ممنوعیت فروش طلای دست دوم اجرایی نیست

چکیده

رییس اتحادیه طلا ، جواهر و نقره مشهد اظهار داشت:  قانون ممنوعیت فروش طلای دست دوم اجرایی نخواهد شد چرا که 90 درصد خریداران طلا به دنبال خرید طلای مستعمل هستند و اجرای این قانون شدنی نیست.

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
148
ممنوعیت فروش طلای دست دوم اجرایی نیست

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ، اکثر تولیدکنندگان مصنوعات طلاوجواهر در کشور از حذف کدآیسیک فروش طلای دست دوم استقبال کرده و آن را به نفع تولید و صنعت طلاوجواهر کشور ارزیابی کرده اند تا جائیکه به گفته محمد کشتی آرای ، عضو هیات مدیره کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران ، قانون ممنوعیت فروش طلای دست دوم و حذف کد آیسیک دست دوم فروشی طلا خواست اکثریت صنف طلا و جواهر بوده که از طریق اتحادیه طلا و جواهر شهرستان های سراسر کشور به اتاق اصناف ایران اعلام شده بود.

گلدنیوز در یک ماه گذشته در مصاحبه با روسای اتحادیه های مختلف به ارزیابی این قانون پرداخته است که اکثرا موافق ممنوعیت فروش طلای دست دوم بوده اند:

رئیس اتحادیه طلاوجواهر تهران : فروش طلای دست دوم از پایه اشتباه بود زیرا زمینه سودجویی را فراهم کرده بود و فروش طلای نو کاهش یافته بود.

رئیس اتحادیه طلاوجواهر اصفهان : تشکیل 8 تیم بازرسی برای مقابله با فروش طلای دست دوم در اصفهان

رئیس اتحادیه طلاوجواهر شیراز : نجات صنف طلا از دست متخلفان و کهنه فروشان

رئیس اتحادیه طلاوجواهر همدان : لزوم ممنوعیت فروش طلای دست دوم در فضای مجازی

اما یوسف تقی زادگان، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد مخالف جدی این ممنوعیت است و نگاه متفاوتی به این موضوع دارد که در گفتگو با سایت بازار طلا گلدنیوز آن را مطرح کرده است:

یوسف تقی زادگان رئیس اتحادیه طلا مشهد

ممنوعیت فروش طلای دست دوم یک تصمیم سلیقه ای

یوسف تقی زادگان، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد مقدس با بیان اینکه منع فروش طلای دست دوم به هیچ وجه خوب نبوده و به نفع صنف طلا نیست و متاسفانه برخی روسای اتحادیه ها سلیقه ای عمل می کنند، بیان داشت: طلای دست دوم در  واحدهای صنفی با 7 درصد سود و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده فروخته می شود و اینکه رییس اتحادیه ای در مصاحبه خود اعلام کرده که فروش طلای دست دوم با 25 درصد انجام می شود درست نیست و همچنین  اینکه اعلام کرده اند که طلای دست دوم استاندارد نیست واقعیت ندارد.  

تقی زادگان اظهار داشت: طلای دست دوم طلای استاندارد و نو است که به مصرف کننده فروخته شده و مصرف کننده بنا به دلایلی مانند خرید مسکن، ماشین و … اقدام به فروش طلای خود می کند که اگر قرار باشد این طلای نو به چرخه تولید برگردد، به کشور صدمه می خورد چرا که با هر بار ذوب طلا در کارگاه ها بخشی از آن (حدود 20 درصد) کسری خواهد داشت.

 وی اظهار داشت: اگر قرار باشد قانون ممنوعیت فروش طلای دست دوم اجرایی شود باعث می شود کارهای مستعمل با انجام یک آبکاری و با اجرت های  16 و 20 درصد به مشتری  فروخته شود.

آبشده فروشی طلا به مردم تنها چیزی که به صنعت ضربه می زند

رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها چیزی که به صنعت طلا و جواهر ضربه می زند آبشده فروشی طلا به مردم است بیان داشت: متاسفانه امروزه برخی تصمیمات سلیقه ای شده است و هر رئیس اتحادیه ای در هر رسته ای که فعالیت می کند می خواهد آن رسته را  برجسته کند و این مهم قابل قبول نیست که روسای اتحادیه ها کار غیر کارشناسی را دنبال  کنند.

وی در مورد  فرار مالیاتی که برخی اعلام کرده اند از مزایای منع فروش طلای دست دوم است تصریح کرد:  وقتی که طلا در مغازه فروخته می شود و با دستگاه پز هزینه آن دریافت می شود مالیات آن محاسبه و گرفته می شود و فرار مالیاتی ندارد.

بنک طلا سایت فروش عمده طلا و جواهر

منع فروش طلای دست دوم در فضای مجازی ضروری است

تقی زادگان اذعان داشت: فروش طلای دست دوم در فضای مجازی و سایت های آنلاین دیوار، دیجی کالا، شیپور و .. ضروری است که ممنوع شود و چند سالی است در مشهد این مهم ممنوع شده است و باید در سراسر کشور جلوی آن گرفته شود چرا که  در فروش آنلاین طلا، کلاهبرداری می شود.

رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد  خاطرنشان کرد: طلا کالایی است که باید در هنگام خرید رویت و وزن شود تا مبادا طلای عیار پایین و تقلبی به دست مصرف کننده داده شود.

وی با بیان اینکه از طلای مستعمل در مجموع یک تا دوبار می توان استفاده کرد و در نهایت باید در بوته ذوب شود بیان داشت: امروزه به دلیلی مسائل اقتصادی عده ای از مردم  به عنوان سرمایه گذاری از این طلا استفاده کنند و برای پس انداز اقدام به خرید طلای مستعمل می کنند که توصیه می شود طلای دست دوم را از واحدهای صنفی که دارای پروانه فروش طلا است خرید کنند و طلا را از واحدهای تعمیرات و تولید خرید نکنند.

تقی زادگان اظهار داشت: اگر خرید طلای مستعمل  از واحد های دارای مجوز فروش صورت گیرد قطعا طلا  با فاکتور و ذکر وزن و عیار طلا انجام می شود که به هیچ وجه ضرری برای مصرف کننده ندارد ولی خرید طلا از سایت های آنلاین اعتباری ندارد.

90  درصد مردم به دنبال خرید طلای مستعمل هستند

وی اظهار داشت: قانون ممنوعیت فروش طلای دست دوم اجرایی نخواهد شد چرا که اکنون 90 درصد خریداران طلا به دنبال خرید طلای مستعمل هستند و اجرای این قانون شدنی نیست.

تقی زادگان تصریح کرد: با توجه به اینکه عموم مردم به طلا به عنوان سرمایه نگاه می کنند اجرای این منع شدنی نیست و با اجرای ممنوعیت فروش طلای دست دوم صنعت طلا نابود می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بنکدار و آبشده فروشی دوست ندارد طلای دست دوم خرید و فروش شود بیان داشت: سازندگان  طلا هم موافق این موضوع نیست و دوست دارند طلا به چرخه تولید برگردد ولی باید دید مردم چه می خواهند.

رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد اظهار داشت: خرید و فروش طلای دست دوم از قدیم بوده و مردم به خرید طلای بدون اجرت عادت کرده اند و دوست دارند برای سرمایه گذاری طلای بدون اجرت خرید کنند چرا که خرید طلای نو با اجرت 25 درصد و سود7 درصدی و مالیات 9 درصدی برای سرمایه گذاری به صرفه نیست و با سه بار تعویض سرمایه افراد از بین می رود.