سامانه جامع تجارت و رقابت نابرابر بانک ها با صنعت طلا

چکیده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز عنوان کرد: با توجه به تورم موجود در کشور ، سیاست بانکها بر این است که به دنبال طلا بروند و منابع طلای خود را تقویت کنند و با تحقق این امر یک رقابت نابرابر با صنعت طلا و جواهر ایجاد می شود ؛ چراکه فعالان صنف طلا باید سرمایه و معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند که خواه ناخواه  25 درصد مالیات بر عایدی گریبان صنف را خواهد گرفت ولی در مورد بانک ها این اتفاق نمی افتد.

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
227
سامانه جامع تجارت و رقابت نابرابر بانک ها با صنعت طلا

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)؛ میر محمد پور اقدم شربیانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره تبریز در جلسه کارگروه ملی صنعت طلا، نقره و جواهر ایران  بیان داشت: با توجه به تورمی که در کشور است سیاست بانکها بر این است که به دنبال طلا بروند و با تحقق این امر رقیبی برای صنعت طلا و جواهر ایجاد می شود.

ایشان ادامه داد: به دلیل اینکه فعالان صنف طلا و جواهر باید سرمایه و معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند خواه ناخواه  25 درصد مالیات بر عایدی گریبان گیر صنف را خواهد گرفت ولی در مورد بانک این اتفاق نمی افتد و 25 درصد  مالیات را بانک ها نمی دهند و به این جهت صنعت طلا  نمی تواند با بانک ها رقابت کرد و این رقابتی نابرابر است.

وی افزود:  بانکها بعد از گرفتن طلا بابت نگهداری طلا نیز هزینه انبارداری می گیرند، در صورتی که  برای همکاران صنف طلا و جواهر، طلا ابزار کار است و از آن استفاده می کنند، لذا ضروری است که صنعت طلا بتواند از منابع طلای بانکها استفاده کند.

برای توسعه صادرات طلا باید وزارت خارجه پای کار بیاید

شربیانی تصریح کرد: پیشنهاداتی  که در مورد صادرات در برنامه راهبردی پیش بینی شده به آماری استناد شده که آمار در واقعیت دارای  اشکالاتی است و به طور مثال نمی توان  از آماری که در گمرک است  نتیجه گرفته شود که چون در سال 1400 میزان صادرات بیشتر از واردات بوده است پس صنعت طلا پتانسیل صادرات را دارد.  

رئیس اتحادیه طلا ، جواهر و نقره تبریز اذعان داشت: در مورد توسعه صادرات طلا و جواهر باید وزارت امور خارجه هم در جلسات حضور داشته باشند تا از قدرت چانه زنی و رایزنی و تعرفه ترجیحی استفاده شود. با توجه به اینکه برخی تولیدکنندگان طلا در ترکیه به خاطر قیمت بالای طلا نمی توانند در آنجا کار کنند اکنون بهترین فرصت است که وزارت خارجه پای کار بیاید و این تولیدکنندگان را جذب کشور خود کنیم.

اجرای سامانه جامع تجارت اولی بر سامانه مودیان مالیاتی

وی خاطر نشان کرد: بر اساس نامه ابلاغی به اتحادیه ها اجرای سامانه جامع تجارت اولی بر سامانه مودیان مالیاتی است در حالیکه تا پیش ازاین تمام دستورالعمل ها و جلسات در خصوص سامانه مودیان بود و اعضاء صنفی  هزینه و صرف وقت برای سامانه مودیان کرده اند و اکنون صحبت از اولویت سامانه جامع تجارت میشود ؛ لذا پاسخگویی به صنف سخت است چرا که میکویند ما را سرگرم سامانه مودیان کردید و دوباره باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنیم.

شربیانی ادامه داد: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده باید شیوه و راهکارهای مشارکت مردم در تحقق این شعار بررسی و سیاست ها و اقدامات و پروژه ها در این راستا تعریف شود و پس از  یک زمان دو هفته ای با استفاده از ظرفیت رسانه ها اعلام شود که هر مجموعه تا پایان سال چه بخشی از این شعار را انجام خواهد داد.

اخبار منتشر شده در سایت طلا گلدنیوز در خصوص جلسه کارگروه ملی صنعت طلا را اینجا بخوانید:

سامانه جامع تجارت در صنعت طلا لازم الاجرا است

دلیل اصرار دولت بر ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت چیست

ابهامات سامانه جامع تجارت عامل آسیب به کارگاه های تولید طلای اصفهان

درخواست حذف مجوز فروش طلای دست دوم

افزایش سقف صادرات نقره بی نتیجه مانده است

غفلت از صنعت طلا و فلزات گرانبها در برنامه هفتم توسعه کشور

جوسازی علیه صنف طلا برخلاف شعار سال است