مراحل صادرات سنگ های قیمتی

چکیده

  رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر برای تحقق آن پیگیری های بسیاری انجام شده و تقریبا به ثمر رسیده است بحث صادرات سنگ های قیمتی (گوهر سنگ ها) به خارج از کشور است که ارزش افزوده خوبی را می تواند برای کشور داشته باشد.

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
102
مراحل صادرات سنگ های قیمتی

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلد نیوز)؛ مسعود كیانی ، رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران پیرامون صادرات گوهرسنگ ها در رادیو اقتصاد بیان داشت: در حال حاضر صادرات گوهر سنگ ها با کارت بازرگانی و اخذ مجوزهایی از طریق گمرک و وزارت صمت قابل انجام است و فعالین می توانند گوهر سنگ های کشور را از جمله فیروزه و عقیق  و سنگ های دیگری که در خارج از کشور بازار دارد را با کارت بازرگانی به عنوان تاجر و صادر کننده به خارج از کشور صادر کنند.

وی با بیان اینکه تجار غیر مرتبط نیز می توانند با داشتن کارتهای بازرگانی به تجارت گوهر سنگ ها ورود کنند افزود: برای صادرات گوهر سنگ ها باید ابتدا از اداره گمرک نامه صادرات دریافت و به اداره صمت برای ارزیابی و خروج گوهرسنگ ها از کشور ارائه شود.  

کیانی تصریح کرد: صادرات گوهر سنگ ها امری بسیار مهم است چرا که با صادرات گوهر سنگ ها می توان اشتغال گوهر سنگ ها را در داخل کشور داشت و همچنین صادراتی در شان سابقه چند هزار ساله ایران داشته باشیم چرا که ایران حدود 5 تا 7 هزار سال در بحث گوهر تراشی در دنیا معروف است و متاسفانه در چند سال اخیر نتوانسته به بازار جهانی گوهرسنگ ها برسد.

هدف یک میلیارد دلاری صادرات گوهرسنگ ها

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ، رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران با تاکید بر اینکه گردش مالی و تجارت جهانی گوهر سنگ ها بیش از  چند صد میلیارد دلار و بالاتر است بیان داشت: بر اساس افق 1410 کشور باید گردش مالی صادرات گوهر سنگ ها به حداقل یک میلیارد دلار برسد.

وی گفت: در حال حاضر گردش مالی تجارت گوهر سنگ ها در ایران ، فقط چند صد میلیون دلار است و اگر بتوان به بحث صادرات ورود کنیم و عدد گردش مالی صادرات سنگ های قیمتی تا سال 1410 به یک میلیارد دلار برسد در افق 5 ساله دوم نیز می توان تقریبا به دو میلیارد دلار رسید.  

آماده سازی گمرک فرودگاه امام برای تجارت سنگ های قیمتی

کیانی در ادامه با اشاره به اینکه فعالین صنعت گوهر سنگ تمایل به انجام این مهم دارند بیان داشت: تحقق صادرات گوهر سنگ نیازمند زیرساخت هایی از جمله ارزیاب های گمرکی و سیستم های شناسایی گوهر در گمرکات است و وزارت صمت، گمرکات و وزارت اقتصاد و دارایی می توانند در تسهیل ساختارها نقش بسزایی ایفا کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا گمرکات فرودگاه امام خمینی(ره)در حال آماده شدن است که امید می رود با راه اندازی این گمرکات، زمینه واردات و صادرات گوهر سنگ ها فراهم شود چرا که واردات سنگ هم به کشور ممنوع است.