غفلت از صنعت طلا و فلزات گرانبها در برنامه هفتم توسعه کشور

چکیده

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر استان تهران در جلسه کارگروه ملی صنعت طلا عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در روند تدوین برنامه توسعه هفتم  می بایست مورد توجه قانون گذار قرار گیرد ، ضرورت ملحوظ داشتن هنر صنعت  فلزات گرانبها و زمینه های رشد و توسعه آن در برنامه هفتم توسعه کشور است.

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
168
غفلت از صنعت طلا و فلزات گرانبها در برنامه هفتم توسعه کشور

به گزارش گلدنیوز اسفندیار سیفی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر استان تهران در جلسه کارگروه ملی صنعت طلا ، نقره و جواهر ضمن قدردانی از اهتمام "مرکز ملی صنایع خلاق و ورزشی ایران" در  خصوص  برنامه راهبردی صنعت طلا،نقره و جواهر و سنگهای قیمتی در ایران اذعان داشت: مهمترین موضوعی که در روند  تدوین برنامه توسعه هفتم  می بایست مورد توجه قانون گذار قرار گیرد ، ضرورت ملحوظ داشتن هنر صنعت  فلزات گرانبها و زمینه های رشد و توسعه آن در برنامه هفتم توسعه کشور است.

ایشان در ادامه افزود: متاسفانه  در آخرین برنامه توسعه ای کشور هیچ نقش و جایگاهی برای فلزات گرانبها تعریف نشده است ؟!؛ حسب روال معمول در برنامه های توسعه ای دولت  موظف است تا آخر مردادماه هر سال نسبت به تعیین بودجه متناسب با توسعه صنایع اقدام نماید، لذا محذوف ماندن صنعت طلا و جواهر در تخصیص بودجه عملا راه رشد و پیگیری برنامه های راهبردی آن را خواهد بست. در تلاشیم  هم زمان و در روند تدوین و تصویب برنامه های توسعه ای کشور پیگیر طرح و حل مهمترین معضلات مبتلا به صنعت طلا و جواهر مندرج در سند راهبردی آن البته در تعامل با قانونگذاران و طراحان برنامه هفتم کشور باشیم.

 

اسفندیار سیفی  تاکید کرد: بی شک تثبیت نقش و جایگاه صنعت طلا و جواهر در اقتصاد کشور و در برنامه هفتم توسعه کشور  اهمیت تدوین برنامه راهبردی را  دو چندان خواهد نمود و در غیر اینصورت تدوین برنامه راهبردی و اهداف آن  بی اثر  و عقیم خواهد ماند.

شناسایی بازارهای هدف صادراتی باید در اولویت برنامه های عملیاتی باشد!

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به صادرات طلا اشاره کرد و گفت: اگر قرار است برای توسعه صادرات طلا جواهر اقدامات اساسی انجام شود ابتدا باید بازارهای صادراتی کشف شوند و مخاطب و بازار هدف صادرات ما کاملا شناسایی شوند.

ایشان ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا جواهر استان تهران آماده همکاری با مراجع ذیصلاح در زمینه انتقال تجارب موجود خود در این حوزه است ، بسیاری از مدیران بنگاه های تولیدی با هزینه کاملا شخصی به کشف و شناسایی بازار مصرف جدید اقدام نموده اند.

سیاست های سازمان ملی استاندارد در راستای حمایت از تولید

در سال "جهش تولید و مشارکت مردمی" جا دارد از همراهی و همکاری سازمان ملی استاندارد در حمایت از تولید قدردانی کرد، در دورانی که بدون کد شناسایی تولید ، امکان عرضه و تولید مصنوعات با مشکل مواجه و میسر نبود ، سازمان استاندارد با اتخاذ سیاستهای مدبرانه مسیر رفع این مانع را تسریع و فراهم نمود، در بخش صادرات نیز علی رغم اینکه به جز مجوز ساخت مصنوعات با عیار ۷۵۰ در۱۰۰۰ را نداشتیم، سازمان ملی استاندارد در رفع این مشکل سیاست همکاری با تولیدکنندگان را در پیش گرفت و ضمن ساماندهی و ضابطه مند شدن روند صادرات، چرخه اقتصاد  بنگاه ها متوقف نشد.

اسفندیار سیفی در جلسه کارگروه ملی صنعت طلا

متناسب نبودن سیاستهای سازمان امور مالیاتی با وضعیت موجود بنگاه های تولیدی

سازمان امور مالیاتی در راستای ساماندهی و نحوه اخذ مالیات اخیرا زیرساخت ها و سامانه های مدرنی ایجاد کرده است. اما سامانه ها متناسب با وضعیت هنر صنعت طلا و جواهر نیستند. قطعا ما با موضوع شفافیت در معاملات مالی و تجاری هیچ مخالفت و زاویه ای نداریم، اما قبل از اجرایی نمودن هر قانون و ضابطه ای می بایست به موضوع  هویت بخشی و‌ مجوز فعالیت بنگاه های خرد و کوچک و ایجاد همکاری در دستگاه های زیربط در حمایت از تولیدکنندگان و صادر کنندگان توجه شود. بدون ساماندهی امکان بارگذاری اطلاعات  بخش اعظم تولیدکنندگان ممکن نیست ، چراکه صنعت طلا و جواهر صنعتی ویژه است و در جهات مختلف با سایر صنایع متفاوت است.

مضافا سامانه ها  باید طوری طراحی شوند که متضمن  اطلاعات مالی و تجاری بنگاه ها در حوزه طلا و جواهر باشند و بدون آماده سازی زیرساخت ها اهداف قانون گذار و امنیت خاطر برای فعالان تولیدی جهت استفاده از سامانه ها محقق نخواهد شد.

اتاق اصناف ایران و مجوزهای خارج از حیطه ماموریت

اتاق اصناف ایران با ایجاد  کد آیسیک به حوزه هایی ورود کرده است که خارج از حیطه ماموریت اوست ؛ زیر مجموعه قرار دادن حرفه های مرتبط با سایر مراجع ذیصلاح ، متولی را از اعمال نظارت بر روند امور خارج میکند حتی ضابطین قضایی را در این خصوص با مشکل مواجه خواهد کرد. بطور مثال اتاق اصناف با  ایجاد کد آیسیک که به مبحث صدور مجوز برای آزمایشگاه های تعیین عیار مصنوعات طلا ورود کرده است!!؟ در حالی که آزمایشگاه اصالت سنجی و تعیین عیار  باید تحت نظر و با اجازه "مرکز ملی تعیین صلاحیت" فعالیت کنند و اتحادیه صنفی مجاز به صدور مجوز فعالیت برای آزمایشگاه های عیارسنجی نیستند.

آزمایشگاه ها باید به لحاظ استعداد و تجهیزات و نیروی متخصص الزامات تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد را رعایت کنند و از طرفی چون ضرب سکه انحصارا در اختیار بانک مرکزی می باشد ،قاعدتا صدور مجوز سکه فروشی هم باید از طرف بانک انجام گیرید  که اتاق اصناف ایران در این زمینه هم با اقدامات غیر کارشناسی با تعریف کد آیسیک مبادرت به صدور مجوز نموده است .

 

"صمت" و عدم استفاده از جایگاه خود

تلاشهای وزارت صمت برای تسهیل در روند برخی از امور  در راستای کاهش موانع تولید و صادرات قابل قدردانی است، اما این تلاشها برای حل معضلات مبتلا به هنر صنعت طلا و جواهر ناکافی است، انتظار میرود وزیر محترم صمت با استفاده از اختیارات خود  در قبال تولید و صادرات متعهدانه و با قدرت عمل کند و برای انجام تغییرات ضروری در صنعت طلا و‌جواهر استفاده حداکثری از زمان و امکانات را در برنامه های خود لحاظ کند.

اخبار منتشر شده در سایت طلا گلدنیوز در خصوص جلسه کارگروه ملی صنعت طلا را اینجا بخوانید:

سامانه جامع تجارت در صنعت طلا لازم الاجرا است

دلیل اصرار دولت بر ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت چیست

ابهامات سامانه جامع تجارت عامل آسیب به کارگاه های تولید طلای اصفهان

درخواست حذف مجوز فروش طلای دست دوم

افزایش سقف صادرات نقره بی نتیجه مانده است