صراف ها به دنبال مجوز فروش طلای آب شده

چکیده

صباغیان عنوان کرد: با افزایش مالیات ها از سال گذشته بسیاری از صرافی های سردشت برای فرار از مالیات رو به دریافت مجوز فروش طلای آب شده آورده اند.

۱۴۰۲ شنبه ۳۰ دي
171
صراف ها به دنبال مجوز فروش طلای آب شده

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ خالد صباغیان، بازرس اتحادیه عکاسان و طلافروشان شهرستان سردشت بیان داشت: به خاطر افزایش مالیات ها صرافی ها به نام فروش طلای آب شده مجوز می گیرند تا مالیات کمتری پرداخت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه با دریافت مجوز فروش طلای آب شده مالیات کمتری پرداخت خواهندکرد، از سال گذشته 5 مجوز فروش طلای آب شده در سردشت صادر و اکنون نیز 5 درخواست جدید  آب شده فروشی وجود دارد.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.

ممنوعیت فروش طلای دست دوم در سردشت

وی که ریاست هیات مدیره سابق اتحادیه را نیز بر عهده داشته است اظهار داشت: در چند سال اخیر با افزایش قیمت طلا، خرید طلای دست دوم بسیار رواج یافت که این امر  باعث گلایه سازندگان طلا و فروشندگان بود و مشکلاتی  اعم از فروش طلای کم عیار و سرقتی را موجب می شد که اتحادیه طلافروشان سردشت با صدور بخشنامه ای به تمامی طلافروشان شهرستان خرید و فروش هر نوع طلا چه نو و چه دست دوم بدون فاکتور را ممنوع اعلام کرد.

صباغیان اذعان داشت: همچنین در کانال ارتباطی در فضای مجازی بین طلافروشان به صورت محرمانه در مورد اعلام طلاهای سرقتی اطلاع رسانی می شود و به طلافروشان اعلام می شود که از خرید طلای سرقتی اعلام شده جلوگیری و پرهیز کنند.

بازرس اتحادیه عکاسان و طلافروشان شهرستان سردشت بیان داشت: هیات مدیره قبلی اتحادیه طلافروشان همچنین فروش طلای آنلاین و اینترنتی را در این شهرستان ممنوع کرده است.

 وی در تشریح فعالیت های هیات مدیره قبلی اتحادیه طلافروشان سردشت خاطر نشان کرد: شناسنامه دار کردن و صدور پروانه کسب برای واحدهای فاقد پروانه، تفکیک واحدهای طلافروشی از طلاسازی، نصب تابلوی نرخ یکسان، نصب تجهیزات ایمنی اعم از دوربین مدار بسته با هماهنگی پلیس و اتصال واحدهای طلافروشی به سامانه مها (مرکز هشدار الکترونیک) و شناسنامه دار کردن کیفی ها از جمله اقدامات اتحادیه برای ارتقاء صنف طلا در سردشت بوده است.

جای خالی طلافروشان در هیات مدیره اتحادیه طلافروشان سردشت

 صباغیان اظهار داشت: در هیات مدیره قبلی اتحادیه سه نفر از طلافروشان و سه نفر از صنف عکاس و رایانه عضویت داشتند ولی در انتخابات هیات مدیره جدید که در خرداد ماه 1402 برگزار شد متاسفانه حتی یک نفر طلافروش هم حضور ندارد.

 بازرس اتحادیه عکاسان و طلافروشان شهرستان سردشت ادامه داد: متاسفانه هیچ کدام از طلا فروشان سردشت حاضر نیستند یک ساعت مغازه خود را ببندند و به کارهای اتحادیه رسیدگی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه طلافروشان شهرستان سردشت در خیابان های پیروزی، وحدت و شهید رجایی متمرکز هستند بیان داشت: عمده طلای مورد استفاده شهرستان توسط کیفی ها از شهرهای تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان و .. می آید که بر اساس تصویب اتحادیه بایستی طلای کیفی ها قبل از توزیع در اتحادیه نمونه برداری و ری گیری شود.

تولید گردنبد و کمربند طلا کردی در سردشت

صباغیان در ادامه با بیان اینکه در شهرستان سردشت خرید و فروش سکه کمتر انجام می شود و طلافروشان به صورت سفارشی سکه می آورند بیان داشت: در شهرستان سردشت کارگاه ساخت و تولید طلاهای محلی فعالیت دارند که در این کارگاه ها گردنبد و کمربندهای طلای محلی از سکه های پهلوی و ربع و نیم پهلوی ساخته می شود.

وی گفت: سکه های مورد نیاز برای ساخت این طلاهای محلی اغلب از تبریز و ارومیه به شهرستان آورده می شود و قلاب ها و حلقه های طلاهای محلی در کارگاه های شهرستان ساخته می شود.

بازرس اتحادیه عکاسان و طلافروشان شهرستان سردشت با اشاره به اشتغالزایی صنعت طلا بیان داشت:  در حال حاضر در هر کدام از این کارگاه های تولید طلای محلی 4 نفر مشغول فعالیت هستند و در 8 کارگاه کوچک طلا سازی شهر که انواع سفارشات طلای مدرن و محلی انجام می شود نیز به طور متوسط 2 تا 3 نفر فعالیت دارند.  

وی با بیان اینکه اولین طلافروشی در دهه 30 توسط حاج آقا مولودی در سردشت راه اندازی شده است بیان داشت: آقایان محمد امین کریمی، خالد مولودی زرگری، کریم حدیثی، خزر تواضع و .. از پیشکسوتان صنف طلا با بيش از 30 سال سابقه در شهرستان سردشت هستند.

عدم تمایل عراقی ها به خرید طلای 18 عیار ایران  

وی با اشاره به اینکه از سال 77 تا  87 که مرزها باز بود، اجناس ارزان و تورم  بالا نبود و روستائیان به شهرها مهاجرت نکرده بودند، پر رونق ترین دوران طلافروشی در سردشت بود اذعان داشت: در حال حاضر علیرغم اینکه قیمت دینار عراق نسبت به پول ایران رشد چشمگیری داشته و 1 دینار عراقی برابر 37 هزار تومان است و خرید طلا برای عراقی ها از ایران به صرفه است ولی عراقی ها به دلیل اینکه عیار طلای 18 ایران نسبت به طلای 21 عیار آنها پایین تر است تمایلی به خرید طلا از ایران ندارند.

سردشت اولین شهر شیمیایی جهان

صباغیان اظهار داشت: شهرستان سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزار‌های شیمیایی در جهان بعد از بمباران هسته‌ای هیروشیما است که بعد از جنگ مشکلات زیادی را داشته و متاسفانه به دلیل نبود اشتغال و بازار کار 12 تا 13 هزار جوان شهرستان به ترکیه مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز شهرستان سردشت دارای ظرفیتهای بسیار خوبی در حوزه گردشگری  و توریستی دارد ولی متاسفانه سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است در صورتی که  توسعه صنعت توریست و ایجاد بازارچه های مرزی می تواند وضعیت اشتغال و معیشت مردم شهرستان را بهبود ببخشد.

فعالیت معدن طلای باریکای سردشت

صباغیان با اشاره به فعالیت بزرگترین و مهمترین معدن این شهرستان «معدن طلای باریکای سردشت» اذعان داشت: مالکیت این معدن  خصوصی است و کانسنگ طلا  از این معدن به صورت خام جهت فرآوری به اصفهان حمل می شود که در حال حاضر نیز 21 نفر به صورت مستقیم  و چندین نفر هم به صورت غیر مستقیم و به عنوان راننده در این معدن فعالیت دارند.

بازرس اتحادیه عکاسان و طلافروشان شهرستان سردشت اظهار داشت: در راستای توسعه مسیرهای تردد زائران اربعین حسینی مقرر شده است زیرساخت های لازم تا سال 1403 فراهم شود که زائرین از مرز سردشت تردد داشته باشند که احتمالا این مهم و حضور گردشگران و زائران تاثیر بسزایی در رونق بازار سردشت خواهد داشت.

انتهای پیام/