استقبال بانوان یزدی از زنجیر چینابی

چکیده

زنجیر چینابی، زنجیری مشهور به زنجیر یزدی، گل اناری و… از جمله ساخته هایی است که شهرت آن جهانی شده و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ آبان
351
استقبال بانوان یزدی از زنجیر چینابی

مهدی بهاری، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اردکان یزد و مرتضی فلاح، رئیس اتحادیه طلا و جواهر میبد یزد در گفتگو با گلد نیوز از وضعیت بازار طلا در این دو شهرستان استان یزد و سلیقه خاص بانوان یزدی در استفاده از زنجیر چینابی گفتند.

ممنوعیت فروش طلای دست دوم در تعامل با واحدهای صنفی

در ابتدا مهدی بهاری ، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اردکان یزد، گفت : با اعلام اینکه در این شهر 45 واحد صنفی فروش وجود دارد هیچ کدام از این واحدها در زمینه فروش طلای دست دوم فعال نیستند.

بهاری با اشاره به دستور عمل این اتحادیه در زمینه طلای دست دوم گفت: با همکاری واحدهای صنفی که به این دستور العمل پایبند بودند در این زمینه مشکلی نداشتیم و تنها سال گذشته با پیگیری‌ها و همکاری پلیس فتا با دو خانم که به صورت آن لاین طلای دست دوم عرضه می‌کردند برخورد شد.

مرتضی فلاح، رئیس اتحادیه طلا و جواهر میبد یزد هم گفت : فروش طلای دست دوم در این شهر ممنوع است و این امر با همکاری واحدهای صنفی و بازرسان اتحادیه موثر شده است.

فروش طلای دست دوم یکی از دلایل بسته شدن واحدهای صنفی مرتبط با طلا در شهرهای مختلف کشور است که فلاح در این باره گفت: کنترل فروش طلای دست دوم در شهرستان های کوچک بیشتر است و اگر نظارت و بازرسی و همکاری واحدهای صنفی وجود داشته باشد با این پدیده مواجه نمی‌شویم.

کم کاری در اجرای قانون جدید

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اردکان یزد با اشاره به تاثیر اجرت ساخت طلا بر فروش این محصول گفت:« بزرگترین معضل واحدهای صنفی این مجموعه بحث دارایی است که با توجه به نوسانات بازار و درآمدهای پایین، مشکل مهمی محسوب می‌شود، حتی خریداران این محصول هم از درصد مالیات سوال می‌کنند.»

بهاری، وصل شدن واحدهای صنفی به پایانه های فروشگاهی را در حل این معضل، مهم دانست و گفت: اگر اداره‌ی دارایی درست عمل کند و قانون مالیات بر اررزش افزوده به درستی اجرا شود عدالت و شفافیت در این صنف وجود خواهد داشت اما تاکنون به جز ارسال پیامک به واحدهای صنفی، اقدام جدی‌ انجام نشده اگرچه قرار بود کلاس‌های آموزشی‌ای در این زمینه برای مالکان واحدها برگزار شود.

در ادامه رییس اتحادیه طلا و جواهر شهر میبد درباره کسب و کار طلا در استان یزد گفت: رکود اقتصادی بازار و نوسانات باعث شده طلا دیگر به عنوان سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار نگیرد و البته قانون ارزش افزوده بر شغل زرگری تاثیر منفی‌ای گذاشته است.

فروش اینترنتی طلا

بهاری با اشاره به این نکته که هنوز هیچ واحد فروش طلای آنلاینی در این شهرستان فعال نشده است گفت: « در یزد چند واحد فعال هستند اما در این شهر واحدها از فروش آن لاین استقبال نکردند.»

بهاری با اعلام اینکه تامین طلای واحدهای صنفی بیشتر از یزد، تهران و مشهد صورت می‌گیرد گفت:« مصرف کنندگان این محصول در یزد، پیش‌تر به محصولات ساخت خود استان علاقه‌مند بودند اما در سال‌های اخیر به دلیل تغییر سلیقه و اجرت بالای ساخت، بازار به سمت محصولات تهران روی آورد.»

در بحث فروش طلای اینترنتی فلاح رئیس اتحادیه طلا و جواهر میبد یزد هم گفت: «اگر اتاق اصناف بر تقلب‌های این فروش نظارت و جلوی این اتفاق را بگیرد می‌تواند از هزینه‌های واحدهای صنفی کم شود و فضای خوبی برای فروش به وجود بیاید.» 

زنجیر چینابی هماهنگ با سلیقه زنان میبدی

میبد با 100 هزار جمعیت و 35 طلا فروشی به گفته فلاح فاقد کارگاه تولیدی است و بیشتر طلاهای مصرفی در این شهر در کارگاههای یزد تولید می‌شوند.

فلاح با اشاره به سلیقه خاص ساکنان شهر در انتخاب طلا گفت: نوع ساخت طلای زرد یزد مورد پسند زنان این استان است و کارهای سنتی مانند زنجیر چینابی و کارهای دست ساز مورد استقبال است.

انتهای پیام/

اخبار اتحادیه طلا در استان های مختلف کشور را از سایت بازار طلا میتوانید دنبال کنید.