نحوه وصول مالیات باعث عقبگرد صنف طلافروش شده است

چکیده

حاتمی عنوان کرد: نحوه وصول مالیات  از طلافروشی ها باعث شده این صنف هم جز قشر و بنگاه های اقتصادی قرار گیرد که روز به روز عقبگرد دارند.

۱۴۰۲ شنبه ۲۳ دي
250
نحوه وصول مالیات باعث عقبگرد صنف طلافروش شده است

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ عبدالرسول حاتمی، رییس اتحادیه طلا و جواهر کازرون بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی صنف طلا ، دریافت ناعادلانه مالیات است که امور مالیاتی با  ملاک قرار دادن تراکنش ها 50 درصد درآمد طلافروشان را به سکه و  50 درصد را به فروش طلا در نظر می گیرند که نفس این کار اشتباه است. 

وی افزود: اکنون اکثر مردم برای حفظ سرمایه خود روی به خرید سکه و طلای آب شده آورده اند و آمار خرید طلای نو بسیار کم شده است و در حال حاضر 90 درصد مردم برای سرمایه گذاری اغلب  سکه، طلای آب شده و طلای بدون اجرت خرید می کنند و تنها 10 درصد  خرید طلای نو انجام می دهند. 

 حاتمی با تاکید بر اینکه محاسبه مالیات بر اساس تراکنش ها از مبنا اشتباه است بیان داشت: اداره مالیات سود فروش سکه که نیم درصد است را در سود فروش طلا که 7 درصد است می برند که این امر موجب می شود طلافروشان مالیات جنسی که نفروخته  و سودی که دریافت نکرده را بدهد. 

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.

محاسبه مالیات باید بر اساس واقعیت باشد؛ نه اعداد و ارقام 

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این است که تورم در نرخ مالیات دیده نشده است و به طور مثال برای سال 1400 قیمت سکه در ابتدای سال 12 میلیون بوده و در آخر سال 25 میلیون شده است و سازمان امور مالیاتی مالیات نیم درصدی فروش را می گیرد در صورتی که مغازه دار روی سکه اول سال 100 هزار تومان سود داشته و روی سکه آخر سال هم 100 هزار تومان سود داشته است و سازمان مالیاتی به جای اینکه واقعیت ها را ببیند بر اساس اعداد و ارقام برای صنف طلا و جواهر مالیات تعیین میکند که اشتباه است. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر کازرون ادامه داد: اداره امور مالیاتی هزینه های زندگی یک طلافروش  را از درآمد آخر سال تنها 40 میلیون تومان معاف از مالیات در نظر می گیرد، در صورتی که هزینه کمتر از  17 میلیون تومان ماهانه خانوارها زیر خط فقر محسوب می شوند. 

وی تصریح کرد: نحوه محاسبه سود طلا فروشان به این گونه است که اگر میزان طلای ابتدای سال طلافروشی یک کیلو گرم است و در آخر سال  این میزان یک کیلو و 100 گرم شده است آن صد گرم درآمد طلافروش است. 

حاتمی بیان داشت: اکنون سرمایه آخر سال درصد بالایی از طلا فروشان کمتر از سرمایه ابتدای  سال آنهاست  چون باید هزینه های زندگی را بپردازند و حق دارند خوب هم زندگی کنند. 

وی تصریح کرد: در راستای اجرای عدالت مالیاتی و پیگیری و انتقال مشکلات مالیاتی صنف اتحادیه کازرون اقداماتی انجام داده و با تلاش نماینده شهر ، اتاق اصناف و دعوت از رییس سازمان مالیاتی به کازرون تلاش در حل این مشکلات داشته اند. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر کازرون ادامه داد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی نیز صدور مجوز طلا فروشی با برداشته شدن کمیسیون فنی مانند هر شغل آزاد دیگری شده و هیچ محدودیتی در مورد تخصص، سرمایه و تجربه وجود ندارد و این آسیب بدی به صنف زده و در چند سال گذشته چندین ورشکستگی در صنف داشته ایم که طی ده ها سال گذشته این آمار وجود نداشته است و بیانگر این است که حضور افراد بی تجربه در صنف طلا هم به سرمایه خود و هم سرمایه مردم و هم به جایگاه و شان اتحادیه طلا فروشان آسیب زده است.

راه اندازی درگاه ملی مجوزها موجب تضعیف قدرت اتحادیه ها 

وی خاطر نشان کرد: چشم انداز هیات رییسه اتحادیه طلا و جواهر کازرون این بود که طبق ماده 38 قانون نظام صنفی اتحادیه را به مرحله استقلال برساند، ولی با راه اندازی درگاه ملی مجوز ها، عملا اتحادیه و اتاق اصناف از جایگاه قدرتمند و اجرایی خود تضعیف شدند و به دلیل بالا رفتن هزینه ها و کاهش درآمدها اتحادیه نیز درمورد استقلال منصرف شد؛ و ترجیح داده شد اجرای کارها را به اتاق اصناف وکالت بدهد. 

حاتمی با بیان اینکه به دلیل موانع اجرایی و شرایط میدانی از استقلال اتحادیه منصرف شدیم بیان داشت: با توجه به شرایط موجود اتحادیه هایی دیگر نیز که مستقل شده اند احتمالا بر خواهند گشت و به اتاق های اصناف وکالت بدهند چرا که در صورت استقلال هر اتحادیه مجبور است مدیر اجرایی، دفتر و هزینه های جداگانه داشته باشد ولی با تجمیع در اتاق اصناف همه کارها با یک هزینه انجام خواهد شد. 

ایده آل صنف طلا؛ مسئولین فرصت تولید و صادرات به صنف طلا بدهند

رییس اتحادیه طلا و جواهر کازرون  خاطر نشان کرد: مسئله آرمانی و ایده آل صنف طلا این است که مسئولین به اهمیت صنف طلا پی ببرند و به جای اینکه بخواهند به چشم بنگاه های مالیات زا به این صنف نگاه کنند بهتر است از لحاظ مالیاتی بدهند فرصت تولید و صادرات را به صنف طلا و جواهر بدهند. 

وی با بیان اینکه صنعت طلا و جواهر که در ترکیه حرف اول را می زند هنر این صنعت از ایران برده شده است بیان داشت: صنعت طلا و جواهر صنعتی زود بازده است که آلایندگی ندارد و  می تواند در یک محیط کوچک ارزش افزوده و اشتغالزایی و ارز آوری داشته باشد و تولیدات آن علاوه بر تامین بازار داخل به خارج صادر شود. 

حاتمی اذعان داشت:  وقتی به صورت واقعی درآمد وجود داشته باشد دولت هم می تواند مالیات خود را به صورت عادلانه بگیرد نه اینکه اکنون با فراری دادن سرمایه ها و به رکود نشاندن صنعت قدیمی هفت هزار ساله بخواهیم غصه گذشته بخوریم. 

وی اظهار داشت: آینده برای صنف طلا باید روشن تر باشد ولی با این وضع موجود بعید نیست عده ای دیگر از فعالان صنعت به فکر تغییر شغل و مهاجرت و خروج سرمایه از کشور باشند. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کازرون بیان داشت: اتحادیه کازرون به لحاظ فعالیت های نظارتی و رسیدگی به تخلفات با اعضای اتحادیه رابطه صمیمانه داشته و موضوعات را حل می کند  و از نظر وحدت و هماهنگی نه تنها در شهرستان که در بین شهرستان های سطح کشور به عنوان الگو به لحاظ اتحاد، هماهنگی و نظم حاکم در  اتحادیه حرف برای گفتن دارد.

انتهای پیام/