حال طلای سیستان‌وبلوچستان خوب نیست

چکیده

مسقط و امارات کار سنتی ما را نیاز دارد ولی امروز همین ها این کارهای سنتی را به ما عرضه می کنند.

۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور
1667
حال طلای سیستان‌وبلوچستان خوب نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز محمدنعیم دهواری رئیس اتحادیه طلا و جواهر سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالای بازار و در عین حال محدودیتِ تولید در این استان سخن گفت و افزود: تولید طلای سیستان‌ و بلوچستان نسبت به گذشته قدری افت را تجربه کرده است . ولی با توجه به زندگی همراه با قناعتِ مردم، وضعت بازار بد نبود.

تولید در این استان دست ساز و قدیمی است . که نمونه ای از کارهای محلی محسوب می شوند. نقوش ساده هندسی و نُمادین قدیمی در مصنوعاتِ طلای سیستان و بلوچستان استفاده می شود که کاری سخت نیز هست.

سنجاق سینه را جز رایج ترین ها معرفی می کند که قوم بلوچ –از طفولیت تا بالغان- از آن استفاده می کنند.

سنجاق سینه

سنجاق سینه

به گفته دهواری سرمایه گذاری در حوزه مواد اولیه و ماشین آلات مشکلی گریبان گیر این استان است که به مجوز ها نیز باز می گردد. در این راستا معادن باید به بخش خصوصی واگذار شود و از بندر چابهار وارد شود. همچنین دوسه مورد معدن جدید اعلام شده است ولی هنوز معادنِ در حال بهره برداری نیستند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر سیستان و بلوچستان معتقد است زرگرانِ این استان نیازمندِ حجم بالاتری از طلا برای ساخت و ساز هستند و از مونوپل بودن این استان سخن می گوید؛ به گونه ای که طلایی که در سیستان و بلوچستان ساخته می شود، مجدد به مرکز برده شده و به سمت استان باز می گردد.

کم لطفی های مکرر

دهواری گفت: بارها از اتحادیه های مرکز دعوت کرده ایم که با هزینه‌ی ما به استان تشریف بیاورند ولی متاسفانه ما را یاری نکردند. تا فرصتی دست می دهد، سیستم مدیریتی نیز تغییر می کند..

مدیران استان نیز ما را پشتیبانی نکردند. کارگاه های کوچک توسط برادران افاغنه سال ها در این استان طلاسازی می کردند که موجودی آن ها 2هزار کیلو طلا بود ولی مراجع دولتی تصمیم گرفتند این سرمایه استانی از سیستان و بلوچستان خارج و وارد مشهد شود.

امروز مشهد همان کار سنتی ما را با اجرت چند برابری به ما باز می گردانند. این شغل در خانه ها رشد داده می شد؛ به گونه ای که یک سنجاق سینه را از 30 تا هزار گرم تولید می کردیم. این زیورآلات از جمله نادرترین هاست و یک زن بلوچ هیچگاه جدا از سنجاق سینه نیست. ما این صنعت را به خوبی مدیریت کردیم ولی برادران افغانی که اقامت گرفتند، با اکراه این مصنوعات را به ما عرضه می کنند

سنجاق سینه بلوچی

اراده ایی برای رونق این صنعت لازم است

دهواری در مصاحبه با "گلدنیوز" با ذکر مثالی از ترکیه در زمینه قانون ارزش افزوده، گفت: دولت ما توانایی بسیاری دارد و باید انقلابی برخورد کند؛ چنانچه وقتی کار و تولید صورت می گیرد، باید تولید را معاف از مالیات اعلام کند و از طرفی گمرکات را صفر نماید.

پول ما در دنیا با ارزش ترین بود ولی امروز مردم ما از بسیاری نعمات محروم هستند. هنرمندانِ تولیدگر ما یک سنجاق سینه را طی یک هفته تولید می کند ولی امروز ظرفیتِ طلا در دست نیست تا جایی که این هنرمندان به سمت نقره و سپس بدلیجات کشیده شدند.

رئیس اتحادیه طلاوجواهر سیستان وبلوچستان ادامه داد: این افراد با سختی کار می کردند ولی دوسوم سرمایه استان به مشهد رفته و امروز بنکدارانِ ایرانی با برادران افغانستانی شریک هستند. این موارد متعدد است که میگویم حال طلای سیستان‌ و بلوچستان خوب نیست.

ما در حال دریافت مجوز برای بازگشت این تولیدگران هستیم . ولی در مقابل ادعا می کنند که وضع و زیر ساخت های ما در مشهد فراهم تر است.

در به روی بی تدبیری ها گشوده است

دهواری ادامه داد: امروز اشک اساتید این صنف سرازیر است؛ در حالی که مرکز قادر به کارهای بسیاری برای ماست. در این بین نیازهای داخلی کشور باید برآورده شود و صادرات فقط ارز ما را از کشور خارج می کند.

این ها تنها بخشی از بی تدبیری ها در صنف ماست. مسقط و امارات کار سنتی ما را نیاز دارد ولی امروز همین ها این کارهای سنتی را به ما عرضه می کنند.

انتهای پیام/

اخبار اتحادیه طلاوجواهر و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.