صنف طلا را 6 ماه در خوف و رجا نگه ندارید

چکیده

مسئول سازمان بسیج اصناف عنوان کرد: ضروری است ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت خانه های مرتبط در مورد دستورالعمل تبصره 4 ماده 18  ظرف یک هفته به نتیجه برسند  و  6 ماه یک صنف را در خوف و رجا نگه ندارند.

۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
179
صنف طلا را 6 ماه در خوف و رجا نگه ندارید

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) دکتر حسن پور، مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با تاکید بر اینکه ضروری است در سال جاری که سال  جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت خانه های مرتبط  اعم از وزارت صمت، وزارت اقتصاد و .. که در این موضوع نقش دارند در مورد دستورالعمل تبصره 4 ماده 18  ظرف یک هفته به نتیجه برسند  و  6 ماه یک صنف را در خوف و رجا نگه ندارند.

دکتر حسن پور در گفتگو با سایت طلا گلدنیوز اظهار داشت: همه اصناف باید حق دولت را بپردازد و پرداخت مالیات یک امر شرعی و قانونی است و اصناف به این فهم رسیده اند که برای پیشرفت کشور باید مالیات بپردازد لذا ضروری است با تعامل و هماهنگی امور دنبال شود. 

اجرای سامانه جامع تجارت تبعات زیادی برای صنف طلا  دارد

دکتر حسن پور اظهار داشت: بعد از اتفاقات دی ماه و تعطیلی بازار طلا بسیج در این موضوع ورود کرد و با بررسی تمام جوانب مشخص شد که ایرادات زیادی در این مصوبه وجود دارد و علیرغم تلاش برای شفاف سازی و رخت بر بستن قاچاق ، ولی اجرای این دستورالعمل با اهداف مصوبه همخوانی ندارد و برای صنف طلا تبعات زیادی خواهد داشت.

مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور  با بیان اینکه روش بسیج بر این است که ابتدا نظر تمام کارشناسان مربوطه  و سپس نظرات ذی نفعان و در مرحله بعد از نظر جمعی از معتمدان استفاده می کند و تمام جوانب را بررسی می کند تصریح کرد: با ورود بسیج و برگزاری جلسات متعدد مقرر شد سه ماه مهلت برای اجرا داده شود که در این فاصله 3 ماهه بسیج جلساتی برگزار و بازدید هایی از کارگاه های تولیدی داشت و مشخص شد که با اجرای این دستور العمل کارگرانی که در این صنف فعالیت دارند ضربه می خورند.

وی با بیان اینکه با پایان مهلت سه ماهه و اصرار بر اجرای این سامانه دوباره اتفاقات و تعطیلاتی در صنف رخ داد که بسیج اصناف بنا به وظیفه خود که بایستی بازار ها باز و کسب و کارها برقرار باشد تلاش کرد این مشکل با همکاری مسئولین رفع شود و در این راستا موضع خود را به صورت شفاف مطرح کرد و در نهایت تفاهم نامه منعقد و فرصت 6 ماهه برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت به صنف طلا داده شد.

توانمندسازی واحدهای تولیدی در امر صادرات در دستور کار بسیج  

حسن پور عنوان کرد: بسیج برای تحقق شعار سال برنامه ای به منظور توانمندسازی واحدهای تولیدی در امر صادرات پیش بینی کرده است و برای تحقق این برنامه در بخش طلا ابتدا باید ظرفیت واقعی کارگاه های تولیدی شناسایی و موانع تولید آنها برطرف شود.

وی افزود: بسیج در راستای این مهم پایش مشکلات واحدهای تولیدی اعم از مواد اولیه، فروش و .. را انجام داده است و تلاش دارد این مجموعه ها با یکدیگر خوشه های قوی تشکیل دهند.

حسن پور با بیان اینکه تشکیل خوشه و کارکردن واحدهای تولیدی با یکدیگر باعث کاهش قیمت تمام شده کالا می شود و از طرف دیگر می توان بازار های صادراتی را به دست آورد بیان داشت: در گذشته کشور ایران در بحث صادرات طلا حرفی برای گفتن داشت که اکنون تنزل کرده و باید این امید به صنف طلا برگردانده شود.

مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با تاکید بر ضرورت افزایش تولید و تقویت کیفیت محصولات تولیدی بیان داشت: با افزایش کیفیت تولید بازارهای کشور تقویت می شود و با وجود کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت در بازار جایی برای کالای قاچاق نمی ماند.   

وی ادامه داد: در گام دوم بایستی برخی از قوانین دست و پا گیر که دست و پای تولید را بسته است با همفکری و هم نشینی مسئولین باز شود و با رفع قوانین دستو پا گیر شاهد توسعه در تولید باشیم.

حسن پور ابراز امیدواری کرد: با رفع موانع تولید و توسعه و تقویت تولید صنعت طلا امید می رود امسال که سال تلخی را صنف طلا و جواهر  شروع کردند تا پایان سال شاهد رونق و توسعه تولید باشیم.  

برگزاری تورهای خارجی برای صنف طلا

وی خاطرنشان کرد: بسیج تلاش دارد با برنامه های پیش بینی شده بحث مهم  تولید در صنعت طلا و جواهر را که اکنون نیمه جان شده را احیا کند و به همین جهت در طرح های مد نظر آموزش هایی برای صنف اعم از آموزش زبان، پیش بینی تورهایی  برای آشنایی فعالین علاقمندان با تولیدات کشورهای دیگر از نزدیک را  انجام داده و در این زمینه نیز اتحادیه بین المللی تجار راه اندازی شده است که امید می رود این طرح تا 15 روز آینده رونمایی و اعتماد سازی و اتصال کارگاه های تولیدی به یکدیگر و خوشه بندی انجام شود و اتفاقی مهم  در کشور رقم بخورد.

مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با تاکید بر اهمیت و جایگاه صنوف در کشور بیان داشت: صنوف در همه عرصه ها به کشور کمک کرده و  پشتیبان نظام بوده و در فتنه 88 تودهنی به فتنه گران زد و حتی در وعده صادق علیرغم ترس هایی که دشمنان ایجاد کرده بودند با اعتماد به رهبری مغازه ها باز شد.

وی با تاکید بر اهمیت برگرداندن اعتماد به اقتصاد کشور بیان داشت: دیوار بی اعتمادی به اقتصاد کشور که از دولتهای قبلی نشات گرفته باید کم کم این دیوار کوتاه و برچیده شود.

 

بسیج پناهگاه مردم و اصناف

حسن پور در ادامه با بیان اینکه بسیج اثبات کرده که در موضوع حمایت از مجموعه های فعالین اقتصادی واقعا شجاعانه وارد شده و دولت هم نظرات بسیج را می پذیرد اظهار داشت: بسیج پناهگاه مردم و همه صنوف و بازاریان اعم از صنوف پوشاک نساجی، مبلمان، صنایع دستی و فعالین اقتصادی بازاریان و اصناف بوده و اصناف برای رفع مشکلات خود به بسیج مراجعه می کنند والحمدالله بسیج ارتباط خوبی با بدنه بازار دارد  و در اتاق های بازرگانی نیز  تحت عنوان بسیج تجار و فعالین اقتصادی راه اندازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه چون بسیج دنبال منافع نیست و منافع کلی نظام و مردم را در نظر می گیرد، یک اعتماد خوبی در این چندین سال بین بدنه بازار و بسیج رقم خورده است اظهار داشت: بسیج اصناف در هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی که مقدرات اصناف را رقم می زند عضو است و بر اساس 53 نظام صنفی حق رای دارد.

حسن پور اذعان داشت:  بسیج در شهرستان ها نیز عضو کمیسیون نظارت است و از این بابت در مباحث اصناف و بازار ورود دارد و از این دو جهت در بازار و اصناف فعالیت هایی چون جذب بسیجیان، انجام کارهای فرهنگی، رفع موانع را دنبال می کند و در صورتی که موضوع حادی در کشور (مانند مشکلات کامیون داران ، لاستیک و سوخت در سالهای گذشته)  پیش بیاید حضور بسیج پر رنگ تر خواهد شد تا مشکلات را رفع کند.

بسیج نخ تسبیح بین بخش دولتی و بخش خصوصی   

مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: بسیج بیشتر نقش نخ تسبیح بین مسئولین دولتی و بخش خصوصی را دارد چراکه برخی اوقات دولتیان نسبت به بخش خصوصی گارد دارند که بسیج اصناف دور یک میز آنها را دعوت می کند تا حرف های خود را بزنند.

فعالیت ده ساله کارگروه ملی طلا و جواهر در سازمان بسیج اصناف

وی ادامه داد: در مورد صنعت طلا و جواهر هم با توجه به اینکه یکی از ارکان اقتصادی کشور طلا و ارز است و ورود به این موضوع و دستکاری صنف می تواند تبعات زیادی برای کشور به دنبال داشته باشد، لذا نزدیک به یک دهه  است که کارگروه ملی طلا و جواهر در سازمان بسیج اصناف تشکیل شده است و دوستان دولتی و بخش خصوصی و فعالین اقتصادی در این حضور داشته و این کارگروه فراز و نشیب زیادی داشته است.

حسن پور بیان داشت: اولین حضور جدی بسیج به صنف طلا و جواهر در مورد ارزش افزوده بر اصل طلا بود که صنف طلا و جواهر جلسات زیادی در این مورد برگزار کرده و اعتراض هایی مبنی بر درست نبودن این مصوبه و تبعات زیاد آن و اینکه موجب خروج سرمایه از کشور می شد داشتند ولی پیگیری آنها بیش از یک دهه بی نتیجه بود که بسیج وقتی دید  این موضوع قابل حل نیست، به دعوت از صنف به این موضوع ورود و در بازار تحقیقات خود را انجام داد و مشخص شد که این امر ضربه بدی به صنعت طلا می زند که با نامه نگاری و پیگیری ها این موضوع اصلاح کامل شد. و خیلی هم نقش بسیج برجسته نشد.

وی با تاکید بر اینکه بسیج از لحاظ سلسله مراتبی جز حاکمیت محسوب می شود اذعان داشت: ابلاغ دستورالعمل تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و همزمانی این موضوع با اجرای سامانه مودیان و  شاید به دلیل آماده نبودن فضا و کافی نبودن آموزش ها باعث رخداد اتفاقاتی در دی ماه 1402 و اردیبهشت 1403 شد.

در همین رابطه بخوانید:

درخواست توقف اجرای تبصره 4 الحاقی ماده 18 در بخش طلا