برخورد با دست دوم فروشی در بازار طلا اجرا نشده

چکیده

عضو کارگروه ملی صنعت مصنوعات طلا ، نقره و جواهر ایران عنوان کرد:  با رواج پیدا کردن خرید و فروش طلای دست دوم کمر تولید کنندگان می شکند و به جای اینکه طلای شکسته و کارکرده ذوب شود و در چرخه تولید قرار بگیرد ، متاسفانه دور معیوب را می زند و تولید کننده از چرخه طلا محروم می شود و طلا بین ویترین دار و مشتری می چرخد.

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۴ مرداد
125
برخورد با دست دوم فروشی در بازار طلا اجرا نشده

به گزارش سایت طلا (گلدنیوز)؛ محمد جواد حیدری، تولید کننده مصنوعات طلا و عضو کارگروه ملی صنعت مصنوعات طلا و جواهر وزارت صمت در گفتگو با رادیو تهران بیان داشت: خرید و فروش طلای دست دوم طبق قانونی که جدیدا ابلاغ شده غیر قانونی است و اگر همکاران اقدام به فروش طلای دست دوم کنند طبق ضوابط متخلف شناخته می شوند و عواقبی گریبانگیر آنها خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر  در برخی از شبکه های مجازی شاهد خرید و فروش طلای دست دوم به شکل عمده هستیم و گاها این اتفاق در بین خانه داران نیز می افتد که بزرگترین ضربه را به تولید کنندگان صنعت طلا که اشتغال زایی بالایی برای کشور دارند ، وارد میکند.

نشانه ای از برخورد با دست دوم فروشی طلا در بازار نیست

حیدری تصریح کرد: تاکنون و بعد از ابلاغ ممنوعیت صدور کد آیسیک دست دوم فروشی ، اقدامی در سطح شهر تهران علیه دست دوم فروشی طلا انجام نشده ؛ چراکه تنها ممنوعیت کد آیسیک فروش طلای دست دوم ابلاغ شده و اتحادیه مصوبه اجرایی برای برخورد با دست دوم فروشی ندارد.

وی اظهار داشت:  چند سالی است که اداره ملی استاندارد یک کد استاندارد برای هر تولید کننده طلا اختصاص داده و در شهر تهران کد تولیدکنندگان طلا با حرف T شروع میشود و این کد نشانگر استاندارد طلا است و اگر اتفاق و یا اختلاف عیاری در طلا باشد ، تولید کننده محصول باید پاسخ دهنده باشد اما در فروش طلای دست دوم همچین معیار و شاخصی وجود ندارد.

این تولید کننده طلا و جواهر در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر معیار تعیین اجرت ساخت طلا بیان داشت: معیار تعیین اجرت، هزینه تولید محصول است و اگر محصولی با هزینه کم تولید شود، اجرت ساخت آن محصول پایین می آید و عملا فقط سود طلا فروش و مالیات به آن اضافه می شود.

وی اذعان داشت: متاسفانه اکنون به خاطر رقابت وحشتناک زیادی که در فروش طلای دست دوم وجود دارد عملا طلافروشان با اضافه کردن سود یک درصد به طلای دست دومی که از مشتری با عیار 740 خریده اند و احتساب مالیات،  طلا دست دوم را با 4،3 و یا 5 درصد سود می فروشند.  

بنک طلا

مردم با تحریم  طلای دست دوم به کاهش اجرت ساخت طلا کمک کنند

محمد جوادحیدری مدیرعامل بنک طلا اضافه کرد: اگر  مردم کمک کنند طلای دست دوم خرید و فروش نکنند، حمایت از تولید کننده می شود و تولید کننده هم با بالا بردن تیراژ تولید و کیفیت محصولات، قیمت تمام شده مصنوعات را کاهش میدهد و عملا به جای اینکه مصرف کننده طلای دست دوم را خرید کند می توانند طلای نو با استاندارد مطمئن از طلافروشی ها خرید کنند.

عضو کارگروه ملی توسعه مصنوعات طلا و جواهر وزارت صمت توصیه کرد: مردم در خرید طلا با رویکرد سرمایه گذاری به دنبال خرید طلاهای نو با اجرت پایین که استاندارد، سالم و تمیز هستند باشند و طلا را با فاکتور معتبر از مغازه دار بخرند.  

وی ادامه داد: مردم نگرانی در مورد فروش طلای دست دوم خود  نداشته باشند چون مردم می توانند طلای خود را بفروشند  چرا که فروش طلای دست دوم برای ویترین دار ممنوع است نه خرید آن  و این فرهنگ که طلای دست دوم فروخته شده را مردم دوباره از مغازه دار می خرند، به تولید ضربه می زند.

اگر طلا به چرخه تولید برنگردد، تولید تعطیل و کارگران بیکار می شوند

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر استان تهران در بیان اینکه برخی ذوب طلاهای دست دوم را اسراف می دانند بیان داشت: اگر با ذوب طلای نو و استفاده نشده اسرافی هم شود سرمایه و زحمت تولید کننده است که اسراف می شود در حالی که این جلوگیری از اسراف نتیجه معکوس خواهد داشت و اگر طلای نو ذوب نشود و به چرخه تولید برنگردد عملا همان تولید کننده ای که این طلا را تولید کرده باید کارگاه تولیدی را تعطیل و کارگران خود را بیکار کند.

وزن سنگ های زینتی و قیمت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی باید در فاکتور فروش درج شود

به گزارش سایت بازار طلا گلدنیوز این تولید کننده طلا و جواهر در مورد محاسبه نگین به قیمت طلا در زمان خرید و کسر قیمت آن در زمان فروش طلا گفت: فروش سنگ زینتی روی طلا کاملاً بی انصافی است و به خاطر این که بعضی از تولید کنندگان و یا فروشندگان طلا ، سنگ زینتی خود را روی وزن طلا محاسبه می کنند، نگاه عامه مردم بر این است که طلای نگین دار نخرند ، زیرا به هنگام فروش ضرر می کنند.

ایشان ادامه داد: اگر وزن سنگ کار شده روی طلا از وزن ترازو کسر گردد، دیگر مردم به هنگام فروش دچار ضرر نمی شوند و اگر تولید کنندگان از سنگ های نیمه قیمتی استفاده می کنند، باید به جای محاسبه وزن سنگ بر روی طلا ، مبلغی را به عنوان پول سنگ مجزا از ارزش طلا دریافت کنند.

وی خاطر نشان کرد: باید در فروش این نوع مصنوعات،  قیمت سنگ ها به صورت جداگانه محاسبه شود و خریداران نیز از فروشنده بخواهند که میزان سنگ و قیمت آن را در فاکتور قید کند.