اصلاحات سامانه جامع تجارت در مهلت 6ماهه انجام نشده

چکیده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز عنوان کرد: اگر دولت سامانه جامع تجارت را لغو نکند و یا معافیت 6 ماهه صنف طلا برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت را تمدید نکند مشکلاتی برای صنف طلا و جواهر ایجاد می شود.

۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ شهريور
90
اصلاحات سامانه جامع تجارت در مهلت 6ماهه انجام نشده

محمد زرین مهر، رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز در گفتگو با گلدنیوز بیان داشت: با توجه به گذشت چند ماه از مهلت 6 ماهه صنف طلا ولی عملا تاکنون کسی برای اصلاح  ایرادات این سامانه پای کار نیامده است.

وی افزود: در توافق انجام شده قرار بر این شد که بیش از 51 درصد همکاران در مهلت داده شده در سامانه ثبت نام کنند ولی اکنون 10 درصد از همکاران هم در این سامانه ثبت نام نکردند چرا که صنف طلا امکان ثبت موجودی اولیه را ندارند.

زرین مهر تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از سرمایه صنف طلا در واقع طلای امانی است و یا طلای بنکدار است امکان درآوردن میزان دقیق موجودی اولیه برای صنف میسر نیست.

 تاثیر تمدید نشدن مهلت سامانه جامع تجارت روی نمایشگاه طلاوجواهر شیراز

وی با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه طلا و جواهر شیراز از  24 تا 27 مهرماه  بیان داشت: با توجه به اینکه تاریخ این نمایشگاه درست زمانی است که مهلت 6 ماهه سامانه جامع تجارت تمام می شود، این نگرانی وجود دارد که در صورت اجرای سامانه جامع تجارت مانند سری قبل، نمایشگاه دستخوش تغییراتی شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز ادامه داد: در حال حاضر تبلیغات هشتمین نمایشگاه طلا و جواهر شیراز و ثبت نام غرفه ها انجام شده است ولی بیم این می رود که اگر مهلت ثبت نام در سامانه جامع تمدید نشود ، روی برگزاری نمایشگاه شیراز تاثیر بگذارد همانگونه که تعطیلی بازارها در سری قبل موجب تاخیر و تعویق نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان شد.

بنک طلا

نمایشگاه های طلای ایران، هیچکدام بین المللی نیستند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز اذعان داشت: در کشور ما نمایشگاه های طلا در تبلیغات ، بین المللی هستند، ولی به دلیل تحریم مصنوعات و سنگ های قیمتی در واقع شرایط برای حضور هیچ کشوری در نمایشگاه های ایران فراهم نیست و کشور های خارجی نمی توانند مصنوعات طلا را به کشور بیاورند و یا در نمایشگاه حضور یابند.

وی ادامه داد: کشور ترکیه که در حال حاضر در رتبه دوم و سوم دنیا به لحاظ صادرات طلا قرار دارد به دلیل همین مراودات جهانی است که می تواند به راحتی مصنوعات طلای خود را به سراسر دنیا صادر کند.

زرین مهر اظهار داشت: متاسفانه کشور ما در تحریم و حصار قرار گرفته و حتی بهترین تولید کنندگان طلای کشور نمی توانند به سهولت 10 گرم طلا را صادر کنند و اگر صادراتی هم انجام دهند نمی توانند طلا و پول آن را به کشور برگردانند.

وی خاطر نشان کرد: دولت ترکیه از تولید کنندگان صنعت طلا حمایت می کند و وام طلا به تولید کننده داده می شود و تولید کنندگان  معافیت های 5 ساله از پرداخت مالیات دارند که این حمایت های دولتی باعث شده صنعت طلای ترکیه رشد کند.

ابلاغیه کتبی ممنوعیت فروش طلای دست دوم به اتحادیه طلای شیراز نرسیده

وی در انتهای گفتگو با سایت طلا گلدنیوز تصریح کرد: چون فروش طلای دست دوم عملا صنف طلا و جواهر را نابود و باعث تعطیل شدن کارگاه های تولیدی می شود، کارگروه تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران، حذف کد آیسیک دست دوم فروشی و ممنوعیت فروش طلای دست دوم را تصویب کرده است ولی هنوز ابلاغ کتبی این مصوبه به دست اتحادیه نرسیده تا اتحادیه بتواند بر اساس ابلاغ کتبی اتاق اصناف با فروش طلای دست دوم برخورد کند.

زرین مهر اظهار داشت: در صورتی که ابلاغ کتبی این مصوبه به دست اتحادیه شیراز برسد اتحادیه می تواند با  هر کدام از مغازه های طلافروشی که فروش طلای دست دوم دارند برخورد کند.