هیچ کشوری توان رقابت با صنعت طلا و جواهر ایران را ندارد

چکیده

صمدی عنوان کرد: برجسته ترین مزیت رقابتی و صادرات طلا و جواهر ایران، قیمت پایین تمام شده مصنوعات با توجه به ارزان بودن انرژی و نیروی کار در این است که هیچ کشوری از نظر قیمت توان رقابت با صنعت طلا و جواهر ایران را ندارد. 

۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ دي
257
هیچ کشوری توان رقابت با صنعت طلا و جواهر ایران را ندارد

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ اسماعیل صمدی، تولید کننده و صادر کننده طلا و دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد بیان داشت: دومین مزیت طلا و جواهر ایران کیفیت قابل قبول و طراحی منحصر به فرد  مصنوعات طلا و جواهر ایران است که در چند سال اخیر جوانان ایرانی در مسابقات طراحی ایتالیا، دبی و هنگ کنگ و .. جز 5 نفر برتر مسابقات هستند.

وی افزود: بکارگیری فناوری های نوین و تکنولوژی روز دنیا یکی دیگر از مزایای مصنوعات طلا و جواهر ایران است که  خوشبختانه بسیاری از ابزار آلات و ماشین ها ی تولید طلا و جواهرات در کشور مهندسی معکوس شده و با یک سوم تا یک پنجم قیمت نمونه خارجی و  با کیفیت بهتر در دسترس تولید کنندگان می باشد.

صمدی تصریح کرد: تولید بخش قابل توجه ای از مواد اولیه و احیا قطعات صنعت در داخل کشور اعم از بخش فرآوری و تولید در شهرهای صنعتی تبریز، مشهد و تهران و نیروی کار جوان و استادکار که ذهن خلاق دارند از دیگر مزایای تولید و صادرات طلای کشور است.

ضعف صنعت طلا در حوزه برند سازی و حضور تولید کنندگان در نمایشگاه های خارجی

دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد اظهار داشت: صنعت طلا و جواهر ایران در حوزه برند سازی و حضور تولید کنندگان در نمایشگاه های خارجی ضعیف است.

وی یکی دیگر از دلایل ضعف صادرات طلا و جواهر را وجود قوانین دست و پاگیر زیاد که در واقع تحریم از داخل است عنوان کرد و بیان داشت: نبود میز های تخصصی برای صنعت طلا، عدم وجود شرکت های حمل و نقل بین المللی ، عدم وجود کالیبر تراشی در حوزه گوهر سنگ ها از دیگر نقاط ضعف صنعت طلا و جواهر است.

صمدی با تاکید بر اهمیت صنعت طلا با توجه به اینکه این صنعت جز 5 صنعت پولساز دنیا است بیان داشت: در ایران بازار بزرگ مصرف طلا و جواهر، دسترسی به نیروی خلاق و هنرمند،  منابع انرژی ارزان قیمت وجود دارد و از شمال به کشور ترکیه و جنوب هم به بازار کشور های عربی ، دبی و 50 تا 60 میلیونی افغانستان ارتباط دارد که می توان از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد.

پیشرفت ترکیه در صنعت طلا نتیجه قرار گرفتن دولت در کنار تولید کننده است

وی اظهار داشت: دولت ترکیه با توجه به ظرفیت صنعت طلا مشوق هایی  برای فعالان این صنعت قرار داد و در این راستا  شهرک های  طلا را ایجاد و تولید کنندگان را به آن شهرک ها منتقل و مالیات های آن را حذف و وام های  با سود کمتر از 1.5 درصد طلایی به تولید کنندگان طلا اختصاص داد و امنیت سطح بالایی برای صادرات طلا قرار داد و تمام دغدغه های بیمه و مالیات و امنیت را حذف کرد تا تولید کننده فقط به فکر تولید باشد و در حال حاضر نیز در شهرک صنعتی طلا و جواهر استانبول «کویومجوکنت» روزانه 50 هزار نفر فعالیت می کنند و پیشرفت امروز ترکیه در صنعت طلا نتیجه قرار گرفتن دولت در کنار تولید کننده است.

صنف طلا موافق اجرای اصولی سامانه جامع تجارت

این تولید کننده و صادر کننده طلا کشور تصریح کرد: در کشور ما تولید کننده تازه خستگی مالیات بر ارزش افزوده از دوشش برنداشته شده، که دولت آیین نامه تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اجرای سامانه جامع تجارت را به صنف تحمیل می کند در حالی که صنف موافق اجرای اصولی این قانون است.

وی ادامه داد:  اگر دولت پتانسیل خود را به جای این موارد بر روی ایجاد شهرک های صنعتی طلا و جواهر ، تجمیع تولید کنندگان، ایجاد و استفاده از ظرفیت های موجود در کشور و بحث آموزش و وام های کم بهره متمرکز کند باعث رشد  تولید طلا و جواهرات در کشور می شود.

صمدی با تاکید بر اینکه تولید کننده باید امنیت مالیاتی، کاری، داشته باشد تا بتواند یک تولید خوب و رقابت پذیر ارائه دهد بیان داشت:  متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم حمایت از تولید،  تولید کننده ای که با تورم سنگین و قیمت های افزایشی هر روزه کارخانه تاسیس کرده، و به جهت خرید دستگاه و ماشین آلات گردش حسابی برای وی  ایجاد شده،  باید مالیات هم پرداخت کند.  

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.

تولید کنندگان طلا در استعمار بنکداران؛ تنبلی تولید کنندگان برای حضور در نمایشگاه ها

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما تولید کننده ها حاضر نیستند بخشی از درآمد خود را به تحقیق و توسعه و حضور در نمایشگاه اختصاص دهند و در حوزه حضور در نمایشگاه ها تنبل هم هستند و اکثر تولید کنندگان ما در استعمار بنکداران می باشند و دانش کاری در حوزه برندینگ ندارند.

دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد تصریح کرد: در کشور به دلیل عدم برنامه ریزی در مدت 45 روز سه نمایشگاه طلا و جواهر در سه شهر شیراز تبریز و مشهد برگزار می شود که اگر اتحادیه ها برنامه ریزی خوبی در این حوزه انجام دهند تا تولیدکنندگان از فرصت نمایشگاه استفاده کنند مثمر ثمر تر خواهد بود.

بازاریابی خارجی از مشکلات صنف طلا در توسعه صادرات

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات صنف طلا بازاریابی خارج از کشور است و اگر این مهم محقق شود شاهد توسعه و رونق صنعت طلا خواهیم بود اظهار داشت: گروه تولیدی جواهرات ما اکنون بر روی فروش خارجی و بازاریابی خارجی در نمایشگاه فعالیت دارد و تمامی مصنوعات طلا و جواهر این گروه تولیدی در مشهد ساخته و از طریق دفتر فروش شرکت در استانبول به سراسر دنیا ارسال می شود.

 صمدی ادامه داد: گروه تولیدی و طراحی جواهرات ‌ما اولین صادر کننده مصنوعات طلا در ایران که در یک سال و نیم گذشته برای اولین بار پرچم ایران را در نمایشگاه هایی مانند هنگ کنگ به اهتزاز درآورده و نمایشگاه های تایلند و ترکیه ودبی به عنوان اولین غرفه دار ایرانی در حوزه طلا و تنها صادر کننده مصنوعات طلای ایرانی شرکت کرده است و اکنون نیز دفتر فروش مان در ترکیه فعال است.

وی اظهار داشت: گروه تولیدی ما به لحاظ کیفیت و خاص بودن تولیدات، فروش خود را در ایران دارد و به صورت تک فروشی نداشته و سیاست گروه فروش به بنکداری ها و نمایندگی های فروش سطح کشور است است و صرفا برای برند سازی در نمایشگاه ها شرکت می کند.

دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهدتصریح کرد: وزن مصنوعات شرکت ما بسیار سبک و کیفیت بالایی دارد و سنگ اتمی داخل کار با کیفیت بوده و بسته بندی مصنوعات بسیار خاص و مزیت رقابتی آن است.

وی اظهار داشت: در طراحی جواهرات ما از طرح های ایرانی و اسلامی مانند ترنج های قالی و کاشی استفاده شده و طراحی ها بومی سازی و تلفیقی از طرح های طلا و جواهر چون فلاور (flower)  در کنار طرح های اسلیمی و خوشه گندمی و بته جقه کار شده است و فرهنگ ایرانی اسلامی تبدیل به زیور زیبایی شده که در هر کجا دنیا به خوبی فروش می رود.

نقش فضای مجازی در سلیقه بانوان  برای خرید مصنوعات طلا

صمدی با تاکید بر اینکه در گروه تولیدی ما با ایده پردازی و کار خلاقانه در صنعت طلا و جواهر سرویس هایی طراحی شد که صادرات خوبی دارد بیان داشت: امروز فضای مجازی باعث شده که دختر بندری که تا دیروز طلای زرد 200 گرمی در گردن میانداختند امروز با توجه به گستردگی شبکه های مجازی و توسعه مد و برندیگ، طلاهای سفید می خرند و  به خرید سرویس های «امرالدکات» برند ما علاقمند است.

وی با اشاره به اینکه مصنوعات گروه تولیدی شان تاکنون در کشورهای زیادی فروش داشته است و یکی از کشورهایی که پر فروش بوده کشور سوئد است اظهار داشت: اکنون سلیقه دنیا نسبت به کار خوش کیفیت و خوش طراحی یکی شده است و به خصوص کارهایی که طراحی اصیل و نام و نشانی از ایران در طرح ها وجود دارد،  قطعا  در همه جای دنیا خریدار داشته و به همین دلیل برند ما جهانی شده و  این برند به بهترین صادر کننده ایرانی تبدیل شده است.

صمدی خاطر نشان کرد: گروه تولیدی و طراحی جواهرات ما در کنار تولید مصنوعات طلا با توجه به اینکه در حوزه طراحی  در صنعت طلا  جواهر ضعف وجود داشت آکادمی طلا و جواهر را تاسیس و 5 سال در حوزه طراحی کار و طراحان نخبه را آموزش و تربیت نمود و نخبگان کلاسهای طراحی در شرکت استخدام شدند.

برند سازی اولویت کمیسیون سازندگان طلا و جواهر مشهد

دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد در تشریح برنامه های این کمیسیون برای آینده گفت: در کمیسیون سازندگان هم برنامه آموزشی ویژه ای برگزار خواهد شد و در سال آینده کارگاه ها در راستای برندسازی و حضور در نمایشگاه های خارجی برگزار خواهند شد.  

وی ادامه داد: در نمایشگاه مشهد نیز این کمیسیون چندین ورکشاپ در حوزه طراحی، فروش، اصول و مبانی ریخته گری برگزار کرد.  

صمدی با بیان اینکه در مشهد علاوه بر تولید طلا پتانسیل خوبی در تولید نقره وجود دارد و اکثر مسافران عرب از مشهد نقره خرید می کنند و پاساژها و مراکز خرید مشهد ظرفیت فروش خوبی دارند بر ضرورت استفاده و سوق دادن این ظرفیت ها به سمت شهرک های طلا و تجمیع تولید کنندگان  برای رفع نیازها تاکید کرد  و بیان داشت: تجمیع تولید کنندگان  نقره مزایای زیادی برای تولید کنندگان خواهد داشت و در صورت تجمیع نیاز نیست هر کدام یک دستگاه چرخ و یک دستگاه لیزر و.. داشته باشند و می توانند هر کدام به صورت تخصصی یکی از کارها را انجام دهند که این مهم باعث کاهش قیمت نهایی تولید نیز خواهد شد.

انتهای پیام/