تنها آئین نامه اجرائی سامانه جامع تجارت قابل اصلاح است

چکیده

رئیس کمیسیون تخصصی طلاوجواهر ایران عنوان کرد: صحبت ما از عدم اجرای قانون نیست و در موعد مقرر ، یعنی 23 آبان 1403 ، تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لازم الاجرا خواهد بود و تنها در خصوص اصلاح بندهای آئین نامه اجرایی این قانون تا 5 آبان فرصت داریم که نظرات خود را اعلام کنیم.

۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
183
تنها آئین نامه اجرائی سامانه جامع تجارت قابل اصلاح است

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ، جلسه هم اندیشی و تبادل نظر پیرو صورتجلسه 23 مهرماه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص تبصره 4 ماده 18 ، امروز سه شنبه 1 آبان 1403 در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و به دعوت اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سید حجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر ایران گزارشی از روند جلسات برگزار شده پیرامون سامانه جامع تجارت در یک هفته اخیر ارائه کرد.

سید حجت شفائی طلا

شفائی با اشاره به نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز و مهلت ارسال نکات اصلاحی برای این ستاد تا 5 آبان ماه گفت: این جلسه در خصوص بند 2 صورتجلسه 23 مهر 1403 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است.

ایشان ادامه داد: این بند به صراحت اعلام میکند که عدم اجماع تشکل های فعال حوزه صنف طلا و جواهر و فقدان وحدت در پیشنهادهای مربوطه ، تصمیم گیری را برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز غیرممکن کرده است.

وی تاکید کرد: لذا صنف طلا تا 5 آبان فرصت دارد که نظرات تجمیعی اصلاحی خود در خصوص ضوابط اختصاصی فلزات گرانبها را به این ستاد اعلام کند و اگر این نظرات اعلام نشود یعنی صنف و صنعت طلا با اجرای تام و تمام این قانون مشکلی نخواهد داشت

وی افزود: لذا این جلسه تشکیل شده است تا با شنیدن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان بتوانیم اشکالات اجرائی این قانون را دقیق تر و کارشناسی شده تر اعلام کنیم.

نشست اتحادیه تولیدکنندگان طلا در خصوص سامانه

قانون لازم الاجرا و آیین نامه قابل اصلاح

به گزارش گلدنیوز ، کیومرث امیریان رئیس کمیسیون تخصصی طلاوجواهر اتاق اصناف ایران در ادامه این جلسه گفت: در خصوص تبصره 4 ماده 18 تنها در یک ماه گذشته 16 جلسه برگزار شده است و در تمامی این جلسات تاکید ما در عدم پذیرش این قانون بوده است اما با توجه به حساسیت های دستگاه های اجرایی در خصوص صنف طلا و جواهر، صحبت از این است که تنها آیین نامه اجرایی این قانون قابل اصلاح می باشد و اصل قانون لازم الاجرا است.

در این یک ماه با کمک تمامی اتحادیه ها و انجمن های مرتبط در صنف طلا ، ایرادات آئین نامه اجرایی سامانه جامع تجارت را احصا کرده ایم و تا سه روز دیگر باید این ایرادات را به شکل مکتوب به ستاد ارائه دهیم.

بعد از ارسال نامه مکتوب به ستاد یک کمیته کارشناسی در خصوص اصلاح بندهای اجرائی این قانون تشکیل خواهد شد.

بنک طلا

ایشان تاکید کرد: اما صحبت ما از عدم اجرای قانون نیست و در موعد مقرر ، یعنی 23 آبان 1403، تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  لازم الاجرا خواهد بود و تنها در خصوص اصلاح بندهای آئین نامه اجرایی این قانون می توانیم نطر بدهیم.

رئیش کمیسیون تخصصی طلاوجواهر ادامه داد: البته از طریق مجلس هم تیم های حقوقی اتحادیه ها در حال پیگیری هستند تا بتوانند یک طرح دو فوریتی را به صحن مجلس بیاورند؛ ولی ما نمیتوانبم منتظر این مسئله بمانبم، چراکه اگر ایرادات را تا 5 آبان نتوانیم به ستاد منعکس کنیم ، قانون بدون اصلاحت مدنظر صنف طلا اجرا خواهد شد.

ایشان در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور اصلا صلاح نیست که ما بخواهیم با حرکت های اعتراضی و بستن مغازه هاو... جلوی قانون بایستیم، اما ما قول میدهیم که اصلاح ایرادات و اشکالات اجرائی این قانون را با تمام قوت پیگیری کنیم و به نتیجه برسانیم.