبلغ و وزن نگین کار شده در فاکتور قید شده باشد. وی خاطر نشان شد: در حال حاضر موارد شکایت از واحد های صنفی طلا و جواهر کم است و در صورت رعایت این موارد و افزایش سطح اطلاعات خریداران باعث به حداقل رسیدن شکایات می شود.
 عرضه طلا با عیار پایین شایعه است
وی در ادامه در مورد عرضه طلا با عیار پایین در بازار گفت:‌ در مورد طلا با عیار پایین هیچ گزارشی در اتحادیه نیست و پایین آوردن عیار طلا  با توجه به کاهش قدرت خرید مردم پیشنهادی بوده که در برخی جلسات  مطرح شده ولی هنوز تصویب نشده و به جمع بندی نهایی نرسیده و اقدامی در این باره انجام نشده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران  اظهار کرد:‌ صنعت طلا خوشبختانه رشد خوبی داشته و در حال حاضر 90 درصد مصنوعات مصرفی در کشور تولید داخل است بین داشت:‌ در سال های اخیر به دلیل رواج فروش طلای دست دوم 30 تا 40 درصد بخش تولید دچار آسیب شده است. وی اذعان داشت:‌ بازرسی ها ی صنف طلا در تهران به صورت میدانی انجام می شود و بازرسی از واحدها در سطح شهر توسط 70 همکار انجام می شود که عمده تخلف ها در مورد کد استاندارد، خرید طلای آب شده و دست دوم فروشی طلا  است. بذر افشان توصیه کرد: با توجه به اینکه در صنعت طلا حداقل اجرت و حداکثر اجرت وجود دارد مردم اگر نگاه سرمایه ای به طلا دارند می توانند طلاهای دارای حداقل اجرت و کد استاندارد را به عنوان پشتوانه و سرمایه خریداری کنند تا صنعت تولید طلا هم دچار آسیب نشود. تجمیع واحدهای تولیدی سنگلج در شهرک طلا وی یکی از مشکلات صنف طلا را فعالیت 90رصد کارگاه های تولیدی طلا  در مناطق مسکونی سنگلج و درخونگاه عنوان کرد و بیان داشت:‌ نظر هیات مدیره جدید اتحادیه طلاوجواهرر تهران بر ایجاد شرایط مطلوب و راه اندازی شهرک طلا جهت استقرار این واحد ها است به همین منظور پیگیری هایی با استانداری، محیط زیست و شهرداری جهت اختصاص زمین صورت گرفته و امید می رود  با ورود سرمایه گذار واحد ها ساخته شود و واحدها تجمیع شوند تا از فشار استاندارد که کد های آنها را باطل می کند رها شوند. بذرافشان با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد و نگاه مسئولین به این صنعت ابراز امیدواری کرد:‌ با توجه به شرایط رکود نگاه مسئولین به این صنعت تغییر و تسهیلاتی به تولیدی ها داده شود. رییس اتحادیه طلاوجواهر تهران در مورد حباب سکه نیز بیان داشت:‌ اتحادیه تهران آمادگی دارد، در بخش حقوقی و سرمایه ای ضرب اقدامات و حمایت های لازم را داشته باشد تا این حباب را به حداقل برساند. وی در تشریح فعالیت ها و عملکرد 10 ماهه هیات مدیره جدید اتحادیه طلاوجواهر تهران بیان داشت:‌ در حال حاضر 3840 واحد مجوز دار به صورت رسمی و قانونی فعالیت می کند و  692 صدور مجوز و 827 مورد تشکیل پرونده و 5 هزار 521 مورد کنترل و 836 واحد شناسایی و 11 هزار و 700 احضار در 10 ماهه انجام شده است. بذرافشان با اشاره به اینکه مسائل حادی که باعث شده رکود ها تشدید شود شرایط مالیات، مشکلات کارگاه های تولیدی، سامانه جامع تجارت است بیان داشت:‌ برای اجرای سامانه جامع تجارت بستر ها و محیط مورد نیاز باید فراهم شود و اجرای آن به این شکل موجب خروج سرمایه ها از کشور می شود.
تحصیل 550 دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی طلا و جواهر تهران  
داود سلمانیان، بازرس اتحادیه نیز در ادامه این نشست گفت:‌ دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه صنف طلاوجواهر تهران از سال 90 با مجوز وزارت علوم فعالیت خود را آغاز کرده و لی مجوز آن ابطال شد و پس از یک وقفه چند ساله  دوباره فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر 550 دانشجو در رشته های دروس تخصصی طلاوجواهر ، ساخت ، تولید و طراحی زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر تهران تحصیل می کنند. وی گفت:‌ این دانشگاه در مقاطع کاردانی ، کارشناسی و دوره های آزاد ارائه خدمت می کند که در مقطع کاردانی 8 رشته ساخت زیورآلات با دست، ریخته گری، گوهر نشانی و مخراج کاری، تراش سنگ های قیمتی، مدیریت کسب و کار، حسابداری، طراحی و گرافیک و روابط عمومی و در مقطع کارشناسی 4 رشته طراحی زیور آلات، مدیریت کسب و کار مهندسی فناوری ، تولید صنعتی زیور آلات، حسابداری و امور مالی  را برگزار می کند. سلمانیان اظهار داشت:‌این دانشگاه در دوره های آزاد نیز آموزش های تخصصی اعم از فروشندگی طلاوجواهر، شناخت و فروشندگی سکه ، طراحی دستی طلا و جواهر، طراحی کامپیوتری طلا و جواهر را برگزار می کند. وی خاطر نشان کرد:‌ پذیرش دانشجو این دانشگاه همزمان با آغاز فرایند نام نویسی کنکور در سایت سنجش در مهر ماه و بهمن ماه انجام می شود. گفتنی است نشست خبری اتحادیه  فروشندگان و سازندگان طلاوجواهر، نقره و سکه تهران با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه آقایان محمود شربیانی، باقر وثوق رحیمی، غلامرضا آزادی و داود سلمانیان گزارش شد.   انتهای پیام/