80 درصد طلا فروشان زیر 18 میلیارد فروش دارند

چکیده

محمد زرین مهر، رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز بیان داشت: بیشترین قشری که مالیات پرداخت می کنند طلا فروشان هستند ولی از بین 200 صنف، فقط طلافروشان ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروشگاهی و ارسال نسخه الکترونیکی به سامانه مودیان شده اند.   

۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ دي
248
80 درصد طلا فروشان زیر 18 میلیارد فروش دارند

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلد نیوز) ؛ محمد زرین مهر، رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز بیان داشت: بیشترین قشری که مالیات پرداخت می کنند طلا فروشان هستند ولی از بین 200 صنف، فقط طلافروشان ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروشگاهی و ارسال نسخه الکترونیکی به سامانه مودیان شده اند.   

وی افزود: استفاده از صندوق مکانیزه و فروشگاهی و ارسال الکترونیکی صورتحساب به سامانه مودیان نیاز به بسترهایی دارد که متاسفانه هنوز مشخص نشده و در مورد استفاده از این سامانه آموزش چندانی به صنف داده نشده است.

زرین مهر تصریح کرد: برای برقراری سامانه مودیان هر واحد تجاری باید نرم افزار حسابداری داشته باشند تا به این سامانه لینک شود و یا با شرکت های حسابرسی مالیاتی قرارداد ببیند که این حسابرسی ها را برای طلافروشان انجام دهند که منبع درآمدی برای این شرکت هاست.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت مبهم ،گنگ و غیر قابل اجرا است اذعان داشت: در سیستم این سامانه حسابرسی ها بر مبنای ریال است ولی در صنف طلا و جواهر، از ابتدای زنجیره تولید طلا تا آخر محاسبات و معاملات بر مبنای طلا انجام می شود.  

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز اذعان داشت: اعلام سرمایه در سامانه از دیگر مباحث و مشکلات این سامانه است که در صورت ثبت سرمایه در این سامانه طلافروشان باید مالیات بر عایدی سرمایه را به اداره مالیات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: طلای پشت ویترین طلا فروشی ها حداقل متعلق به سه نسل است و از کار خلاف به دست نیامده و اگر مالیات بر عایدی سرمایه بخورد باید هر سال بابت این سرمایه طلافروشان مالیات بپردازند.

ضرورت چکش کاری و قابل اجرا شدن سامانه جامع تجارت  

زرین مهر اعلام موجودی طلا به انبار را سومین مشکل این سامانه برشمرد و بیان داشت اگر این سامانه هک شود تضمینی برای امنیت آن وجود ندارد و تمام زندگی طلافروشان دچار خطر می شود لذا ضروری است با توجه به مخالف تمام فعالان صنف طلا با اجرای سامانه، فرصت برای چکش کاری و قابل اجرا شدن سامانه جامع تجارت داده شود.

وی با بیان اینکه تمام این مشکلات مکتوب شده و به مسئولین ارسال شده است ولی متاسفانه همچنان  اصرار بر لازم الاجرا بودن این قانون است بیان داشت: اجرای این دو سامانه موازی کاری است و  باید در دو سامانه خرید و فروش طلافروشان ثبت شود.  

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز تصریح کرد: در حال حاضر متاسفانه برخی از مسئولین روی صنف و صنعت طلا حساسیت دارند و فکر می کنند فقط با طلا می توان پولشویی کرد در صورتی که یک نفر با 10 کیلو طلا با فردی که با 100 کیلو پنبه کار می کند هر دو تجارت انجام می دهند.

وی اظهار داشت: سامانه جامع تجارت به منظور مبارزه با قاچاق کالا و پولشویی ابلاغ و اجرایی شده است در حالی که اکنون 99 درصد طلای ویترین های طلافروشی ها سطح کشور، تولید داخل است و کد شناسه تولید دارد و سکه ها را هم  دولت ضرب کرده است .

ورود اطلاعات طلافروشان به سامانه جامع تجارت تا اطلاع ثانوی متوقف شد

شایعات اخیر در صنف طلا موجب رکود در بازار شیراز

زرین مهر ادامه داد: در هفته گذشته بازار طلا و جواهر شیراز در شرایط رکود بوده  است در دوماه اخیر و با شایعات اخیر مبنی بر ثبت کد مصرف کننده و دریافت  25 درصد مالیات از خریدار، مردم جرات نمیکنند طلا بخرند و این بازار راکد، طلا را زمین زده است .

وی خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده هم قانونی اشتباه در مورد صنف طلا بود که بعد از 10 سال اثبات شد، نباید مالیات بر ارزش افزوده از قیمت کل طلا باشد.

زرین مهر اذعان داشت:  اکنون هم باز مسئولین تلاش دارند با آزمون  خطا اجرای سامانه ها را انجام دهند که این آزمون و خطا دوباره به صنف ضرر می زند و فرار سرمایه از صنف انجام و  بازار طلا  زمین می خورد  و تولید کننده هم ضرر می بیند و پس از نابودی صنف طلا و جواهر تازه اصلاحیه داده می شود.

80درصد طلافروشان درآمد بالایی ندارند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز در مورد عدم ضرورت اجرای سامانه جامع تجارت در مورد صنف طلا خاطر نشان کرد:  فروش سالانه 80 درصد خرده فروشان طلا زیر 18 میلیارد تومان است و تنها 20 درصد واحدهای  طلا فروش عمده فروش اند، که این تعداد هم  توان مالی برای بستن قرارداد با شرکت های حسابرسی را دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سال گذشته دسترسی به پز مغازه وجود دارد و اکنون هم کسی با پول نقد طلا نمی خرد و با دستگاه کارتخوان کارت کشیده می شود ، دیگر صنف طلا و جواهر امکان فرار مالیاتی را ندارند.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.