زنجیر چینابی یزد مشتری ندارد

چکیده

در گذشته خرید طلاهای دست ساز و زنجیرهای چینابی بسیار مرسوم بود ولی سال های اخیر که توان خرید مردم کاهش یافته است مردم بیشتر به خرید طلاهای ماشینی و سبک روی آورده اند.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۹ شهريور
407
زنجیر چینابی یزد مشتری ندارد

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز) ؛ مهدی بهاری، رئیس اتحادیه طلا و جواهر ، ساعت ، نقره و بدلیجات شهرستان اردکان بیان داشت: در گذشته خرید طلاهای دست ساز و زنجیر چینابی بسیار مرسوم بود ولی سال های اخیر که توان خرید مردم کاهش یافته است مردم بیشتر به خرید طلاهای ماشینی و سبک روی آورده اند و دیگر هیچ فردی توانایی خرید زنجیر چینابی (زنجیر با دانه های ریز نخود مانند که ساخت آن یک هنر موروثی در شهر یزد است) که حدود 45 گرم است را ندارد. وی تصریح کرد:در گذشته اغلب مردم سرویس طلا و یا نیم ست خرید می کردند ولی اکنون بیشتر مصنوعات خرده ریز و النگو می خرند. وی افزود: در سال های گذشته همزمان با روز زن، اعیاد و مناسبت ها و به ویژه در آستانه عید نوروز بازار فروش طلا و جواهر رونق بسیاری داشت ولی متاسفانه در نوروز امسال وضعیت فروش طلا در شهرستان اردکان افتضاح بود. بهاری بیان داشت: دوره رونق طلا فروشی ها در سال های 85 تا 95 بود که مردم پول بیشتری برای خرید و پس انداز طلا داشتند و در بازار این همه نوسان و تنوع محصولات وجود نداشت، ولی اکنون مردم برای پس انداز تمایل به خرید طلای آب شده دارند. وی با بیان اینکه در شهرستان اردکان 45 واحد طلافروشی، 5 واحد تعمیرات طلا، 5 واحد سکه و آب شده فروشی فعالیت می کنند بیان داشت: از زمان آغاز فعالیت هیات مدیره جدید اتحادیه 6 تا 7 واحد طلا فروشی به واحدهای طلافروشی شهرستان اضافه شده است . رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان اردکان دلیل افزایش تعداد طلا فروشی ها را اسم رسم داشتن شغل طلا فروشی عنوان کرد و بیان داشت: افراد با داشتن سرمایه اندک و طلای کم به خاطر جایگاه و اسم و رسم شغل طلا فروشی وارد این شغل می شوند در صورتی که شغل طلا فروشی چند سالی است که سود و صرفه چندانی ندارد و کسبه قدیمی که طلای بسیار زیادی داشتند هم سرمایه خود در این شغل را کاهش داده اند به دلیل اینکه وجود سرمایه در این شغل ارزش و سود چندانی ندارد. بهادی در مورد ورود بانوان به صنف طلا و جواهر نیز بیان داشت: در گذشته برای صدور مجوز برای بانوان اماکن سخت گیری هایی داشت ولی اکنون در شهرستان اردکان 2 مجوز طلا فروشی برای بانوان صادر شده است.

مالیات بزرگترین مشکل صنف طلا در شهرستان اردکان

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل صنف طلا مالیات و دارایی است که همه را گرفتار کرده است تصریح کرد: در حال حاضر قانون جدید مالیاتی و محاسبه مالیات بر اساس تراکنش دستگاه های کارتخوان معضلی است که امروزه صنف طلا را دچار مشکلاتی کرده است چرا که برخی از تراکنش ها به طور مثال بابت قرض های مالی و یا معامله ملک و یا ماشین بوده و بعد از گذشت زمان تهیه مدارک برای اثبات به اداره مالیات کار سختی است. وی در ادامه با اشاره به اینکه طلای مورد استفاده شهرستان اغلب توسط کیفی ها از شهرهای تهران و اصفهان و یا به طور مستقیم از بازار یزد تامین می شود اذعان داشت: اغلب طلا فروشان شهرستان اردکان در بازار طلافروشان در خیابان آیت الله خامنه ای به صورت متمرکز فعالیت دارند.

فروش طلای دست دوم در اردکان ممنوع است

رئیس اتحادیه ظلاوجواهر اردکان در ادامه با بیان اینکه هیئت مدیره فعلی اتحادیه طلا و جواهر اردکان در اولین اقدام خود فروش طلای دست دوم را به طور کلی در شهر ممنوع کرد بیان داشت: خوشبختانه اعضا اتحادیه طلا و جواهر اردکان از هماهنگی خوبی با هم برخور دارند و 99 درصد اعضا با هم هماهنگ هستند و اتحادیه توانست با استفاده از این ظرفیت و تعامل و همکاری اعضا فروش طلای دست دوم در شهر را به طور کل جمع کند. وی اظهار داشت: در این راستا تمام گروه های خرید و فروش طلای دست دوم در فضای مجازی و فروش آنلاین طلای دست دوم نیز جلوگیری شد، که این مسئله هم به نفع مردم و هم بخش تولید صنف طلا و جواهر است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان اردکان در ادامه آقایان محیطی، علی کمالی، علی منصوری، حامد یاسینی، ناصر هاتفی را اعضای فعلی هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر اردکان عنوان کرد و بیان داشت: اتحادیه طلا و جواهر اردکان همواره تلاش کرده 99 درصد گزارشات و شکایات و تخلفات ناشی از بازرسی های اتحادیه را به صورت کدخدامنشی رفع کند. بهاری با تاکید بر سابقه هنر طلا و جواهر در بین مردمان یزد بیان داشت: آقایان جندق، جواد اعتدال، عباس بهجتی، عباس منصوری از افراد با سابقه صنف طلا و جواهر در شهرستان اردکان هستند.

اردکان شهری صنعتی با قطاب و باقلوا های شیرین

وی گفت: اردکان جز گرم ترین شهرهای ایران است که شیرینی جات معروفی چون باقلوا، قطاب، حلوا ارده دارد و هنر قالی بافی و گلیم بافی و پارچه بافی از صنایع دستی معروف آن است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان اردکان اذعان داشت: مردم شهرستان اردکان در گذشته اغلب رعیت و کشاورز بودند و زنان قالی بافی می کردند ولی اکنون با صنعتی شدن شهر و راه اندازی کارخانه های صنعتی چون کارخانه شیشه، گندله سازی، فولاد، اکثر مردم بومی در این کارخانه ها فعالیت دارند.