8 پرسش کلیدی صنعت طلا از مسئولان

چکیده

محمدجواد حیدری عضو شورای سیاست گذاری گلدنیوز و تولیدکننده طلاوجواهر به 8مورد از سوالات و ابهاماتی که در صنف و صنعت طلا در خصوص سامانه ها وجود دارد اشاره کرده است.

۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ دي
336
8 پرسش کلیدی صنعت طلا از مسئولان

به گزارش گلدنیوز بازار طلاوجواهر ایران در دو هفته گذشته با التهابات و اعتراضاتی همراه بود ؛ اعتراضاتی که با شایعات مالیاتی شروع شد و در نهایت با به تعویق افتادن برخی موارد و قول اصلاح سامانه ها فروکش کرد.

در این مدت رسانه گلدنیوز با فعالان و صاحب نظران صنعت طلا و جواهر در خصوص مسائل پیش آمده و راهکارهای برون رفت از آن گفتگو ها و مباحثه هایی انجام داده است.

محمدجواد حیدری عضو شورای سیاست گذاری گلدنیوز و تولیدکننده طلاوجواهر به 8مورد از سوالات و ابهاماتی که در صنف و صنعت طلا در خصوص سامانه ها وجود دارد اشاره کرده است.

حیدری با بیان اینکه این سوالات به نوعی پرسش های اعضا صنفی است ، گفت: در حال حاضر فعالان صنعت طلا بعد از جلسات برگزار شده و قول های نصفه و نیمه ای که داده شده هنوز هم شرایط را مبهم می دانند و پرسش هایی را از مسئولان دارند.

ایشان در ادامه این 8 پرسش کلیدی را به شرح ذیل مطرح کرد :


۱- توافقات انجام شده بین دستگاه های دولتی و اتحادیه ها شامل چه مواردی است؟ آیا این توافقات فقط مربوط به سامانه مودیان می‌شود یا سامانه جامع تجارت را هم شامل می شود؟


۲- خروجی جلسه با کمیسیون اقتصادی مجلس چه بود و آیا قرار است در نحوه ثبت اطلاعات صنف طلا در سامانه جامع تجارت اصلاحاتی انجام شود؟


۳- اصلاحات احتمالی ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت دقیقا شامل چه مواردی میشود؟ آیا ثبت سرمایه یا موجودی طلا در سامانه جامع تجارت منتفی است؟

4- مسئولان برای افزایش امنیت اطلاعات در سامانه ها چه اقداماتی انجام داده اند یا چه برنامه هایی دارند؟ (چراکه بعد از هک شدن سامانه هایی مثل پمپ بنزین ها و اسنپ و.. نگرانی فعالان صنعت طلا افزایش یافته است.)

5- یکی شدن سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان اتفاق خوبی است اما پرسش این است که آیا با تلفیق این دو سامانه، ثبت کد ملی خریدار(مردم) در سامانه الزامی خواهد شد؟ چرا که در حال حاضر ثبت کد ملی مردم در سامانه مودیان الزامی نیست.

6- تکلیف ثبت اطلاعات طلای خانگی در سامانه جامع تجارت چه خواهد شد؟ (در حال حاضر مردم و سرمایه گذاران در بازار طلا نگران هستند چراکه سابقه خرید سکه از بانک مرکزی و بدقولی های مسئولان در خصوص مالیات این سکه ها را هنوز فراموش نکرده اند.)


7- مالیات بر عایدی سرمایه در صنعت طلاوجواهر برای اعضا صنف چگونه محاسبه خواهد شد و ثبت سرمایه در سامانه چقدر به این مسئله مرتبط است؟


8- رسالت اصلی اجرای سامانه جامع تجارت چیست؟ (اگر ماموریت اصلی این سامانه مبارزه باقاچاق است ، با مثال های مشخص میتوانیم ثابت کنیم که هرگز این سامانه نمی تواند جلوی قاچاق را بگیرد و راهکارهای مبارزه واقعی با قاچاق و حمایت از تولیدکنندگان این صنعت کاملا مشخص است.)

محمدجواد حیدری مدیرعامل بنک طلا و عضو شورای سیاست گذاری گلدنیوز در پایان گفت: با پیگیری رسانه گلدنیوز امیدواریم پاسخ این پرسش ها را بتوانبم از مسئولان دریافت کنیم و ابهامات و نگرانی های فعالان صنعت طلا و مردم را کاهش دهیم.