صنف طلا مراقب جریانات انحرافی باشد

چکیده

رستگار رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اتفاقات اخیر برای صنف طلا عنوان کرد: صنف طلا باید مراقب باشد وجه المطالبه برخی از جریانات ناسالم سیاسی نشود.

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير
87
صنف طلا مراقب جریانات انحرافی باشد

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلد نیوز)؛ حمیدرضا رستگار ، رئیس اتاق اصناف تهران در کارگروه تخصصی طلا و جواهر و نقره اتاق اصناف بیان داشت: افرادی هستند که به دنبال بهره برداری سیاسی از فضاهای مختلف هستند لذا بایستی صنف طلا مراقب باشد افرادی که دلسوز کشور، نظام، صنوف و مردم نیستند به مطالبات صنف طلا خط و ربط انحرافی ندهند.

وی افزود: همواره در اتفاقات اخیر صنف طلا در چند سرای بازار به کسبه صنف طلا توصیه کردم که مراقب باشند از آنها بهره برداری نکنند در عین حال که باید فضای کسب و کار فضایی باشد که فعال صنفی و اقتصادی بتواند به راحتی فعالیت اقتصادی انجام دهد.

پشت پرده سهم اصناف از درآمدها و  منفعت بازار

رستگار تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما سهم اعضای صنوف کشور از بازار 100 درصدی نیست و پشت جریانات کاری و کسبی ما منفعت اصلی را افرادی می برند که به قانون تمکین نمی کنند یعنی  صنف  تمام هزینه کسب و کار را پرداخت می کند ولی تمام درآمد بازار را نمی برد.

رئیس اتاق اصناف تهران اظهار داشت: کسبه ما سهمی از بازار نمی برند و پشت صحنه افرادی که اصلا پاسخگو و صاحب نظر نیستند و جایگاهی ندارند به صورت زیر پوستی از بازار سهم می برند و فقط تاوان و هزینه آن را اصناف می دهند.

وی اذعان داشت: به عنوان یک کاسب از جریان پیش آمده صنف طلا،  هیچ فکر سیاسی و بهره برداری خاصی  ندارم و صرفا می خواهم کمک کنم تا مشکلات و موانع صنف رفع شود.

رستگار ادامه داد: در اتفاقاتی که ماه های گذشته برای صنف طلا افتاد، اتحادیه طلا و جواهر تهران و کارگروه تخصصی طلا و جواهر و نقره اتاق اصناف در موضوع سامانه جامع تجارت جانانه پیگیری کردند و اتاق اصناف تهران به عنوان پشتوانه این موضوع ، همراه صنف طلا بود.

رئیس اتاق اصناف تهران بیان داشت: در این راستا اتاق اصناف در بازار با توجه به ارتباطی که با ارگان ها و نهاد های حاکمیتی دارد از تمام توان و ارتباط خود برای رفع،  اصلاح و تلطیف مشکلات استفاده کرد تا بازار روال عادی داشته و کسب و کار سخت نباشد.   

وی خاطرنشان کرد: تمام پیگیریهای انجام شده در مراکز و ارگان های مختلف منتج به اصلاح آیین نامه شد که برای گام اول خوب بود ولی تمام موضوعات و موانع و دغدغه های صنف برطرف نشد که نیاز به جلسات بعدی بود که با توجه به اتفاقی که برای دولت رخ داد نتوانستیم به نتیجه ای برسیم.

در سایت طلا گلدنیوز بخوانید:

 نشست اتحادیه‌های طلا و جواهر استان تهران در کارگروه تخصصی طلاوجواهر اتاق تهران

 کارگروه تخصصی طلا و جواهر و نقره اتاق اصناف

پیگیری مجدد اصلاح سامانه جامع تجارت در دولت جدید

رستگار اذعان داشت: امید می رود با پیگیری های انجام شده و استقرار دولت جدید، کما فی سابق کارگروه تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف پیگیری مجدد اصلاح سامانه جامع تجارت را انجام دهد.

رئیس اتاق اصناف تهران بیان داشت: در پی جلسات برگزار شده که آخرین جلسه حدودا هفت ساعت در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد اساسی ترین مسئله صنف طلا که ثبت آنی معاملات بود، برداشته شد و عدم الزام به ثبت سرمایه ها با توجه به ملاحظات تایید شد، ولی با توجه به اینکه  بازار ما بازار سنتی است و کسب و کار ما با تمام دنیا متفاوت است به روز شدن بازار زمان می برد.  

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید قوانین سد کسب و کار  شود و به جای تسهیل تصدیع شود بیان داشت: ضروری است افرادی که قوانین و برنامه ها را می نویسند بر اساس قوانین با کارشناسان و متولیان صنف  مشورت و پرسش و پاسخ داشته و مطالبات قانونی صنف در قوانین و برنامه ها اعمال شود.

رستگار اذعان داشت: در حال حاضر تا استقرار دولت جدید از فرایند قبلی پیروی می کنیم و به صورت برخط با دولت جدید پیش خواهیم رفت و امید می رود با کمک صنف طلا مشکلات مانده هم رفع و بازار طلا در سال 1403 بازار خوبی داشته باشد.

گام بعدی، برنامه ریزی برای توسعه صادرات و واردات طلا

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: امید می رود هم افزایی صنف طلا برقرار باشد تا بعد از این فرایند اصلاح سامانه جامع تجارت در مورد صادرات مصنوعات طلا و واردات شمش طلا برنامه ریزی شود.

وی اذعان داشت: کمک به پویایی اقتصاد و رفع موانع وظیفه و تکلیف هر فرد است و هر کدام از فعالین صنف آورده و یک مزیت اجتماعی هستند و اصناف و اتحادیه ها دارای جایگاه خاص هستند و بودن و حضور آنها واجب است و عملکرد آنها زیر ذره بین است.