پیگیری مجدد سامانه جامع تجارت در دولت چهاردهم

چکیده

حمیدرضا رستگار در نشست کارگروه تخصصی طلاوجواهر و نقره اتاق اصناف تهران عنوان کرد: با توجه به اتفاقاتی که برای دولت سیزدهم افتاد ، موضوع سامانه جامع تجارت به نتیجه مطلوب نرسید اما در دولت جدید با تمام توان آن را پیگیری خواهیم کرد.

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير
128
پیگیری مجدد سامانه جامع تجارت در دولت چهاردهم

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ؛ صبح دوشنبه 18 تیرماه 1403 ، فعالان صنف طلا و جواهر و روسای اتحادیه‌های طلا و جواهر استان تهران ضمن دیدار با دکتر حمید رستگار رئیس اتاق اصناف تهران در محل این سازمان به بیان مشکلات و چالش‌های صنف طلا و جواهر پرداختند.

در این نشست که آقایان نادر بذر افشان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران و دیگر اعضاء کارگروه تخصصی طلاوجواهر و نقره اتاق اصناف تهران حضور داشتند؛ روسا و اعضاء هیات مدیره اتحادیه های طلاوجواهر استان تهران آقایان حسین دماوندی از اتحادیه طلا و جواهر پردیس ، احسان حسینی کیا اتحادیه طلا و جواهر شهر ری ، مهدی گلزاری اتحادیه طلا و جواهر شهریار ، حسن فرجی و حمید احمدوند از اتحادیه طلا و جواهر کرج، داود بیات نژاد از اتحادیه طلا و جواهر پاکدشت، حسین معصوم شاهی از اتحادیه طلا و جواهر ورامین ، هادی افشار از اتحادیه طلا و جواهر شهر قدس و... ضمن بیان دغدغه‌های صنفی ، راه حل ها و پیشنهادهایی برای رفع مشکلات پیش روی صنعت طلاوجواهر ارائه نمودند.

نادر بذرافشان رئیس کارگروه ملی اتاق اصناف تهران

در ابتدای این نشست نادر بذرافشان رئیس کارگروه تخصصی طلاوجواهر اتاق اصناف تهران گزارشی از روند فعالیت های انجام شده کارگروه تخصصی طلاوجواهر و نقره اتاق اصناف تهران ارائه نمود و با اشاره به چالشهای موجود به جلسات متعددی که با نهادها و سازمان های ذی صلاح انجام پذیرفته اشاره کرد و برنامه های پیش روی اتحادیه را تشریح کرد.

بذرافشان همچنین ضمن اشاره به اینکه همچنان فعالان صنف طلا و جواهر در اجرای سامانه جامع تجارت دچار چالش هستند، اعلام کرد که سه ماه از ابلاغیه اجرای سامانه جامع تجارت گذشته، تنها دوتا سه درصد ثبت‌نام کرده‌اند.

تنها 3درصد از واحدهای صنف طلا در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده اند

وی یادآور شد که مشکل صنف طلا از دی ماه سال گذشته مجدد مطرح شد و از ابتدای سال جاری که جهت اجرا ابلاغ شد، واکنش‌ همکاران ما را در پی داشت و بازار به حال نیمه تعطیل درآمد. در پی آن جلسات برگزار شد که آخرین جلسه حدوداً هفت ساعته در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد که در نهایت خروجی آن، عدم الزام ثبت سرمایه واحدها که مهمترین دغدغه‌ بود، تایید شد.

همچنین موضوع ثبت آنی معاملات هم مطرح بود که در حقیقت به سبب خریدهای بین‌شهری، با آن نیز موافقت شد که به‌جای ثبت آنی ثبت روزانه صورت گیرد؛ هر چند که درخواست ثبت هفتگی داشتیم اما مورد موافقت قرار نگرفت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: پس از اصلاحات، توافق شد که طی شش ماه، همکاران صنفی ما ثبت معاملات خود را انجام دهند، اما هنوز دغدغه‌ برای صنف طلا به درستی یا غلط، برطرف نشده است و علیرغم اینکه سه ماه از این زمان شش ماهه تعیین شده گذشته، اما آمار ثبت معاملات تغییرات صورت نگرفته و تنها دو تا سه درصد از واحدها اقدام به ثبت معاملات کرده‌اند.

ایشان ادامه داد: در حقیقت سامانه جامع تجارت، آن هم در شرایطی که از ابتدای سال گذشته، صنف طلا و جواهر در شرایط بحرانی در تولید و توزیع به سر می‌برد و رکود شدیدی بر این بازار حاکم شده، مانع تجارت شده است و امنیت خاطر فعالان این صنف، از دست رفته است.

کارگروه طلاوجواهر اتاق اصناف تهران

پیگیری مجدد سامانه جامع تجارت در دولت جدید

حمید رضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم ضمن اشاره به جایگاه اتاق اصناف بیان داشت: اتاق اصناف به خاطر اینکه  با نهادها و ارگان‌های مربوطه ارتباط دارد، موضوعات و دغدغه‌های اصناف را مورد پیگیری قرار می‌دهد تا به بازاری بدون دغدغه و نگرانی و عادی منجر شود و کسب‌وکار برای صنف دچار دشواری نگردد  و در روند کارها خللل ایجاد نشود؛ وی با اشاره به موضوع سامانه جامع تجارت اظهار داشت: در خصوص چالشی که صنف طلا با آن مواجه شد، ضمن پیگیری های گذشته با تمام توان دغدغه‌ صنف طلا  در رابطه با موضوع سامانه جامع تجارت را مورد پیگیری قرار داده و آنرا در دوره جدید نیز پیگیری خواهیم کرد.


ایشان ادامه داد : پیگیری های در خصوص سامانه جامع تجارت در نهایت هم منجر به آیین‌نامه ای شد که در گام اول، خوب بود اما واقعیت این است که تمام آنچه که مورد درخواست این صنف بود، اتفاق نیفتاد و همچنان دغدغه بسیاری در این حوزه وجود دارد. البته گفتنی است که همین اصطلاحی که مسئولان راضی به آن شدند، به همت شهید رئیسی و با دستوری بود که ایشان برای حل و رفع آن صادر کردند ، اصلاحات صورت گرفت اما هنوز دغدغه‌ها برطرف نشده است. سازمان‌های مربوطه ملاحظاتی داشتند اما هنوز نیاز به ادامه‌ جلسات وجود داشت که با توجه به اتفاقاتی که برای دولت افتاد، به نتیجه مطلوب نرسید.

نشست اتحادیه های طلاوجواهر استان تهران

مهمترین موضوعات نشست تخصصی صنف طلا در اتاق اصناف تهران

به گزارش سایت بازار طلا گلدنیوز ، در ادامه نشست آخرین شرایط و وضعیت اجرای سامانه جامع تجارت ، روند شناسی کسب و کار صنف طلا ، رعایت موازین قانونی ، تخلفات در آب شده فروشی، تسهیل فضای کسب و کار اصناف ، سهم اعضای اصناف از بازار ، حباب سکه ، به روز شدن مناسبات بازار سنتی طلا ، روشهای برخورد با متخلفین، توجه به رکود شدید حاکم بر بازار که مانع تجارت شده است ،تأثیر مخرب تقاضای مردم برای خرید طلاهای بدون اجرت ، تدقیق در مباحث مالیاتی ، موضوع نصب دوربین برای واحدها و کنترل آن‌ها بصورت متمرکز که علاوه بر تحمیل هزینه گزاف ، حریم شخصی آن‌ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد، طرح یکسان سازی برخورد با سکه‌های تقلبی و جعل وکیوم سکه برخی واحدها ، فروش طلا و سکه توسط واحدهای بدون مجوز از طریق فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم تعامل سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران با کارشناسان و فعالان صنفی ، رفتن به سوی قوانین تسهیل‌گرایانه به جای سد راه شدن برای کسب و کارها و توجه دولت به ارتقای کسب و کارها تاکید شد.