کیفیت و تخصص اساس رقابت در تولید طلا

چکیده

گفتگو با محمود آذریان تولیدکننده طلا در ارومیه

۱۴۰۰ شنبه ۲۲ آبان
407
کیفیت و تخصص اساس رقابت در تولید طلا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ محمود آذریان، یکی از سازندگان طلا و جواهر شهر ارومیه افزود: با توجه به رکود بازار برای افزایش فروش تولیدات باید طلاهایی با گرم کمتر و ظریف تر تولید کرد ، و همین امر رقابت در تولید طلا را بیشتر میکند.

وی با بیان اینکه برای تولید محصول با کیفیت و عقب نماندن از چرخه ی رقابت بایستی به روز بود و طلاهای مورد تقاضا و سلیقه روز بازار را تولید کرد اظهار داشت: برای به روز بودن در تولید طلا باید دستگاه ها و ابزار آلات تولید طلا نیز به روز باشد.

آذریان که 12 سال است در ارومیه کار ساخت النگو را انجام می دهد ادامه داد: به منظور به‌روز بودن و عقب نماندن از قافله تولید هر ساله از نمایشگاه اردیبهشت ماه شهر اصفهان بازدید و ابزار و دستگاه های روز مورد نیاز را تهیه می کنم.

این طلاساز ارومیه ای افزود: بازار فروش طلا در شهر ارومیه در برخی از ایام  دچار رکود کامل می شود و در مناسبت ها نبض بازار قوی می شود.

بن بست جغرافیایی ارومیه مانع توسعه فروش طلا

وی با بیان اینکه میزان تولیدات طلا در ارومیه محدود است و تنها در خود ارومیه فروش می رود گفت:  استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه به واسطه موقعیت جغرافیایی خود در بن بست قرار گرفته است و در گذشته هم که بازار فروش طلا رونق داشت تولیدات خود (النگو های ساخته شده) را تنها به شهرهای کردنشین اطراف مانند پیرانشهر، سردشت، اشنویه برای فروش توسط عمده فروش ها ارسال می کردیم.

آذریان تصریح کرد: تولیدکنندگان و سازندگان طلا در شهر ارومیه مواد اولیه برای ساخت طلاهای خود را از شهرهای اصفهان و یزد و طلای مورد نیاز برای تولید و ساخت محصولات خود را از طلای در گردش استان (که همان طلای شکسته و دست دوم است که توسط همکاران جمع آوری، ذوب  و عیار سنجی می شود) تامین می کنند.

مالیات بر ارزش افزوده چرخه های تولید طلا را کند کرد

 این طلا ساز ارومیه ای اظهار داشت: از زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شده است، خرید و فروش طلا و جواهر کاهش یافته و این کاهش تقاضا نیز موجب آرام تر شدن چرخه طلای در گردش شده است .

وی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش قیمت تمام شده طلا برای مصرف کنندگان شده و مردم محلی منطقه که اغلب از طلا به عنوان یک کالای سرمایه ای استفاده می کردند و هر ساله سعی می کردند بخشی از پول فروش محصولات کشارزی خود مانند گندم، کشمش، لوبیا و .. برای خرید طلا هزینه و سرمایه گذاری کنند، دیگر با این افزایش مالیات نمی توانند این اقدام را انجام دهند چرا که با هر بار خرید و فروش طلا مبلغ زیادی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده ضرر می کنند.

آذریان اظهار داشت: این کاهش خرید و فروش ناشی از مالیات بر ارزش افزوده ضربه محکمی به تولید طلا زده و تبعات زیادی برای بازار طلا به همراه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه عمده مشکل صنف طلا و جواهر مالیات بر ارزش افزوده می باشد که چرخه عرضه و تقاضا را کند کرده بیان داشت: متاسفانه با افزایش قیمت طلا ، قیمت مواد اولیه جهت تولید و ساخت طلا نیز افزایش شدید داشته به طوری که سازندگان آب رادیوم مورد نیاز برای آب کاری طلا را که 500 هزار تومان خریداری می کردند اکنون با قیمت 27 میلیون تومان تهیه می کنند.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید