عامل اصلی قاچاق مصنوعات طلا از ترکیه ، عدم حمایت از تولید

چکیده

رئیس اتحادیه طلا وجواهر همدان گفت: عدم حمایت از تولید و به روز شدن دستگاه ها باعث افزایش قاچاق کالا و طلای ساخته شده از کشور ترکیه به ایران شده است.

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر
212
عامل اصلی قاچاق مصنوعات طلا از ترکیه ، عدم حمایت از تولید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلد نیوز ؛ مهدی غلامی رئیس اتحادیه طلا وجواهر همدان ​​​​​​​گفت: زمانی ایران صادر کننده طلا به کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه بود ولی اکنون به دلیل عدم حمایت از تولید کننده داخلی، ایران تبدیل به وارد کننده مصنوعات طلا شده است

 وی افزود: به دلیل اینکه ورود طلای ساخته شده به کشور قاچاق محسوب می شود متاسفانه مصنوعات طلا به صورت غیر قانونی به بازار ایران وارد می شود و این امر بزرگترین ضربه را به بازار طلا و جواهر وارد کرده است.

قاچاق و ضربه به تولید

غلامی تصریح کرد: قاچاق طلا  باعث وارد شدن خدشه به کسب و کار تولید کنندگان داخلی شده است و اگر موانع تولید برداشته شود و تولید کنندگان بتوانند دوباره تولید کنند، چرخه اقتصاد کشور به گردش در می آید و صد درصد ایران دوباره می تواند صادر کننده طلای ساخته شده به کشورهای دیگر باشد.

حمایت نکردن از تولید عامل تعطیلی کارگاه های تولیدی همدان

رئیس اتحادیه طلا وجواهر همدان در ادامه افزود: در شهر همدان 57 واحد تولیدی طلا وجود داشته است که متاسفانه به دلیل عدم حمایت دستگاه های زیربط اعم از بانک ها، سازمان صنعت و معدن تجارت، و ارگان های مسئول بیشتر این واحدها تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند و حتی نشان استاندارد برخی از آنها توسط اداره استاندارد باطل شده است.

وی اظهار داشت: هر واحد تولیدی و طلا سازی نیازمند تسهیلات برای به روز رسانی دستگاه ها می باشد که این مهم به دلیل افزایش قیمت دلار برای تولید کنندگان میسر نبوده و در این راستا رایزنی هایی با موسسات و بانک ها برای دریافت تسهیلات جهت تجهیز و سرمایه در گردش برای این کارگاه ها انجام شد، که به دلیل قانون بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت پرداخت تسهیلات به طلاسازان و طلا فروش امکان پذیر نشد.

غلامی رایزنی با صندوق کارآفرین امید، برگزاری نشست با اتاق بازرگانی برای ملزم کردن آنها به طرح موضوع  اعطای  وام و تسهیلات به طلاسازان در شورای گفتگوی استان و استانداری را از دیگر اقدامات اتحادیه در راستای حل مشکل  تولید کنندگان استان برشمرد و بیان داشت علیرغم پیگیری های انجام شده  متاسفانه هنوز جلسه ای در این راستا برگزار نشده است.

 عامل اصلی قاچاق مصنوعات طلا از ترکیه /عدم حمایت از تولید

قانون نا آرمانی مالیات بر ارزش افزوده، عامل کاهش رونق بازار طلا

رئیس اتحادیه طلا وجواهر همدان با بیان اینکه متاسفانه بخش عمده ای از طراحان فعال طلا و جواهر در کشور ترکیه، ایرانی هستند، بر ضرورت حمایت از صنعت  طلا تاکید کرد و بیان داشت:  یکی دیگر از چالش های صنعت طلا قانون نا آرمانی مالیات بر ارزش افزوده است که دریافت 9 درصد از کل قیمت تمام شده معامله طلا از خریدار باعث شده مردم میل به خرید طلا نداشته باشند و به خرید طلای دسته دوم رو بیاورند که خرید و فروش طلای دست دوم نیز به چرخه تولید لطمه می زند.  

وی با بیان اینکه خوشبختانه قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده در 12 تیرماه سال جاری تصویب شده و از 12 دیماه در کشور اجرایی می شود بیان داشت: از پیش شرط های اجرای این قانون، استفاده صاحبان کسب و کار طلا سازی و طلا فروشی از نرم افزار صندوق، نصب صندوق مکانیزه فروش، اتصال دستگاه پوز به صندوق و... است که باید رعایت شود.

کاهش عیار طلا موجب افزایش قدرت خرید مردم و رونق بازار طلا

غلامی با بیان اینکه به منظور رونق بازار طلا و جواهر از طریق روسای اتحادیه طلا به اداره استاندار پیشنهاد عیار جدید داده شده است گفت: با توجه به افزایش قیمت طلا پيشنهاد كاهش عيار طلا از 18 به 14 مطرح شده که برخی از دوستان مخالفت و برخی موافقت کرده اند و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

رئیس اتحادیه طلا وجواهر همدان تصریح کرد: اگر چه کاهش عیار و انتخاب عیار پایین دارای اشکالاتی خواهد بود ولی اگر عیار 14 تصویب شود کمک به قدرت خرید مردم می کند و باعث رونق بازار طلا خواهد شد.

فضای مجازی نیازمند مجوز و نظارت اتحادیه ها

وی در مورد مشکلات به وجود آمده به دلیل فروش طلای مجازی با بیان اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم با رشد تکنولوژی تغییراتی در کسب و کار رخ داده است و ما نمی توانیم در برابر این تغییرات مقاومت کنیم و بر روش های سنتی اصرار ورزیم گفت: باید همسو با این تغییرات در راستای نظارت، کنترل و قانونمندی این نوع کسب و کار ها حرکت کنیم.

غلامی با بیان اینکه دوستانی که در برابر این تغییرات مقاومت می کنند در آینده ضرر خواهند کرد، بر ضرورت صدور مجوز کسب و کار فروش مجازی طلا از اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد و بیان داشت به منظور نظارت کامل و جلوگیری از تقلب ها و تخلف ها باید مجوز هر کسب وکاری در فضای مجازی توسط اتحادیه همان کسب و کار صادر شود.

انتهای پیام /

اخبار اتحادیه طلا در استان های مختلف کشور را از سایت بازار طلا میتوانید دنبال کنید.