پیشنهاد تعویق 6ماهه سامانه جامع تجارت

چکیده

اکنون بعد از پایان مهلت سه ماهه هنوز هیچ تصمیمی در مورد اجرا و یا تعویق اجرای سامانه اعلام نشده است و پیشنهاد ما این است که اجرای سامانه در 6 ماه اول سال 1403 با توجه به آغاز کار مجلس جدید و پیگیری های صنف طلا برای اصلاح این سامانه به تعویق بیفتد.

۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
415
پیشنهاد تعویق 6ماهه سامانه جامع تجارت

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)؛ یوسف تقی زادگان، رئیس اتحادیه طلا ، جواهر و نقره مشهد بیان داشت: صنف طلا و جواهر صنف شفاف است و همه دارایی خود را در ویترین ها می ریزند و چیزی به عنوان کالای قاچاق و پنهانی  و برای فرار ندارند.

وی افزود: به صنف طلا و جواهر، ارز نیمایی و یا ارزهای دیگر تعلق نمی گیرد که شامل اجرای تبصره 4 ماده 18 مبارزه با کالای قاچاق باشد.

تقی زادگان تصریح کرد: چون صنف طلا و جواهر صنف شفافی است و طلا نیز یک کالای سرمایه ای است، اجرایی شدن سامانه جامع تجارت شامل صنف طلا و جواهر نقره نخواهد شد.

کاهش فعالیت بنکداران طلا در سه ماه گذشته

وی بیان داشت: در اجرای سامانه جامع تجارت اگر مبارزه با قاچاق مطرح است، باید مسئولین از ورود طلای قاچاق به کشور جلوگیری کنند و در صورت وجود قاچاق با موارد تخلف برخورد کنند.

رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با تاکید بر اینکه اگر سامانه جامع تجارت اجرایی شود موجب جمع شدن مغازه های طلا فروشی و فرار سرمایه ها می شود اذعان داشت: از 3ماه قبل که زمزمه های اجرای این سامانه مطرح شد، تمام بنکداران طلا حساب های خود را کاهش داده و از آن پس مالی را به دست کسی نمی دهند.

پایان مهلت سه ماهه برای اجرای سامانه جامع تجارت

رییس اتحادیه طلا مشهد در گفتگو با سایت طلا (گلدنیوز) خاطر نشان کرد: در مورد تعویق اجرای سامانه جامع تجارت مهلت سه ماهه به صنف طلا و جواهر و نقره داده شد تا از طریق مجلس ایرادات و اصلاحات مورد نیز در ضوابط اجرای سامانه را پیگیری کنند که در این راستا صنف طلا دو جلسه با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار و جلساتی زیادی با مسئولین برگزار و رییس بسیج اصناف نیز پیگیری هایی در این مورد انجام داده اند و مسئولین نیز قول مساعد تمدید داده بودند.

وی تصریح کرد:  ولی با توجه به تعطیلی مجلس در ایام نوروز، و برگزاری انتخابات مجلس همچنان پیگیری های صنف طلا و جواهر ادامه دارد و از طریق قانونی و با گرفتن وکیل سلسله مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری می شود که اگر پیگیری ها بر همین روال طی شود انشالله اصلاحیه سامانه جامع انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکنون بعد از پایان مهلت سه ماهه هنوز هیچ تصمیمی در مورد اجرا و یا تعویق اجرای سامانه اعلام نشده است پیشنهاد داد: سامانه جامع تجارت ، تا زمان پیگیری نهایی صنف طلا و جواهر از طریق مجلس به تعویق بیفتد.

رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با تاکید بر ضرورت تعویق اجرای سامانه در 6 ماه اول سال با توجه به آغاز کار مجلس جدید و پیگیری های صنف طلا برای اصلاح این سامانه گفت: در صورت اجبار به ثبت در سامانه جامع  و اجرایی شدن آن در صنف طلا من به شخصا از شغل و صنعت طلا و جواهر بیرون می آیم.

تقی زادگان در ادامه با اشاره به اجرای همزمان دو سامانه مودیان مالیاتی و تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: صنف طلا با اجرای سامانه مودیان مالیان هیچ گونه مشکلی ندارد و همه مجاب شده اند که سامانه مودیان به منظور شفاف سازی اجرا کنند ولی اجرای سامانه جامع تجارت ایراداتی دارد که ضروری است اصلاح شود.

صنف طلا با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته

وی در ادامه با بیان اینکه  بحث اجرای سامانه جامع تجارت در سال گذشته صنف طلا را به چالش کشید و موجب تعطیلی چند روزه صنف طلا شد در حالی که دولت و بانک ها به صنف طلا و جواهر یک وام عادی نمی دهند و از صنف طلا هیچ گونه حمایتی نمی شود.

رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در مورد وضعیت اقتصادی سال 1402 بیان داشت: سال گذشته  سال خوبی برای کسبه نبود و رکود و تورم شدیدی در بازار طلا تداوم داشت و افزایش قیمت دلار از 26 هزار تومان به 60 هزار تومان کمر صنف طلا را شکست و همه کسبه ضرر کردند و اکنون نیز صنف طلا با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است.

تقی زادگان تصریح کرد: با توجه به رکود و مسائل فعلی اقتصاد کشور و تعیین بودجه دولت بر اساس مالیات نمی توان به بهبود وضعیت اقتصادی در سال 1403 خیلی خوش بین بود و با توجه به تورم، مردم تحت فشار شدید قرار خواهند داشت.

وی افزایش قیمت دلار، افزایش نقدینگی و کاهش قدرت خرید و افزایش تورم را از دلایل وضعیت بد اقتصادی  کشور و کسبه عنوان کرد و بیان داشت: به طور قطع افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت ها را در پی خواهد داشت که مسئولین برای بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش قیمت ها باید قیمت دلار را کنترل کنند.