جانی که طلای سبز به بازار تویسرکان می دهد

چکیده

خدادادی عنوان کرد: بازار تویسرکان وابسته به درآمد کشاورزان است و سال هایی که محصولات کشاورزی پر بار وضعیت کشت خوب باشد نه تنها بازار طلا که اقتصاد کل بازار رونق خواهد یافت و در سال های کم آبی، آفت، سیل و .. که محصولات کشاورزی کم است بازار افت می کند و دچار رکود می شود.

۱۴۰۲ شنبه ۲۰ آبان
252
جانی که طلای سبز به بازار تویسرکان می دهد

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ خدادادی، رئیس اتحادیه صنف طلا و خرازی فروشان شهرستان تویسرکان بیان داشت: اغلب مردم روستاهای تویسرکان کشاورز هستند و مردم شهرنشین نیز کارمند، کاسب و کارگر هستند و نیمه دوم سال همزمان با برداشت محصولات کشاورزی بازار فروش طلا رونق دارد.

وی افزود: از بین محصولات کشاورزی تویسرکان گردوی این شهرستان به دلیل کیفیت بالایی که دارد جایگاه ویژه داشته و تویسرکان را با گردوی این شهر می‌شناسند و اقتصاد و زندگی مردم تویسرکان با گردو این طلای سبز عجین شده است.

خدادادی با اشاره به اینکه  علاوه بر گردو و آلو،  سیر و سماق از دیگر محصولات معروف شهرستان تویسرکان است بیان داشت: به لحاظ اقلیمی زعفران تویسرکان بهترین زعفران کشور است که کیفیت آن از زعفران قائنات نیز بالاتر می باشد.

 رئیس  اتحادیه صنف طلا و خرازی فروشان شهرستان تویسرکان اظهار داشت: شهرستان تویسرکان به لحاظ داروسازی از قطب های داروسازی غرب کشور است و سه کارخانه داروسازی در این شهرستان فعالیت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان تویسرکان 40 واحد طلافروشی فعالیت دارند گفت: تعداد طلافروشی های شهرستان نسبت به قبل روند افزایشی داشته و برخی طلافروشی های تازه تاسیس با سرمایه های کم و زیر یک کیلو گرم طلا راه اندازی شده اند.

خدادادی  تصریح کرد: دهه های قبل که توان مالی مردم بیشتر بود بازار طلا رونق بسیار خوبی داشت ولی اکنون با کاهش توان خرید مردم همه کسبه طلا فروش از رکود بازار می نالند.

وی با بیان اینکه عمده طلافروشان شهرستان تویسرکان در راسته بازار قدیمی در میدان امام خمینی تویسرکان و خیابان شهید باهنر متمرکز هستند گفت: عمده طلای این شهرستان از شهرهای تهران و همدان و اصفهان تهیه می شود.

مالیات مشکل لاینحل صنف طلا

خدادادی در بیان چالش ها و مشکلات صنف طلا در تویسرکان اذعان داشت: مالیات مشکل لاینحل صنف طلا است و در سال های گذشته و با توجه به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مالیات های بسیار سنگینی  که ناشی از تشخیص غلط یا مغرضانه ماموران مالیاتی بود برای طلافروشان ابلاغ می شد که کسبه  طلافروشان برای اعتراض به مالیاتهای غیر واقعی بایستی یک سال دوندگی می کردند.

در حال حاضر هم همچنان مشکلات مالیاتی وجود دارد ولی به شدت گذشته نیست.

اتحادیه طلافروشان تویسرکان خالی از هر طلافروش

وی اظهار داشت: در حال حاضر صنف طلافروشان تویسرکان با خرازی فروشان ادغام شده و کلیه اعضای هیات مدیره فعلی اتحادیه از صنف خرازان هستند و با توجه به اینکه حرفه طلا فروشی یک شغل تخصصی است امور مربوط به صنف طلا توسط کمیسیون فنی اتحادیه پیگیری می شود.

خدادادی تصریح کرد: انتخابات هیات مدیره جدید اتحادیه طلا و خرازی فروشان تویسرکان به زودی برگزار می شود که پیش بینی می شود در این دوره صنف طلافروشان حضور قوی خواهند داشت و در ترکیب اعضای هیات مدیره بعدی از صنف طلا هم حضور داشته باشند.

اعضای صنفی اتحادیه طلا و خرازی فروشان تویسرکان به لحاظ میانگین سنی از جوانترین اصناف سطح کشور می باشد و سن اعضای صنف  بین 25 تا 40 سال می باشد.

گره کور به قالی بافی و یکی از ارکان اقتصاد تویسرکان

رئیس  اتحادیه صنف طلا و خرازی فروشان شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه بافت قالی و فرش از صنایع دستی معروف تویسرکان محسوب می شود که در دهه های 50 تا 70 بافت و صادرات فرش‌های مرغوب با نقوش متنوع در روستاهای تویسرکان بسیار رواج داشت و قالی بافی یکی از ارکان اساسی اقتصاد خانوارها محسوب می شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در دهه اخیر فروش و اقتصاد فرش و قالی بافی تویسرکان دچار مشکل شده و اکثر قالی بافان مجبور به کنار گذاشتن قالی بافی شده اند که این امر اقتصاد خانواده ها را نیز دچار مشکل کرده است.

خدادادی اظهار داشت: قدمت شهرستان تویسرکان به قبل از مادها برمی گردد و مردم این شهرستان دارای فرهنگ و  اصالت زیادی هستند و شهر تویسرکان از ادغام دو روستای «توی» و «سرکان» ایجاد شده و در دامنه کوه الوند قرار گرفته و این  منطقه آب و هوایی کوهستانی دارد.

وی گفت: آرامگاه حیقوق نبی ، بازار سرپوشیده تویسرکان مربوط به دوره صفوی، آرامگاه میررضی ‌الدین، درخت چنار قطور و کهنسال 3هزار ساله مسجد باغوار و …از جاذبه ها طبیعی و تاریخی شهرستان تویسرکان است.

انتهای پیام/