بانک مرکزی رقیب تولید کنندگان طلا

چکیده

سیفی عنوان کرد: یکی از معضلاتی که امروز در صنف و صنعت طلا وجود دارد این است که بانک مرکزی رقیب ما شده است و در سکه حبابی ایجاد کرده و اسم آن را تنظیم بازار گذاشته است.

۱۴۰۲ سه شنبه ۱۴ آذر
243
بانک مرکزی رقیب تولید کنندگان طلا

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)؛ اسفندیار سیفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران در نشست میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره و جواهرات، در مشهد بیان داشت: متاسفانه امروز بانک مرکزی سکه ضرب می کند ولی مسئولیت کنترل و نظارت بر بازار را برعهده نمی گیرد.

وی افزود: اگر دولت دست خود را از جیب بخش خصوصی در آورد، تولید کنندگان بخش خصوصی به راحتی می توانند به کار خود ادامه دهند.

سیفی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت طلا هر ماه علاوه بر دیگر هزینه ها یک مالیات پنهان به نام تورم را پرداخت میکنند . در چنین شرایطی مالیات بر سرمایه چه معنایی میتواند داشته باشد!

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران با بیان یک مثال گفت: مثلا بابت خودرویی که در سال 96 ایران خودرو با فاکتور به قیمت 377 میلیون به تولید کننده فروخته، امروز اداره مالیات به قیمت 4 میلیارد تومان قیمت گذاری و مالیات آن را دریافت می کند ؛ مگر تورم را بخش خصوصی ایجاد کرده که باید مالیات بدهد؟

جایگاه صنعت طلا در برنامه توسعه کشور کجاست؟!

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در برنامه  هفتم توسعه اقتصادی کشور برای صنعت طلا و جواهر جایگاهی قائل نشده اند بیان داشت: در مواد 15 و 16 و 17  قانون گذار امور مالیاتی کشور را مکلف به حصول بیمه و مالیات کرده و وزارت کار مکلف است به امور مالیاتی کشور تنفید اختیار کند؛ مگر تامین اجتماعی متعلق به وزارت کار است ؟!

سیفی اذعان داشت: اگر هدفی برای تولید صادرات محور وجود دارد، چرا از ظرفیت موجود استفاده نمی شود و کارگاه های تولیدی تقویت نمی شوند.

ایشان با ذکر یک نمونه از موانع پیش روی صادرات مصنوعات طلا گفت: درسال 1398 به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 3کیلو طلا برای صادرات دادیم تا خودشان برای صادرات اقدام کنند ؛ خود ستاد هم نتوانست این طلا را صادر کند! من تولیدکننده چطور میتوانم صادرات کنم!؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران ادامه داد: برای حمایت از تولید ، ابتدایی ترین مسئله تسهیل صدور مجوز ها است که انجام نشده بود و حتی ما درخواست صدور مجوز موقت برای برخی تولیدکنندگان کرده بودیم باز هم انجام نشد و اکنون خدارا شکر با ایجاد سامانه درگاه ملی مجوز ها  این نوع مجوز ها صادر می شود.

مشکل صادرات طلا ؛ درنظر نگرفتن بخش خصوصی در تدوین قانون است

ایشان با گلایه از مطرح شدن اعداد و ارقام نادرست در خصوص سود صادرات طلا گفت: فکر نکنید که صادرات خیلی سود دارد ، من حاضرم 10 کیلو طلا به هر کسی که میخواهد صادرات بکند بدهم و فقط 150 گرم به من سود بدهد.

وی با تاکید بر اینکه انجام صادرات و برطرف شدن مشکلات صادراتی به این راحتی نیست و مشکل صادرات طلا آنجاست که قانونگذار قانونی نوشته بدون بخش خصوصی تصریح کرد: ضروری است برای رفع مشکلات این حوزه یک بار از نگاه تولید و صادرات صحبت شود.

بانک مرکزی مسئول ارزش گذاری مصنوعات طلا است

سیفی در مورد تعیین استانی برای ارزش گذاری طلا اذعان داشت: ما تولید کنندگان انحصار را نمی پذیریم و اینکه یک شهر یا استان مرکز ارزیابی یک صنعت یا بخشی از آن باشد  مورد پذیرش تولیدکنندگان نیست و مطابق قانون بانک مرکزی متولی این موضوع است.

اخبار اتحادیه طلا و انجمن های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.