جلوی تقلب و تخلف در صنف طلا را بگیرید!

چکیده

رییس اتحادیه طلا،جواهر،نقره، فیروزه‌ شهرستان نیشابوربیان داشت:تقلب و تخلف بزرگترین مشکل صنف طلا و جواهر است و اگر روزی تقلب و تخلف و گرانفروشی از صنف طلا حذف شود و سازندگان و بنکداران نیز به وجدان کاری برسند، عمده چالش های صنف طلا رفع خواهد شد.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۵ مهر
308
جلوی تقلب و تخلف در صنف طلا را بگیرید!

  • به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ علی نوبهاری، رییس اتحادیه طلا،جواهر،نقره، فیروزه‌ شهرستان نیشابوربیان داشت: فروش طلا با عیار پایین به نام طلای 18 عیار، فروش بدلیجات به جای طلا در دیوار از جمله تقلب ها و تخلفات رایج در صنف طلا است ، که رفع این تقلب ها نیازمند بیشتر نظارت نهادهای نظارتی صنف بوده و بایستی برای این مهم فیلترهای ورود به هر صنف سفت و سخت تر شود تا زمینه های تخلف و تقلب از بین برود.

حذف مدرک فنی برای کسب جواز بزرگترین خطای زمینه ساز تخلفات

وی افزود: یکی از بزرگترین خطاهایی دولت و مجلس حذف الزام مدرک فنی از برخی رسته ها و صدور مجوز بدون هیچ مدرک فنی است که برداشتن این فیلتر کار بسیار بزرگی است و موجب می شود افراد بدون هیچ آموزشی وارد صنف شوند در آینده نزدیک به دلیل عدم تجربه و مهارت دچار ضرر خواهند شد و به طبع آن شکایات، تخلفات و اختلافات ناشی از این امر اتحادیه ها را درگیر خواهد کرد.
به دلیل وجود خلا قانونی و کارشناسی نبودن برخی قوانین مالیاتی افراد فعال در رسته طلا که در زمینه طلای ساخته کار می‌کنند برای کاهش مالیات ها مجبور شده اند پروانه طلای آب شده نیز اخذ کنند.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر مردم رو به خرید طلای دست دوم، شمش طلا و طلای آب شده آورده اند که این امر باعث لطمه های جبران ناپذیری به فروش طلای نو و بخش تولید سازندگان و تولید کنندگان طلا در شهرهای مشهد، تهران و اصفهان می شود.

قانونمند شدن فروش طلای دست دوم، کنترل آن را سخت کرد

نوبهاری افزود: متاسفانه دولت در این زمینه همکاری نمی کند و به جای حمایت و حذف رسته دست دوم فروشی کد آیسیک دست دوم فروشی را صادر کرده است و علیرغم مخالفت همه شهرستانها و نامه نگاری ها دولت به دلیل اینکه فقط به فکر ایجاد بنگاه زودبازده و راه اندازی اشتغال است و اصلا به بخش تولید و بیکاری کارگران بخش تولید توجه نمی کند.
 با صدور کد آیسیک فروش طلای دست دوم قانونمند شده و اتحادیه ها هم نمی توانند هیچ نظارتی بر این مهم داشته و این موضوع را کنترل کنند.
  وی تصریح کرد: به دلیل تورم و افزایش اجرت های ساخت طلا و جواهر، برخی از همکاران در رسته جواهر در نیشابور متضرر شدند چرا که به دلیل نزدیکی به مشهد و تنوع بیشتر جواهرات در مشهد اغلب شهروندان نیشابوری برای خرید جواهرات لوکس خود را از مشهد انجام می دهند.   رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیشابور گفت: 55 درصد مردم نیشابور کشاورز هستند و جمعیت زیادی از ساکنان بخش ها و روستاهای اطراف نیشابور دامدار و باغدار هستند و بیشترین فروش طلای نیشابور به جهت همین 55 درصد قشر روستایی و کشاورز النگو است.  

روستاییان 70 درصد مشتریان طلافروشی های نیشابور

نوبهاری در ادامه با تاکید بر اینکه 70 درصد مشتریان طلافروشی های نیشابور از بخش ها و روستاهای اطراف نیشابور هستند بیان داشت: در حال حاضر در شهرستان نیشابور 102 واحد طلافروشی فعالیت دارند که اغلب این واحد ها در بازار سنتی نیشابور و راسته حد فاصل میدان ایران تا چهارراه ارگ در مساحتی حدود 3 کیلومتر و تحت پوشش امنیتی پلیس پیشگیری و فتا متمرکز هستند. وی با بیان اینکه مغازه های این خیابان اصلی شهر متاسفانه با افزایش اجاره بهای شدید مواجه شده، به همین دلیل بناست همکاران جدید که مجوز آنها در دست اقدام است به سمت پاساژ های جدیدالاحداث شهر سوق داده شوند تا قیمت ها شکسته شود. نوبهاری با اشاره به اینکه اعضای هیات مدیره فعلی اتحادیه طلا و جواهر نیشابور آقایان نوذری (نایب رئیس اول)، نظافتی (نائب رئیس دوم )، نعمتی (بازرس)، موسوی(دبیر)، سرفرازی (خزانه دار) هستند، در تشریح اقدامات اتحادیه طلا و جواهر نیشابور بیان داشت: جلوگیری از فعالیت واحدهای بدون پروانه، الزام به فعالیت تمامی واحدها به کسب پروانه،ساماندهی کیفی ها توزیع و پخش طلا و صدور کارت برای کیفی ها و الزام به تاییدیه گرفتن از اتحادیه قبل از پخش و کنترل عیار و کیفیت طلاها توسط اتحادیه، پیگیری مصرانه و برگزاری بیش از 15 جلسه هماهنگی با رئیس سازمان مالیات و فرمانداری و نمایندگان شیراز برای رفع مشکلات مالیاتی صنف و تحقق تخفیف مالیاتی برای صنف، افزایش حق عضویت ها و... را از مهمترین اقدامات هیات مدیره فعلی اتحادیه عنوان کرد.

افزایش 40 تا 120 درصدی حق عضویت اتحادیه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیشابور افزود: بر اساس درجه بندی مجوز ها در سه درجه یک، دو، سه حق عضویت اعضای اتحادیه متفاوت است و در دوره جدید اتحادیه حق عضویت اعضا را 40 درصد افزایش داد ولی کمیسیون نظارت و اتاق اصناف این افزایش را برای رسته های نقره، بدلیجات، ساعت، عینک و صراف پذیرفت، ولی برای صنف طلا به صورت دستوری حق عضویت طلافروش ها را 100 تا 120 درصد افزایش داد.
پیگیری جهت اضافه شدن درجه ممتاز به درجه بندی اعضا اتحادیه در دستور کار است که به زودی اقدامات لازم در این مهم انجام خواهد شد.
وی با اشاره به امور خیری چون تشکیل تیم فوتسال دختران نیشابور و حمایت مالی از این تیم و حمایت از دو مدال آور پارا المپیکی نیشابوری بیان داشت: به مدد اعضای اتحادیه طلا و جواهر نیشابور خیریه ای به نام حضرت ولی عصر راه اندازی شده و از حساب این خیریه ماهیانه بسته های حمایتی برای مستمندان تحت پوشش تهیه می شود. بیشتر بخوانید:

استقلال اتحادیه طلا جویبار دغدغه اصلی صنف طلای جویبار

انتهای پیام/