استوک فروشی گریبان صنعت طلا را گرفته

چکیده

رییس اتحادیه طلای خرم آباد: در کل کشور اغلب ویترین داران به دست دوم فروشی روی آورده اند؛ چراکه تقاضا از سوی مشتری برای طلای کارکرده زیاد است.

۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور
519
استوک فروشی گریبان صنعت طلا را گرفته

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ؛ علی‌محمد زرین‌کوب با اشاره به گرایشِ مردم به طلا با نگاهِ سرمایه محور گفت: این روزها مردم طلا را به عنوان زینت نمی خرند و افرادی که به منظور پس انداز، طلا را خریداری می کنند، دنبال طلای دست دوم یا آب شده یا به صورت سکه هستند. در این بین باید توجه داشته باشند که فروش مجازی جرم است.

وی با بیان این مطلب وضعیت کنونی صنف طلا را اینگونه تشریح کرد: متاسفانه هیچ حمایتی صورت نمی گیرد و بسیاری کارخانه های تولیدی تعطیل شده اند. مردم هم به دلیل حفظ ارزش پول خود، به سمت خرید طلا، ارز یا سکه روی آورده اند.

زرین‌کوب از وضعیت تولید طلا در استان لرستان گفت و اشاره کرد: یک نفر اقدام به تولید کرد که امروز کارگاه خود را جمع کرده است و در لرستان هم فعالیت چندانی ندارند چون از آن ها استقبال نمی شود.

اجرای ناصحیح قانون

زرین کوب با اشاره به بی میلی مردم به خرید طلا با کارمزد و ارزش افزوده، وضعیت این صنف را در آینده، نامناسب و از رونق افتاده پیش بینی کرد و افزود: اتحادیه های سراسر کشور از روز اول موافق اجرای مالیات بر ارزش افزوده نبودند و چندین سال به [اجرای ناصحیح این قانون] اعتراض کردند.

زرین‌کوب تاکید کرد که مسئولان به این خواسته صنف طلاوجواهر کشور مبنی بر اخذ مالیات از کارمزد و سود طلا توجهی نکردند و معتقد است، تغییر رویه‌ی اجرایی قانون از دیماه تفاوت چندانی با گذشته نخواهد داشت؛ چراکه اجرت ها بیشتر شده و قیمت طلا افزایش پیدا کرده و همین امر، هزینه های تولیدی را بالا برده است.

در چنین وضعی، مشتری تمایلی به خرید طلا نخواهد داشت. بنابراین اکثر فروشندگان خرم آبادی، در کنار ویترین داری، طلای دست دوم می فروشند و قانونی وجود ندارد تا اتاق اصناف یا سازمان صمت بر اساسِ آن صنف طلا را حمایت کنند.

تقاضای طلای دست دوم

زرین‌کوب اشاره کرد که در کل کشور اغلب ویترین داران به دست دوم فروشی روی آورده اند؛ چراکه تقاضا از سوی مشتری برای طلای کارکرده زیاد است.

در این میان حتی اگر فروش اجناس دست دوم به تولید ضربه بزند، برای کسی مهم نیست چون استدلال اینگونه است که نیاز مردم رفع می شود. این روند در صنوف دیگر هم دیده می شود؛ مثلا اغلب فروشندگان لوازم یدکی خودرو، استوک فروشی می کنند. دلیل اول گرانی است. دیگر آنکه قدرت خرید مردم کم شده است.

رئیس اتحادیه طلاوجواهر خرم آباد در بخشی دیگر از سخنان خود در مصاحبه با گلد نیوز تقلب در فروش طلای دست دوم را، به دلیلِ ناتوانی در دست بردن در عیارِ طلا، ناشدنی دانست و افزود: اگر مردم اجناس دست دوم را از سایت هایی مثل "دیوار" خریداری کنند، امکان تقلب وجود دارد ولی فروشنده ای که دارنده‌ی پروانه کسب بوده و در واحدی مشخص کار می کند، کمتر به سمت تقلب کشیده می شود.

فروش مجازی ممنوع !

زرین‌کوب همچنین در رابطه با گرایش صنف طلای خرم آباد به سمت فضای مجازی گفت: در اینجا عمدتا مصنوعات تبلیغ می شود و جنسی در فضای مجازی به فروش نمی رسد. اجازه این کار را نداده و جلوی آن را گرفته ایم. اگر هم کسی کانال یا صفحه ای مجازی برای فروش طلا راه اندازی کرده، ما به اماکن و پلیس فتا شکایت کردیم و جلوی این کار را گرفتیم.

فروش فضای مجازی که به سایت دیوار محدود می شود، فاقد مجوزهای قانونی است و حتی ممکن است طلای سرقتی در این سایت فروخته شود و خرید و فروش صرفا باید به شکل حضوری در مغازه های طلا فروشی انجام گیرد.

رئیس اتحادیه طلاوجواهر خرم آباد، همچنین درباره شرکت در نمایشگاه تخصصی طلای شیراز گفت: اگر فرصتی دست دهد، احتمالا در این نمایشگاه شرکت کنیم ولی با وجودِ ممنوعیت ترددها، اگر به این سفر نرویم، بهتر است.


اخبار اتحادیه طلا و جواهر
و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.