ضرر 10 درصدی خرید طلای دست دوم

چکیده

عباس نژاد عنوان کرد: فروش طلای دست دوم علیرغم آسیبی که به بخش تولید طلا می زند برای خریداران طلا نیز  10 درصد ضرر دارد.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ دي
290
ضرر 10 درصدی خرید طلای دست دوم

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ عیوض عباس نژاد، رئيس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شهرستان ملکان و لیلان بیان داشت: مردم فکر می کنند در خرید طلای کهنه و دست دوم چون هیچ نوع اجرت ساختی از خریدار دریافت نمی شود ضرر نمی کنند،در حالی که اغلب فروشندگان، طلاهای کهنه را با 7 درصد سود، 2 درصد جرم و یک درصد ما به تفاوت عیار 750 به خریداران می‌فروشند که برای مشتری، خرید طلای دست دوم 10 درصد آب می خورد.

وی افزود: اگر چه در خرید طلای دست دوم هزینه ساخت طلا پرداخت نمی شود ولی خرید طلای کهنه هم به لحاظ بهداشتی ضرر دارد هم ضرر 10 درصدی برای خریدار دارد در صورتی که  خریداران می توانند طلای نو را با اجرت 10 درصد خرید کنند.

فروش طلای دست دوم مهمترین دغدغه صنف طلا نه تنها در شهرستان ملکان که در کل کشور است و این مسئله  صنف و صنعت طلا را دچار مشکل کرده است.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.

فروش طلای دست دوم بستری برای تخلفات در صنف طلا

وی تصریح کرد: برای فروش طلای دست دوم چون فاکتور صادر نمی کنند بستری برای تخلفات فراهم شده و طلاهای سرقتی، طلاهای کم عیار، و بدلیجات روکش دار در قالب طلاهای دست دوم به مردم فروخته می شود.

عباس نژاد ادامه داد: متاسفانه این مشکل یک دغدغه سراسری در کشور است که هیچ نظارتی هم در این مورد نمی شود و راهکاری برای جلوگیری از فروش طلای کهنه وجود ندارد.

رئيس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان ملکان و لیلان افزود: متاسفانه در حال حاضر نیز با درصدی شدن اجرت تمایل به خرید طلا بسیار کاهش یافته و بازار کارگاه های تولید طلا کساد شده است.

وی  با تاکید بر اینکه فروش طلای دست دوم موجب آسیب فراوان به  تولید و صنعت طلا می شود بیان داشت: متاسفانه در کشور ما فقط حمایت لفظی از تولید شده است و به صورت عملی حمایت از تولید نشده است.

عباس نژاد در ادامه مالیات و شایعه دریافت 25 درصدی مالیات از اجرت و سود و مالیات بر ارزش افزوده طلا و عدم همکاری نیروی انتظامی در مورد پلمپ مغازه های فاقد پروانه کسب  را از دیگر مشکلات صنف طلا و جواهر ملکان برشمرد و بیان داشت: متاسفانه واحدهای فاقد پروانه کسب می توانند تخلفاتی را در صنف انجام دهند و در نهایت فرار کنند.

مجتمع تجاری زرگران ملکان، مجهزترین و امنیتی ترین بازار طلای شمال غرب کشور

وی با اشاره به اینکه در شهرستان ملکان 105 واحد طلافروشی فعالیت دارند گفت: در راستای تجمیع طلافروشان شهرستان ملکان، سال گذشته  مجتمع تجاری زرگران ملکان در خیابان امام ملکان احداث شد.

عباس نژاد اظهار داشت: مجتمع تجاری زرگران ملکان مجهزترین و امنیتی ترین بازار طلای شمال غرب کشور است که با مشارکت ۶۵ عضو اتحادیه طلافروشان شهرستان ملکان در ۲ طبقه و ۳۰۰۰ مترمربع زیربنا احداث شده و دارای ۱۳۰ واحد تجاری است.

رئيس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان ملکان و لیلان تصریح کرد: این بازار مدرن دارای دیواره بتنی، سیستم امنیتی، و شیشه های ضد گلوله است و به لحاظ امنیتی بسیار مجهز بوده و 90 درصد صنف طلا در این مجتمع تجمیع شده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ملکان قطب تولید انگور کشور است و باغات بسیار زیادی دارد  و محصولات خشکبار انگور شهرستان به کشورهای عربی و اروپایی صادر می شود گفت: شغل اغلب مردم شهرستان کشاورزی است و در فصل برداشت محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال بازار فروش طلا رونق دارد و در شهرستان فروش النگو  نسبت به دیگر مصنوعات طلا بیشتر است.

ممنوعیت توزیع طلا در ملکان بدون مجوز اتحادیه

عباس نژاد اذعان داشت: طلای مورد نیاز ملکان از شهرهای تهران و تبریز تامین می شود و بر اساس ساماندهی های انجام شده در یک سال فعالیت هیات مدیره جدید اتحادیه، کیفی ها بدون مجوز اتحادیه حق پخش طلا در شهرستان را ندارند و بایستی  طلای کیفی ها در اتحادیه آزمایش و ری گیری شود و پس از صدور مجوز از اتحادیه اقدام به توزیع کنند.

وی با بیان اینکه در دهه 50 در شهرستان ملکان و بناب طلا فروشی وجود نداشته و مردم برای خرید طلا به مراغه می رفتند گفت:  اولین طلافروشی ها در دهه 60 در ملکان راه اندازی شده و اتحادیه طلا و جواهر ملکان نیز در دهه 70 راه اندازی شده است.

 رئيس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان ملکان و لیلان با اشاره به اینکه در  اوایل دهه 70 بازار طلا رونق فراوانی داشت به طوری که در ایام شب عید از صبح تا عصر کل ویترین طلا فروشی به فروش میرفت بیان داشت: در حال حاضر قیمت ها بسیار بالا رفته و درآمد مردم بسیار کاهش یافته است و در سال های اخیر نیز قیمت طلا در مقایسه با دلار پایین نگه داشته شده است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما همیشه شعار زیاد بوده و برنامه ریزی نکرده ایم همیشه به دردها مسکن زده ایم و مقطعی برای مشکلات فکر شده و برنامه ریزی شده اقدام نشده است.

رئيس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان ملکان و لیلان ادامه داد: شهرستان ملکان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب ‌شرق دریاچه ارومیه و در محل اتصال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته و آب رشته کوههای سهند و بارش کوه های زنجان به شهر ملکان سرازیر می شود.

وی ادامه داد: شهرستان ملکان در مسیر مواصلاتی کشور و در نزدیکی و فاصله 2 تا 3 ساعتی سه کشور همسایه آذربایجان، ترکیه و عراق قرار گرفته و رانندگان ترانزیت شهرستان با رفت و آمد به کشور های همسایه کسب درآمد ارزی دارند ولی متاسفانه با توجه به وجود ظرفیت های زیادی که در شهرستان به لحاظ گردشگری وجود دارد توجه چندانی از سوی مسئولین  به سرمایه گذاری و حمایت و تامین زیر ساخت های شهر نشده است و در حال حاضر در شهرستان صرافی وجود ندارد.

عباس نژاد اذعان داشت: اتحادیه طلا و جواهر شهرستان نیز بیشتر تمرکز خود را بر روی ساماندهی امور صنفی و رفع مشکلات صنف  قرار داده و به جهت رفع مشکلات صنفی و تعامل با اتحادیه های استان نشست مشترک با اتحادیه های شهرستان های میاندوآب، عجب شیر، مراغه، بناب داشته است.

انتهای پیام/